Zamiast durnej gazety - coachingowy fitness o 8.24

Mirosław Konkel
opublikowano: 27-06-2011, 12:22

Zamiast się wkurzać na fatalny dojazd do pracy, spróbuj optymalnie wykorzystać czas spędzony na przystanku, w tramwaju czy w autobusie.

Podróż do pracy środkami miejskiej komunikacji to często pierwszy nieprzyjemny moment dnia pracy. W domu jeszcze jest w porządku - pobudka, prysznic, śniadanko, może rodzinne krzątanie, może szybka przebieżka z psem.

Ale gdy utkniemy z setką współwięźniów w słabo wietrzonym podgrzewanym busie, nasz entuzjazm życiowy drastycznie spada. Czujemy tracone minuty życia, widzimy te same widoki przez szybę. Muzyka w słuchawkach - to jeden ze sposobów ucieczki przed świadomością straty. Czytanie książki - drugi sposób, pod warunkiem że jakieś miejsce było wolne. Codzienna gazeta - niedobry sposób. Bombardowanie nieistotnymi w naszym życiu i nie do końca wyjaśnionymi (mało miejsca na jeden news) informacjami trudno bowiem uznać za rozsądny sposób spędzania czasu. Niczego wartościowego się nie dowiemy, a i rozrywka to to nie jest.

Jednak trudno robić coś innego w tłoku porannego szczytu komunikacji na drogach dojazdowych do centrum, prawda? Ręce są zajęte, mózg intensywnie przetwarza drobne wahnięcia równowagi, żeby nie stracić godności na zakręcie, a jednocześnie zachować minimum prywatnej przestrzeni dookoła siebie.

Można jeszcze myśleć... i zaraz podsunę ci kilka prostych ćwiczeń myślowych, żeby przyjemnie i mądrze wykorzystać dojazdy do pracy (podróż z pracy zresztą również).

ĆWICZENIE 1 - Wachlarz opcji

Jednym z najważniejszych zadań coacha podczas współpracy z klientem jest pomoc w tworzeniu listy czynności służących osiągnięciu celów klienta. Posiadanie kilku opcji pomaga kontynuować działanie, gdy podstawowy plan okaże się zbyt kłopotliwy lub wręcz niemożliwy do realizacji.

Zastanów się, jak możesz inaczej niż dotąd:
*  pozdrowić recepcjonistkę,
*  przedstawić się przez telefon znajomemu współpracownikowi,
*  zorganizować sobie lunch,
*  wracać z pracy do domu,
*  poznać najnowsze postępy w pracach ważnego dla ciebie projektu.

W ćwiczeniu wystarczy obmyślenie nowego działania. Jeśli zaś kipi z ciebie ambicja do testowania swojego otoczenia... powodzenia we wdrażaniu nowych działań!

Dzięki temu ćwiczeniu nauczysz się znajdować różne rozwiązania nawet banalnych sytuacji - co przyda ci się, gdy sytuacje staną się naprawdę ważne i naprawdę skomplikowane.

ĆWICZENIE 2 - Pozytywne pobudzenie

Motywację i dobry humor zapewniają ludziom nie tylko bodźce fizyczne (jedzenie, seks, inny wysiłek fizyczny), ale też bodźce psychiczne takie jak pozytywne emocje. Dla celów ćwiczenia pozytywne emocje można podzielić na trzy grupy: związane z przeszłością (satysfakcja, spełnienie, duma), związane z teraźniejszością (zachwyt, radość, zapał), związane z przyszłością (nadzieja, ufność, optymizm).

Przypomnij sobie jedno ze swoich działań lub projektów, które niedawno zakończyło się sukcesem. Przypomnij sobie, dlaczego to działanie lub projekt były dla ciebie ważne (spełnienie - przeszłość), jak efekt działania lub projektu polepszył twoje otoczenie lub życie twoich znajomych (radość - teraźniejszość), oraz pomyśl że niedługo będziesz wykonywał to działanie lub projekt ponownie - z takim samym skutkiem jak wcześniej (nadzieja - przyszłość).

Dzięki temu ćwiczeniu nauczysz się przywoływać miłe wspomnienia i korzystać z nich, by poprawić sobie humor.

ĆWICZENIE 3 - Rozwój potencjału

Dwaj badacze, Peterson i Seligman, przeprowadzili badania ankietowe, które mierzyły ludzki potencjał. W efekcie wyróżnili 24 charakterystyczne cechy, które definiują indywidualną wartość każdego człowieka, pracownika i członka społeczeństwa. Cechy te układają się w 6 grup: mądrości i wiedzy, męstwa, humanitaryzmu, sprawiedliwości, umiaru, transcendencji.

W ćwiczeniu skupmy się na grupie umiaru, w którą wchodzą: wybaczanie, miłosierdzie, pokora, skromność, rozwaga, samoregulacja.

Rozejrzyj się i wybierz w myśli jedną osobę. Wymyśl za co można ją pochwalić lub jej podziękować - może to być związane z jej ubiorem, trzymaną w ręku książką, ale może też być całkiem wymyślone, np. "Zrobiłaś dziś pyszne śniadanie. Kanapki były świeże i smaczne, a kawa - idealnie wymieszana z mleczkiem".

Następnie wymyśl za co można tej osobie wybaczyć. Obowiązuje ta sama zasada co wcześniej - nie musi to być prawda, np. "Wybaczam ci, że skasowałeś mi wczorajszy film nagrany z telewizji".

Oczywiście wszystko to zachowujesz dla siebie. Ludzie nerwowo reagują w autobusach czy tramwajach na zagajenie rozmowy z obcymi.

Dzięki temu ćwiczeniu nauczysz się doceniać ludzi, znajdować w nich dobro i zachować zdrowe podejście do błędów i wtop - także swoich.

Źródłem listy 24 wartości oraz ogólną inspiracją tekstu jest książka "Psychologia coachingu" Ho Lawa, Sary Ireland, Zulfiego Hussaina (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy. Pomysły na ćwiczenia powstały w trakcie rozmowy ze specjalistą użyteczności wiedzy, Mariuszem Ludwińskim.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Kariera / Zamiast durnej gazety - coachingowy fitness o 8.24