Złoto, które dojrzało (ZŁOTY BANKIER 2019)

  • Materiał zewnętrzny
opublikowano: 11-04-2019, 22:00

Po sieci rozchodziło się właśnie #10yearschallenge, gdy my pracowaliśmy nad wynikami dziesiątej edycji rankingu „Złoty Bankier”. Dekada to dużo.

Po sieci rozchodziło się właśnie #10yearschallenge, gdy my pracowaliśmy nad wynikami dziesiątej edycji rankingu „Złoty Bankier”. Dekada to dużo. Wystarczająco, żeby z rynku zniknęła garść popularnych marek bankowych, z branży — tysiące etatów, a ze „Złotego Bankiera” — prawie połowa kategorii. 10 lat temu „Złoty” był całkowicie w rękach klientów banków. Głosami internautów zdobywało się miano lidera w kategoriach tak egzotycznych, jak produkt oszczędnościowy dla firm (Alior Bank).

W całej historii plebiscytu, statuetki trafiały w ręce banków łącznie w 17 kategoriach.

Ich zakres podążał za rynkowymi trendami — są więc wśród Państwa posiadacze nieosiągalnego dziś Złotego Bankiera za najlepszy kredyt samochodowy (Toyota Bank i Volkswagen Bank), kredyt dla firm (Idea Bank, mBank, PKO Bank Polski) czy lokatę (PKO BP), są pionierzy aplikacji mobilnych (Alior Sync, ING Bank Śląski, mBank) i Osobowości Roku (Wojciech Sobieraj, Mateusz Morawiecki i Tomasz Bogus).

Gabinety rekordzistów zdobi dziś po ponad dziesięć statuetek. W wybranych dziedzinach miana lidera broniono kilkakrotnie — w ten sposób siedmiokrotnie nagrodę za najlepszy kredyt hipoteczny odbierał PKO Bank Polski, pięciokrotnie mBank za konto osobiste, cztery razy Alior Bank za kredyt gotówkowy. Tak samo często nagroda za najlepszą kampanię reklamową trafiała do ING Banku Śląskiego. Fascynującą areną rywalizacji okazała się kategoria związana z innowacjami w sektorze. Po trzykroć wyróżnialiśmy produkty trzech banków: Pekao, PKO BP i Alior Banku.

Tymczasem złoto dojrzało. Od kilku lat dogląda go dwustu tajemniczych klientów wizytujących placówki bankowe i ponad dwudziestu testerów audytujących systemy bankowości elektronicznej. Do tego połączone zespoły analityków i dziennikarzy oraz — niezmiennie — zastępy internautów. „Złoty” jest dziś drobiazgowym, wielotorowym badaniem, którego finał rozstrzyga się przez kilka miesięcy. Gdy pracował nad swoją nową sylwetką, siódme poty wylewały też banki. Walka o podium nie jest już tylko pojedynkiem o wirtualną atencję klientów. To wymóg najwyższych standardów w każdym kanale obsługi. To nie — jak dawniej — próba pokonania długiej listy konkurentów, a coraz częściej walka z samym sobą — o eliminację złych praktyk albo luk w systemach.

Złoty Bank 2019 — Santander Bank Polska — to debiutant w tej roli. Doceniony za długą drogę, którą pokonał, pracując na przyrost satysfakcji klientów. Pierwsze miejsce, po raz pierwszy w historii rankingu, zajął jeszcze w dwóch kategoriach (Konto osobiste, Kredyt gotówkowy). Z wyłączeniem jednej kategorii, dzisiejsi liderzy to inne podmioty niż wówczas, gdy statuetki wręczaliśmy po raz pierwszy. Inne są też motywy ich przyznawania. Złoto za reklamę (PKO Bank Polski) zdobywa się dziś nie za estetyczne opakowanie produktu, ale za hołd oddany stuletniej relacji marki z odbiorcą usług. Stawiana za wzorzec postawa lidera w mediach społecznościowych (ING Bank Śląski) to nie efekt rozrywkowej autopromocji w modnych serwisach, ale szybkości dostarczania informacji, której oczekuje klient. Najlepsza kampania CSR (Bank Millennium) ma poprawić sytuację pokolenia, które jeszcze nawet nie należy do grona klientów. Dobry produkt nie może być wyłącznie tani. W tegorocznej edycji zwycięska oferta ROR-u, karty kredytowej, kredytu gotówkowego czy hipotecznego musiała przejść przez sito wymogów, które dopiero dodane do ceny, dadzą klientowi sumę pozytywnych doświadczeń.

„Pomyślę i gotowe”, „mówisz i masz”, „zlecenia spojrzeniem, autoryzacja mrugnięciem” — piszą o bankowości za kolejną dekadę nasi czytelnicy. Te doświadczenia to — w ich opinii — nowa miara dojrzałości świadczonych usług.

MALWINA WROTNIAK, redaktor naczelna Bankier.pl

  

SERCE DLA ORKIESTRY: Bankier.pl po raz kolejny udowodnił, że przedstawicieli finansjery cieszy nie tylko gromadzenie pieniędzy, ale także dzielenie się nimi. W zorganizowanej przez portal licytacji na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy zwyciężył Getin Bank. Za statuetkę Złotego Bankiera, bo ona była przedmiotem aukcji, zapłacił aż 10 100 zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu