Zaremba: odbudowa niemieckiego kanału HFW zagrożeniem dla portu Szczecin-Świnoujście

Polska Agencja Prasowa SA
16-03-2006, 16:45

Przewodniczący zachodniopomorskiej Platformy Obywatelskiej poseł Krzysztof Zaremba uważa, że planowana przez stronę niemiecką odbudowa starego kanału rzecznego HFW w pobliżu Schwedt, równolegle do Odry, zagrozi interesom polskich portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Przewodniczący zachodniopomorskiej Platformy Obywatelskiej poseł Krzysztof Zaremba uważa, że planowana przez stronę niemiecką odbudowa starego kanału rzecznego HFW w pobliżu Schwedt, równolegle do Odry, zagrozi interesom polskich portów w Szczecinie i Świnoujściu.

    Według niego, wskutek tej inwestycji porty te mogą stracić, na rzecz najbliższego niemieckiego portu w Rostocku, nawet połowę przeładunków, bo te trafiałyby do Niemiec.

    Jak powiedział poseł w czwartek w Szczecinie na konferencji prasowej, powstanie kanału spowoduje też wycofanie się strony niemieckiej z programu "Odra 2006", co oznaczałoby w praktyce zaniechanie działań związanych z modernizacją infrastruktury rzecznej.

    Planowany kanał HFW (Hohenssaten-Friedrichsthaler-Wasserstrase) przebiegałby około 3-4 km od koryta Odry i łącząc się z innym kanałem - Odra-Hawela - zapewniałby bezpośredni dostęp drogą wodną do Berlina.

    Zaremba w rozmowie z PAP przyznał, że wystąpił w tej sprawie do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. "Dostałem z ABW informacje, potwierdzające wcześniejsze nieoficjalne doniesienia, że planowane są przez stronę niemiecką działania zmierzające do zmarginalizowania programu +Odra 2006+, i że zespół portów Schwedt-Rostock ma zdominować i przejąć obroty portów Szczecin-Świnoujście" - powiedział.

    Jak ocenił, może być w ten sposób zagrożone bezpieczeństwo gospodarcze naszego kraju. Zaremba poinformował, że zwróci się z prośbą o zainteresowanie tą sprawą do premiera Kazimierza Marcinkiewicza oraz do Biura Bezpieczeństwa Narodowego.

    Jak twierdzi lider zachodniopomorskiej PO, przed paroma laty powołano polsko-niemiecki zespół, którego zadaniem miało być sporządzenie analizy projektu odbudowy kanału z uwzględnieniem jego skutków gospodarczych dla Polski. Zaremba utrzymuje, że strona polska ukrywała przed opinią publiczną zamierzenia Niemców.

Dyrektor naczelny Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie Andrzej Kreft podkreślił w rozmowie z PAP, że rzeczywiście Niemcy chcieliby odbudowy kanału HFW kosztem rezygnacji z programu "Odra 2006". "Tymczasem wymogiem podstawowym jest to, że strona niemiecka musi uzyskać zgodę strony polskiej, a takiej nie ma" - wyjaśnił.

    Poinformował, że planowane są spotkania polsko-niemieckie w Berlinie w kwietniu i sierpniu tego roku dotyczące tej kwestii. "Możemy rozmawiać o połączeniu Schwedt z Bałtykiem, ale pod warunkiem, że Niemcy zrealizują z Polakami modernizację i modyfikację Odry granicznej" - zaznaczył.

    "Odra 2006" to program wieloletni, którego realizację  przewidziano do 2016 roku. Program przewiduje modernizację Odrzańskiego Systemu Wodnego, w tym m.in. zbudowanie systemu zabezpieczenia przeciwpowodziowego, ochronę środowiska, rozwój żeglugi śródlądowej oraz energetyczne wykorzystanie rzek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Zaremba: odbudowa niemieckiego kanału HFW zagrożeniem dla portu Szczecin-Świnoujście