Zemke: Polska może nie zapłacić pełnej kwoty za samolot F-16

opublikowano: 08-07-2004, 11:48

PAP: Wiceminister obrony narodowej Janusz Zemke nie wyklucza, że Polska nie będzie musiała zapłacić pełnej kwoty za samoloty wielozadaniowe kupione od USA. Poinformował o tym na czwartkowym posiedzeniu sejmowej Komisji Finansów Publicznych, która zajmowała się wykonaniem budżetu MON w 2003 roku.

"Za samolot wielozadaniowy mamy płacić po 2009 roku i odnoszę nieodparte wrażenie, że po tym roku Amerykanie być może uczynią wobec nas ten gest, że nie będziemy musieli płacić całej kwoty. Mówię to warunkowo, ale nie wykluczam takiej możliwości" - powiedział Zemke.

18 kwietnia 1003 roku została zawarta umowa offsetowa, związana z dostawą dla polskich sił zbrojnych samolotów wielozadaniowych F-16. Całkowita wartość umowy wynosi ponad 6 mld dolarów.

Zemke podkreślił, że gdyby nie samolot F-16, to samochody Opel astra II i zafira nie byłyby produkowane w Polsce.

"Gdyby nie offset, to nowy model zafiry nie zostałby przeniesiony z Niemiec do Polski. Obliczamy, że program zafiry da pracę dla około 4 tys. osób w Polsce" - powiedział.

Pod koniec czerwca General Motors Europe zdecydował o rozpoczęciu w drugiej połowie 2005 r. produkcji kolejnej generacji opla zafira w zakładzie Opla w Gliwicach. Jest to drugi projekt, obok produkcji astry II, realizowany w Gliwicach w ramach offsetu.

W 2003 roku na samoloty wielozadaniowe resort obrony wydał 67,9 mln zł. Pieniądze były przeznaczone głównie na sprzęt naziemny do obsługi samolotów. Z tej kwoty 37,5 mln zł zostało wydane na sprzęt elektroniczny i łączność, m.in. systemy komunikacji, łącznice, sprzęt informatyczny oraz sprzęt ratownictwa technicznego oraz radiostacje lotnicze.

Modernizacja lotnisk kosztowała w poprzednim roku 52,8 mln zł.

Zdaniem Zemkego offset jest realizowany poprawnie. Oprócz projektu związanego z zakupem samolotów wielozadaniowych, realizowany jest także inny projekt dla wojska w ramach offestu - przeniesienia do Polski produkcji transportera opancerzonego.

Transporter jest konstrukcją fińskiego koncernu Patria, który wygrał w 2002 roku przetarg ogłoszony przez polski resort obrony narodowej. Kontrakt ma wartość prawie 5 mld zł.

"Współpracę z Finami uważam za wzorcową. Przenoszenie produkcji jest zgodne z planem, bo 80 proc. transportera opancerzonego będzie produkowane przez 130 polskich przedsiębiorstw" - oświadczył Zemke.

Zgodnie z umową, jaką zawarł MON, w latach 2004-2013 polskie wojsko ma otrzymać 690 takich transporterów w różnych wersjach. Wytwarzane będą od 2005 roku w Wojskowych Zakładach Mechanicznych w Siemianowicach Śląskich przy udziale fińskiej firmy Patria Vehiclesoy i włoskiej firmy OTO Melara.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Zemke: Polska może nie zapłacić pełnej kwoty za samolot F-16