Czytasz dzięki

Zła jakość paliw na co czwartej skontrolowanej śląskiej stacji

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 02-08-2005, 14:18

Paliwo złej jakości sprzedawała prawie co czwarta spośród stacji i hurtowni paliw, skontrolowanych w pierwszym półroczu 2005 roku przez Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Katowicach. Inspektorzy wysłali 14 wniosków do prokuratury oraz sześć do sądów o ukaranie winnych. Część paliwa wycofano z obrotu.

Paliwo złej jakości sprzedawała prawie co czwarta spośród stacji i hurtowni paliw, skontrolowanych w pierwszym półroczu 2005 roku przez Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Katowicach. Inspektorzy wysłali 14 wniosków do prokuratury oraz sześć do sądów o ukaranie winnych. Część paliwa wycofano z obrotu.

    O wynikach przeprowadzonych od stycznia do czerwca tego roku kontroli jakości paliw ciekłych na stacjach benzynowych i w hurtowniach woj. śląskiego poinformowała we wtorek PAP rzeczniczka Inspektoratu Angelika Płóciennik.

    Inspektorzy skontrolowali łącznie 109 przedsiębiorstw sprzedających paliwa, w tym 103 ogólnodostępne stacje benzynowe, trzy stacje zakładowe oraz trzy hurtownie. Zakwestionowano 31 partii oleju napędowego, 20 benzyny bezołowiowej oraz jedną partię benzyny uniwersalnej.

    "W przypadku oleju napędowego najczęściej kwestowanymi parametrami były niewłaściwy skład frakcyjny oraz nadmierna ilość siarki. W przypadku benzyny uniwersalnej - niewłaściwa prężność par, a benzyny bezołowiowej - także destylacja, zawyżona zawartość tlenu oraz związków organicznych zawierających tlen" - poinformowała rzeczniczka.

    Jak podają inspektorzy, wszystkie te nieprawidłowości mogą negatywnie wpływać na eksploatację samochodów, niszcząc ich silniki. Np. nieprawidłowa ilość tlenu i jego związków w benzynie powoduje, że mieszanka paliwowo-tlenowa staje się zbyt "uboga", a wtedy silnik może źle pracować, a auto więcej pali. Z kolei przekroczenie limitu siarki powoduje zbyt szybkie zużywanie się katalizatora.

    Niedotrzymanie wymagań dotyczących prężności par i składu frakcyjnego benzyny może powodować problemy z uruchomieniem silnika, zaburzenia jego pracy, a nawet nagłe unieruchomienie z powodu tworzenia się tzw. korków parowych. Rozcieńczenie oleju silnikowego ciężkimi frakcjami paliwa prowadzi zaś do nadmiernego zużycia silnika - wynika z informacji inspektorów.

    W przypadku oleju napędowego tlenki siarki, powstałe w wyniku spalania związków siarki, przedostają się z gazami do atmosfery, ale także powodują korozję elementów silnika. Natomiast niewłaściwy skład oleju pogarsza pracę silnika i prowadzi do jego szybszego zużycia.

    W wyniku kontroli inspektorzy wydali dziewięć decyzji o wycofaniu z obrotu paliwa niewłaściwej jakości oraz skierowali 14 zawiadomień do prokuratur rejonowych w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa, o którym mówi ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych. Do sądów trafiło sześć wniosków w sprawie sprzedaży paliwa bez wymaganej koncesji.

    Zgodnie z ustawą o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych, za sprzedaż paliwa niespełniającego wymagań jakościowych grozi grzywna do 0,5 mln zł lub do 3 lat więzienia. Jeżeli złej jakości paliwa mają dużą wartość, grzywna może wzrosnąć do jednego mln zł, a kara więzienia do pięciu lat.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane