Zarząd PKP chce ograniczyć prawa związków zawodowych w RN PKP Cargo

PAP
16-09-2015, 15:35

W Radzie Nadzorczej PKP Cargo nie będzie mógł zasiadać przedstawiciel załogi, którzy pełni jednocześnie funkcję w związku zawodowym, takich zmian chce zarząd PKP. "Jest to kolejny przejaw walki ze związkami zawodowymi, po to żeby im +dokopać+", komentuje kolejowa "S".

Zobacz więcej

Piotr Ciżkowicz Marek Wiśniewski

Jak dowiedziała się w środę PAP, zarząd PKP, który jest największym udziałowcem PKP Cargo, złożył wniosek o zmianę regulaminu spółki, który ma być rozpatrywany na najbliższym posiedzeniu Walnego Zgromadzenia Członków PKP Cargo 29 września br.

„Członkowie rady nadzorczej w swoich działaniach powinni wykazywać się przede wszystkim najwyższą starannością i dbałością o interesy spółki. Łączenie członkostwa w radzie nadzorczej z funkcją w związkach zawodowych często stoi w sprzeczności z tą zasadą” – powiedział PAP członek zarządu PKP Piotr Ciżkowicz.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami trzech członków Rady Nadzorczej spółki mogą nominować pracownicy.

"Chodzi nam o zachowanie zdrowych relacji i likwidację konfliktu, który w naturalny sposób jest wpisany w podwójną rolę takich osób. Po jednej stronie negocjują żądania płacowe jako szefowie związków, z drugiej nadzorują i rozliczają zarząd spółki jako członkowie rady nadzorczej" - wskazał Ciżkowicz.

Wyjaśnił, że decyzja o zmianie regulaminu związana jest z ostatnim sporem o podwyżki w PKP Cargo.

"Z jednej strony związki zawodowe zgłosiły nierealne do spełnienia postulaty w sprawie podwyżek płac, grożąc strajkiem, gdy zarząd nie zgodził się ich spełnić. Z drugiej zaś dwóch członków rady nadzorczej PKP Cargo, mianowanych przez związki zawodowe i jednocześnie zasiadających we władzach tych związków, odmówiło udziału w pracach nad opinią do wniosku zarządu o podwyżki dla pracowników w przeciętnej wysokości 200 zł. Takie działanie, według opinii prawnej, stanowi niedopełnienie obowiązków w obszarze +sprawowania stałego nadzoru nad spółką we wszystkich dziedzinach jej działalności+, do czego zobowiązany jest każdy członek rady nadzorczej, także związkowiec" - podkreślił Ciżkowicz.

Jak podał, w Grupie PKP funkcjonuje łącznie ok. 420 organizacji związkowych, a roczny koszt ich utrzymania wynosi ponad 30 mln zł. Większość z tych kosztów stanowią wynagrodzenia pracowników na stałe i doraźnie oddelegowanych do czynności związkowych.

Zdaniem Ciżkowicza władze związków działają często nie w trosce o dobro spółek i ich pracowników, lecz wykorzystują swoje funkcje do realizacji innych, często politycznych celów. "Znamiennym jest, że roszczeniowe, nierealne do spełnienia postulaty strony społecznej, w szczególności NSZZ +Solidarność+, nasiliły się w okresie kampanii wyborczej. Kuriozalne jest na przykład żądanie przywrócenia archaicznej regionalnej struktury zarządzania spółkami grupy, w miejsce wprowadzonej przed trzema laty struktury pionowej. Obecna struktura daje zdecydowanie mniej przestrzeni do nadużyć, które niestety wcześniej miały miejsce" - zaznaczył Ciżkowicz.

Przewodniczący sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ "Solidarność" Henryk Grymel powiedział PAP, że na razie nie zna szczegółów proponowanych zmian. „Nie wiem czy jest to propozycja zgodna z prawem" - dodał. Mówił też, że nie ma pewności, czy uda się ją przegłosować na Walnym Zgromadzeniu.

"Jest to kolejny przejaw walki ze związkami zawodowymi, po to żeby im +dokopać+. To jest wypowiadanie wojny i zrzucanie winy za całą nieudolność w zarządzaniu firmą na związki i na załogę. W PKP Cargo wisi na włosku strajk i ja nie wiem, czy takie działanie jest po to, żeby się dogadać i zażegnać konflikt, czy to ma na celu zaognienie konfliktu" – zaznaczył.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Zarząd PKP chce ograniczyć prawa związków zawodowych w RN PKP Cargo