Zakaz handlu w niedzielę – większe zyski dla sklepów online?

Materiał partnera
aktualizacja: 26-10-2017, 09:07

Wejście w życie najnowszej ustawy dotyczącej zakazu handlu w niedzielę wcale nie musi być brzemienne w skutki dla naszej gospodarki. Według ekspertów istnieje szansa, że część klientów skorzysta z e-sklepów, w których i tak zostawi swoje pieniądze. Ciężko będzie zmienić przyzwyczajenia konsumentów.

Długo forsowany projekt ustawy ostatecznie ma spowodować zamknięcie sklepów oraz centrów handlowych w drugą i czwartą niedzielę każdego miesiąca. Polacy mają też mieć możliwość robienia zakupów w dwie niedziele poprzedzające Boże Narodzenie, niedzielę przed Wielkanocą oraz ostatnie niedziele stycznia, czerwca i sierpnia, a także pierwszą niedzielę lipca. W przyszłym roku da to w sumie 28 niedziel bez handlu. Czy będzie to miało realny wpływ na polską gospodarkę? To pytanie na razie pozostaje bez odpowiedzi.

Niedziele wolne od handlu w Europie wprowadzone są na stałe w Austrii, Szwajcarii, Grecji, Francji, Luksemburgu, Norwegii, Holandii i Wielkiej Brytanii. W Niemczech wolna niedziela od pracy chroniona jest przez konstytucję. Z ostatnich badań CBOS wynika, że aż 61% Polaków uważa, że handel w niedziele powinien zostać zniesiony, a 46% z nich i tak robi wtedy zakupy.

Zmiany, które miałyby wejść w życie od 1 stycznia 2018 roku, mogą przyczynić się do wzrostu sprzedaży w sklepach online. Według Mateusza Stachowicza, analityka e-commerce w firmie AleRabat.com - zakaz handlu w niedziele może znacząco wpłynąć na transformację zachowań zakupowych i przyspieszyć rozrost grupy e-konsumentów. Dlatego niemal pewne jest to, że na wprowadzeniu ustawy zyska rynek e-commerce.

AleRabat.com to platforma internetowa, na której znaleźć można kupony rabatowe do większości sklepów on-line dostępnych w Polsce. Miesięcznie ponad 1 200 000 użytkowników za ich pośrednictwem dokonuje zakupów w e-sklepach. Jak mówi Stachowicz – dzięki ogromnej popularności naszej platformy jesteśmy w stanie dokładnie zbadać zależności pomiędzy zachowaniem konsumentów, a np. dniami tygodnia. Cechą charakterystyczną niedzieli jako dnia zakupowego (rozpatrując zakupy w Internecie) jest wyższa od średniej częstotliwość dokonywania zakupów (+4%), ale niższa od średniej przeciętna wartość zakupu (-3%). Może to być interpretowane na wiele sposobów, ale sądzi się, że niedziele są dniami, kiedy ludzie wolą dokonywać zakupu droższych produktów w sklepach stacjonarnych, ponieważ mają wtedy więcej czasu wolnego. Niektóre zmienne w naszej bazie danych wskazują, że im klienci są bardziej zdecydowani na zakup, tym większe jest prawdopodobieństwo, że w niedzielę wybiorą sklep stacjonarny. Na przestrzeni ostatnich miesięcy można zaobserwować, że grupa ludzi preferująca zakupy w sklepach internetowych nad zakupami w sklepach stacjonarnych stale się powiększa. Ogromna liczba Polaków dokonuje zakupów w niedzielę (według badania TNS Polska "Czy chcemy kupować w niedzielę?" jest ich aż 85%). Można zatem założyć, że wielu z nich nie zmieni swoich nawyków, co może spowodować wzrost zysków w e-commerce.

Istnieje realna szansa na to, że właściciele sklepów online będą święcili triumfy. Duża część niedzielnych zakupowiczów albo będzie spędzała czas w zupełnie inny sposób, albo wykorzysta go na spokojne przeglądanie ofert e-sklepów. Do przyszłego roku zostało już tylko kilka miesięcy, więc polski e-commerce powinien wykorzystać ten czas na tworzenie skutecznych kampanii marketingowych pozwalających przyzwyczajać klientów do myśli, że jedyną alternatywą staną się zakupy online.


W 2018 roku z powodu zakazu handlu w niedzielę nie zrobimy zakupów w ciągu tych dni:

STYCZEŃ
1 stycznia (poniedziałek) - Nowy Rok
6 stycznia (sobota) - Trzech Króli
7 stycznia (niedziela) - zakaz handlu
21 stycznia (niedziela) - zakaz handlu


LUTY
4 lutego (niedziela) - zakaz handlu
18 lutego (niedziela) - zakaz handlu


MARZEC
4 marca (niedziela) - zakaz handlu
18 marca (niedziela) - zakaz handlu


KWIECIEŃ
1 kwietnia (niedziela) - zakaz handlu - Wielkanoc
2 kwietnia (poniedziałek) - Poniedziałek Wielkanocny
15 kwietnia (niedziela) - zakaz handlu
29 kwietnia (niedziela) - zakaz handlu


MAJ
1 maja (wtorek) - Święto Pracy
3 maja (czwartek) - Święto Konstytucji 3 Maja
6 maja (niedziela) - zakaz handlu
20 maja (niedziela) - zakaz handlu - Zielone Świątki
31 maja (czwartek) - Boże Ciało


CZERWIEC
3 czerwca (niedziela) - zakaz handlu
17 czerwca (niedziela) - zakaz handlu


LIPIEC
1 lipca (niedziela) - zakaz handlu
15 lipca (niedziela) - zakaz handlu
29 lipca (niedziela) - zakaz handlu


SIERPIEŃ
5 sierpnia (niedziela) - zakaz handlu
15 sierpnia (środa) - Święto Wojska Polskiego, Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny
19 sierpnia (niedziela) - zakaz handlu


WRZESIEŃ
2 września (niedziela) - zakaz handlu
16 września (niedziela) - zakaz handlu
30 września (niedziela) - zakaz handlu


PAŹDZIERNIK
7 października (niedziela) - zakaz handlu
21 października (niedziela) - zakaz handlu


LISTOPAD
1 listopada (czwartek) - Wszystkich Świętych
4 listopada (niedziela) - zakaz handlu
11 listopada (niedziela) - zakaz handlu - Święto Niepodległości
18 listopada (niedziela) - zakaz handlu


GRUDZIEŃ
2 grudnia (niedziela) - zakaz handlu
25 grudnia (wtorek) - Boże Narodzenie (pierwszy dzień)
26 grudnia (środa) - Boże Narodzenie (drugi dzień)
30 grudnia (niedziela) - zakaz handlu

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Zakaz handlu w niedzielę – większe zyski dla sklepów online?