Zanęcanie bonusem z plastiku

  • Dorota Czerwińska
opublikowano: 05-03-2012, 00:00

Karty abonamentowe do lekarza, sportowo-rekreacyjne, przedpłacone, restauracyjne, podarunkowe — to benefity, które wpływają na relacje pracownika z pracodawcą

Pracodawcy rozumieją, że aby osiągnąć sukces rynkowy, trzeba stale zwiększać atrakcyjność firmy, lojalność zatrudnionych i podnosić efektywność. Służą temu m.in. benefity, a wśród nich rozmaite karty — sportowe, podarunkowe, restauracyjne itp.

Pracownikowi na zdrowie

Najbardziej atrakcyjnym pozapłacowym elementem wynagrodzenia obok (finansowania szkoleń lub studiów) jest finansowanie lub dofinansowanie przez pracodawcę opieki medycznej.

Karta abonamentowa do prywatnej przychodni stała się istotnym elementem budowy wizerunku firmy. Zapewniając pracownikowi stałą opiekę medyczną, pracodawca z jednej strony docenia i motywuje, z drugiej — zmniejsza liczbę i długość zwolnień z powodu choroby.

Coraz popularniejsze stają się również karty sportowo-rekreacyjne.

— Co roku liczba nowych aktywacji zwiększa się średnio o 80-90 tysięcy. Z naszych kart MultiSport korzysta ponad 300 tysięcy użytkowników — informuje Michał Skierski z Benefit Systems Polska.

Skąd tak duże zainteresowanie? Zdaniem Michała Skierskiego dzięki takim rozwiązaniom pracodawca ma pewność, że przeznacza pieniądze na konkretny, imienny produkt propagujący zdrowy tryb życia.

Duża część tych kart jest współfinansowana przez firmy i pracownika, ale za wiele płacą tylko firmy. Niektóre wykorzystują do tego fundusz socjalny.

— Z placówkami sportowymi rozliczamy się na ogół w trybie miesięcznym. Rozliczenia przebiegają sprawnie, bo mamy nowoczesną sieć czytników zainstalowanych w obiektach. Przekazują do nas na bieżąco informacje o wizytach. Na tej podstawie rozliczamy się z placówkami sportowymi — wyjaśnia Michał Skierski.

Przedpłacone i inne

Rośnie również popularność tzw. kart przedpłaconych. Powód jest prosty. Są wygodne i tanie w użytkowaniu i administrowaniu.

— Na polskim rynku jest ponad milion aktywnych kart prepaid w segmencie B2B i przyszłość zdecydowanie do nich należy — twierdzi Izabela Supeł z Edenred.

Na przykład Karta Podarunkowa Ticket dla Ciebie tej firmy może być prezentem świątecznym, nagrodą za wyniki w pracy czy premią jubileuszową. Można też wielokrotnie doładowywać kartę, a jej użytkownik ma dostęp do wszystkich sklepów i punktów usługowych akceptujących karty płatnicze.

— Przedpłacone karty podarunkowe finansowane ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych są zwolnione z podatku dochodowego do 380 zł w roku podatkowym i nie powodują zwiększenia podstawy wymiaru składki ZUS — dodaje Izabela Supeł.

Z plastikiem po obiad

Innym ciekawym rozwiązaniem są karty na posiłki. Gwarantują możliwość wyboru menu w dowolnym miejscu.

— Można z nich korzystać w kantynach, barach szybkiej obsługi, pizzeriach, piekarniach, kafeteriach firmowych i restauracjach w całej Polsce. Pracownik sam decyduje, czy otrzymaną kwotę przeznaczy na lunch poza biurem, zamówi danie na wynos lub kupi kanapkę w pracy. Wartość kart jest zwolniona ze składki ZUS dla pracownika i pracodawcy do 190 zł miesięcznie na pracownika i jest dla firmy kosztem uzyskania przychodu — tłumaczy Izabela Supeł.

Edenred oferuje również przedpłacone karty premiowe Ticket Twoja Premia, które można przekazywać prawnikom jako formę premiowania za wyniki lub nagrody w konkursach dla sprzedawców. Z oferty Sodexo Motivation Solutions, która także dostarcza tego typu produkty, skorzystało już w Polsce około 40 tys. firm i 3 mln użytkowników.

Propozycje tej firmy obejmują kupony podarunkowe, kulturalno-rekreacyjne, żywieniowe, profilaktyczne, restauracyjne czy karty przedpłacone Lunch Pass.

— Od kilku lat wspólnie z instytutem badawczym ARC Rynek i Opinia systematycznie badamy rynek świadczeń pozapłacowych w Polsce. Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych pod koniec grudnia 2011 r., ponad jedna trzecia polskich firm zamawia bony i kupony podarunkowe. Są to rozwiązania mile widziane przez pracowników dzięki swojej elastyczności i bogatej ofercie rabatowej — zachwala Arkadiusz Rochala, dyrektor marketingu i rozwoju w Sodexo Motivation Solutions Polska.

Z okazji Świąt Wielkiej Nocy każdy obdarowany nimi pracownik otrzyma pakiet promocji PromoStrefa Sodexo z rabatami sięgającymi nawet 50 proc. w wybranych sklepach. Zaoszczędzi dzięki temu aż do 875 zł. Z kolei Karta Lunch Pass pozwala uzyskać rabaty do 40 proc.

— Karty są proste i bezpieczne w rozliczeniach z fiskusem — pieniądze z ZFŚS z definicji służą do finansowania działalności socjalnej firmy. W przypadku gotówki Urząd Skarbowy może zakwestionować cel ich przeznaczenia — dodaje Arkadiusz Rochala.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu