Opel stał się francuską marką

opublikowano: 06-03-2017, 19:00

Francuska grupa PSA przejęła fabryki Opla. Załoga polskich zakładów podchodzi do zmian z rezerwą.

Koncern motoryzacyjny PSA kupił od General Motors za 2,2 mld EUR firmę Opel oraz jego brytyjską markę Vauxhall. Kilka dni wcześniej transakcję zaakceptowała rada nadzorcza PSA. Umowa dotyczy 12 zakładów produkcyjnych (w tym również polskich fabryk), w których pracuje około 40 tys. osób. Dzięki akwizycji francuska grupa będzie miała w Europie 24 fabryki i stanie się drugim co do wielkości europejskim producentem samochodów,zaraz za niemieckim Volkswagenem.

Zobacz więcej

fot. Bloomberg

 — Jesteśmy dumni z połączenia siły z Oplem i Vauxhallem i będziemy głęboko zaangażowani w dalszy rozwój wielkiej firmy oraz przyspieszenie jej naprawy — deklaruje cytowany w komunikacie Carlos Tavares, prezes koncernu PSA. Szef francuskiej grupy deklarował również, że przejęcie fabryk — chociaż nabywca będzie poszukiwał oszczędności (w ciągu najbliższej dekady ma to być 1,7 mld EUR) — nie będzie oznaczać żadnych zwolnień, zatrudnienie ma być bowiem utrzymane. W polskich zakładach Opla pracuje obecnie ponad 10 proc. ogółu zatrudnionych w grupie, czyli około 4,1 tys. osób.

 — W podpisanej właśnie umowie ramowej określono, że wszystkie zawarte wcześniej porozumienia zbiorowe będą respektowane oraz że wszystkie podmioty tworzące Opel i Vauxhall będą jednym podmiotem. Teraz będziemy analizować zapisy umowy ramowej i resztę określać w szczegółowych porozumieniach. Jedno jest pewne: pracownicy oczekują zachowania miejsc pracy, systematycznego rozwoju firmy, przed nami stoją więc wielkie wyzwania — mówi Mariusz Król, przewodniczący Solidarności w General Motors Manufacturing Poland (GMMP).

Jego zdaniem, związki zawodowe w polskich zakładach z pewnością będą miały postulaty dotyczące gwarancji zatrudnienia czy podwyżek, jednak żadnych szczegółów z powodu rozpoczynających się rozmów nie chce ujawnić. Uchyla się nawet od odpowiedzi, czy związkowcy są dobrej myśli co do tego, jakie będą skutki przejęcia fabryk przez Francuzów dla załogi.

W skład GMMP wchodzą fabryki: samochodów osobowych w Gliwicach, silników w Tychach oraz Centrum Usług Wspólnych również w Tychach. PSA produkuje samochody marki Peugeot, Citroen i DS. W zeszłym roku koncern sprzedał ponad 3,1 mln aut (dzięki temu zysk operacyjny wzrósł prawie o jedną piątą — do 3,2 mld EUR). Opel natomiast sprzedał ich 1,2 mln.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / Opel stał się francuską marką