Zawyżone rekompensaty dla koncesjonariuszy autostrad

opublikowano: 26-01-2007, 15:00

Rekompensaty dla koncesjonariuszy płatnych autostrad są zawyżone. Dla Autostrady Wielkopolskiej nadwyżka wynosi ok. 300 mln zł.

Rekompensaty dla koncesjonariuszy płatnych autostrad są zawyżone. Dla Autostrady Wielkopolskiej nadwyżka wynosi ok. 300 mln zł - poinformował w piątek na konferencji prasowej minister transportu Jerzy Polaczek.

Wyjaśnił, że przyczyną zawyżenia rekompensat jest brak analizy wielkości ruchu na płatnych odcinkach autostrad.

Wypłacanie rekompensat dla koncesjonariuszy, m.in. Autostrady Wielkopolskiej, wynika z ustawy z lipca 2005 roku. Od 1 września 2005 roku kierowcy ciężarówek powyżej 3,5 tony nie płacą za przejazd, ale kupują winiety. Z tego tytułu koncesjonariusze otrzymują rekompensaty z Krajowego Funduszu Drogowego. Otrzymują oni 70 proc. kwoty wynikającej z przemnożenia liczby ciężarówek jadących autostradą przez stawkę opłaty stosownej dla danej kategorii pojazdów.

Na podstawie analiz resort stwierdził, że wypłata dla Autostrady Wielkopolskiej - według zasad z 2005 r. - jest ok. 300 mln zł wyższa niż w sytuacji, gdyby opłaty były pobierane na bramkach - powiedział Polaczek. W przypadku Autostrady Małopolskiej wchodzi w grę około 9 mln zł.

Minister zapowiedział projekt zmian w systemie rekompensat dla koncesjonariuszy za zniesienie opłat dla ciężarówek.

"Polski nie stać na kontynuację tego rodzaju rozwiązań. Dla nowych koncesjonariuszy, budujących autostrady w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, na odcinkach A1 Stryków - Pyrzowice i A2 Stryków - Konotopa będziemy proponowali nowe rozwiązania. Z dotychczasowymi będziemy chcieli rozpocząć negocjacje w kontekście ewentualnych zmian umów" - powiedział Polaczek.

Zapewnił, że kierowcy ciężarówek nie poniosą finansowych konsekwencji planowanych zmian w systemie rekompensat dla koncesjonariuszy.

Jak powiedział PAP prezes Autostrady Wielkopolskiej Andrzej Patalas, rozpoczęły się już prace nad raportem, który będzie podstawą do weryfikacji stawek opłat służących do obliczania rekompensat.

Jest już przygotowana prognoza ruchu, zostaną też uwzględnione koszty związane ze zwiększonym ruchem. Patalas zaznaczył, że decydujący głos będą miały banki kredytujące budowę autostrady. Tym niemniej - jego zdaniem - kwota 300 mln zł nadwyżki płaconej w rekompensacie, jaką podał minister Polaczek, jest znacznie zawyżona.

Rzecznik prasowy spółki Stalexport Autostrada Małopolska Alicja Rajtar powiedziała, że sposób wyliczania rekompensat jest zapisany w umowie koncesyjnej, podpisanej z ministrem transportu.

"Rekompensaty te mogą być uzgadniane tylko w trybie przewidzianym umową. Umowa ta szczegółowo określa sposób obliczania rekompensat" - powiedziała Rajtar PAP.

Polaczek poinformował także, że w 2007 roku z Krajowego Funduszu Drogowego na inwestycje drogowe może być przeznaczone 5,5 mld zł.

W tym roku do eksploatacji oddanych ma być 60 km dróg ekspresowych i autostrad.

  PAP

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane