Zanim się zwiążesz, sprawdź partnera

opublikowano: 25-06-2019, 22:00

Wiele przedsiębiorstw monitoruje swoich stałych odbiorców i zawsze sprawdza nowych. W zeszłym roku z bazy BIG InfoMonitor pobrano ponad 2,6 mln raportów na temat przedsiębiorstw

Sukces prowadzonego biznesu to oczywiście pomysł i umiejętności, ale także dobra znajomość odbiorców i realiów ich działania. Na nic starania jeśli nikt nie zapłaci za pracę. Gra toczy się o dużą stawkę, bo prawie 6 proc. badanych przez nas firm podaje, że z powodu niesolidności płatniczej kontrahentów w zeszłym roku stało na progu upadłości. Mimo to wielu przedsiębiorców cały czas skupia się na zdobywaniu kontraktów, samej produkcji lub wykonaniu usługi, w przekonaniu, że rzetelność i terminowość zagwarantują im zapłatę i sukces. Tak byłoby w świecie idealnym, ale rzeczywistość wygląda inaczej. Około połowy przedsiębiorstw oferujących sprzedaż z odroczonym terminem płatności od lat skarży się na problemy z uzyskaniem płatności, i to przez ponad 60 dni. Było tak, gdy wzrost gospodarczy wynosił około 3 proc., i jest tak, gdy przekroczył 5 proc. Wystarczy podać przykład rolników dostarczających owoce do skupów i przetwórni.

Wielu czekało w zeszłym roku na zapłatę ponad 100 dni, a niektórzy nawet i 170 dni. Nie chodzi więc o koniunkturę gospodarczą, część przedsiębiorstw ma po prostu w swoim DNA niską moralność płatniczą. Gdy kredytują się kosztem innych, to samo robią ich odbiorcy i tak powstają zatory płatnicze. Dlatego przed każdym podpisaniem umowy należy zrobić co możliwe, aby związać się z solidnych partnerem. Sprawdzić opinie na temat kontrahenta w internecie, zapoznać się z informacjami z e-KRS, zakupić raport z wywiadowni gospodarczej, zweryfikować kontrahenta w Rejestrze Dłużników BIG, a jeśli został wpisany jako dłużnik, to należy to potraktować jako poważny sygnał ostrzegawczy. Do sprawdzenia w BIG wystarczy tylko znajomość numeru NIP. Gdy kontrahent wyrazi zgodę, można zweryfikować go również w bazach BIK i Bankowym Rejestrze ZBP, gdzie widać jak obsługuje kredyty. Im więcej wiemy, tym lepiej, i dotyczy to także stałych, wydawałoby się znanych odbiorców. Okazuje się bowiem, że najczęściej zawodzą firmy, z którymi współpraca trwa ponad trzy lata. Jeśli więc już rozpocznie się relacje, warto włączyć w BIG InfoMonitor monitoring interesującej nas firmy. Dzięki niemu w momencie gdy pojawią się negatywne wpisy, dowiemy się o tym natychmiast. Wiele przedsiębiorstw monitoruje swoich stałych odbiorców i zawsze sprawdza nowych. W zeszłym roku z bazy BIG InfoMonitor pobrano ponad 2,6 mln raportów na temat przedsiębiorstw. W Rejestrze BIG InfoMonitor obecnie jest wpisanych ponad 240 tys. firm, które mają obecnie ponad 6,4 mld zł zaległości.

Co robić, gdy kontrahent nie płaci? Na pewno nie czekać, choć w imię zachowania dobrych relacji bezczynność wybiera większość wierzycieli. Jedynie jeden na dziewięciu przedsiębiorców w trosce o własną kondycję finansową podejmuje szybkie działania, mniej martwiąc się o dobre stosunki z dłużnikiem. Efekt? Zwykle udaje im się odzyskać pieniądze, a do zerwania kontaktów dochodzi w co piątym przypadku. Bilans jest więc całkiem niezły. Jedną z metod upomnienia się o pieniądze jest wysłanie wezwania do zapłaty z informacją, że jeśli dłużnik dalej będzie zwlekał z zapłatą, trafi do rejestru dłużników BIG, co może mu przeszkodzić w staraniach o finansowanie i kolejne kontrakty. Za pośrednictwem systemu BIG.pl oklienci abonamentowi mają możliwość nielimitowanego dopisywania informacji o zaległych płatnościach. Mogą też korzystać ze wsparcia przy windykacji należności.

Sławomir Grzelczak

prezes BIG InfoMonitor

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu