Zakup Gripena może być wsparty szwedzko-brytyjskim kredytem

30-10-2002, 18:41

Kupno szwedzko-brytyjskiego samolotu wielozadaniowego Gripen może być wsparte kredytem eksportowym - poinformował w środę w Sejmie doradca ministra obrony Szwecji.

Szwedzko-brytyjski koncern rywalizuje z Lockheed Martin i Dassault Aviation o wygraną w przetargu na sprzedaż 48 samolotów wielozadaniowych dla polskiego lotnictwa wojskowego.

- Oferujemy wsparcie przez szwedzko-brytyjski kredyt eksportowy. Będzie to długoterminowy pakiet 100 proc. finansowania strukturalnego bez spłat rat przed zakończeniem dostawy samolotów - powiedział w środę na spotkaniu z posłami z komisji obrony doradca ministra obrony Szwecji Kent Harskog.

Warunki kredytu oferowanego przez te kraje mają być znacznie lepsze niż w przypadku jakiegokolwiek kredytu komercyjnego. Spłata kredytu ma się rozpocząć dopiero po otrzymaniu przez Polskę ostatniego samolotu, a raty kapitałowe można zawiesić na 8 lat. Ponadto kredyt miałby nie obciążać budżetu przed rokiem 2011.

Szwedzko-brytyjska propozycja jest reakcją na propozycje amerykańskiego rządu. Kongres USA uchwalił w połowie października pożyczkę dla Polski w wysokości 3,8 miliarda dolarów, na zakup 48 samolotów wielozadaniowych F-16 dla polskich sił powietrznych. Pożyczka musiałaby być spłacona w ciągu 15 lat, ale z 8-letnią prolongatą spłaty długu.

Dodatkowo Lockheed Martin zaproponował Polsce projekty offsetowe, o wartości 5,3 mld USD. Oferta amerykańskiego koncernu lotniczego dojdzie do skutku, pod warunkiem, że LM wygra przetarg na dostawę dla polskiej armii. Zgodnie z polskimi wymogami firmy muszą przedstawić ofertę offsetową równą 100 proc. wartości kontraktu, z czego połowa musi dotyczyć przemysłu cywilnego.

Offset w wysokości co najmniej 100 proc. wartości kontraktu, zaoferuje też trzeci uczestnik przetargu Dassault Aviation, produkujący Mirage 2000-5 Mk2. Offset bezpośredni będzie realizowany przez firmy współpracujące przy produkcji Mirage 2000, w tym Dassault Aviation, Thales Airborne Systems i Snecma Moteurs. Według Yves Robinsa, przedstawiciela DA, firma bada 150 projektów offsetowych. Z Francuzami już współpracuje PZL Świdnik, który podpisał kontrakt na produkcję 24 elementów przedniej części kadłuba do samolotu Mirage 2000. Na początku tego roku kontrakt został rozszerzony o dalsze sześć części.

Przetarg na samolot wielozadaniowy ma być rozstrzygnięty do końca tego roku. Do 2008 roku polskie siły powietrzne mają dysponować 48 nowymi samolotami, które będą zaliczone do sił reagowania NATO. Około 2012 roku lotnictwo będzie potrzebowało kolejne 42 nowe maszyny, w miejsce wycofywanych MiGów-29 i Su-22.

PK, PAP

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Zakup Gripena może być wsparty szwedzko-brytyjskim kredytem