Złoty Bankier 2019 - najlepsze banki w poszczególnych kategoriach

  • Henryka Bochniarz
opublikowano: 11-04-2019, 22:00

Zwycięzcy poszczególnych kategorii rankingu Złoty Bankier 2019.

KATEGORIA INNOWACJA FIN-TECH

Zwycięzca: PKO Bank Polski i Coinfirm

Wyróżnieni:

mBank i Centrum Bezpieczeństwa Cyfrowego

BNP Paribas Bank Polska i Autenti

PKO Bank Polski pionierem we wdrażaniu blockchain

Jeśli za kilka lat spojrzymy wstecz na rok 2018, może się okazać, że był on przełomowy dla branży fintech.

Banki nie tylko aktywnie zachęcały start- upy do rozwijania swoich pomysłów, prowadząc różnego rodzaju programy akceleracyjne, ale także nawiązywały z fintechami komercyjną współpracę. Przejrzeliśmy dziesiątki nadesłanych propozycji do kategorii Innowacja Fin-Tech. Oprócz wskazania lidera, przyznaliśmy też dwa wyróżnienia dla wyjątkowo interesujących projektów. Kapituła rankingu „Złoty Bankier”, w skład której weszli eksperci z Bankier. pl, „Pulsu Biznesu” i Obserwatorium.biz uznała, że statuetka trafi do PKO Banku Polskiego, który opierając się na rozwiązaniu polsko-brytyjskiej firmy Coinfirm, zrealizował pierwszą o takiej skali wysyłkę dokumentów z wykorzystaniem technologii blockchain.

We wrześniu 2018 r. bank wysłał do 5 mln klientów nowe regulaminy w formie cyfrowej. Było to największe zastosowanie technologii blockchain w europejskiej bankowości. Wdrożenie rozwiązało tym samym problem tzw. trwałego nośnika. Do treści wiadomości załączony został identyfikator, za pomocą którego klienci mogą sprawdzić datę modyfikacji dokumentu — także po zakończonej współpracy z bankiem. Dokumenty zostały zapisane jednocześnie na serwerach PKO Banku Polskiego i KIR, a dostęp do nich jest możliwy przez strony internetowe obu instytucji. Kapituła konkursu Złoty Bankier przyznała także dwa wyróżnienia. Pierwsze otrzymał BGŻ BNP Paribas (obecnie BNP Paribas) za wdrożenie dokonane z firmą Autenti. Fintech zajmuje się procesamidigitalizacji papierowych procesów, a do banku dostarczył oprogramowanie usprawniające zawieranie umów bankowych z wykorzystaniem podpisu elektronicznego. Dzięki praktycznemu zastosowaniu dostarczonej przez niego technologii, podpisywanie umów kredytowych możliwe jest online, na dowolnym urządzeniu podpiętym do sieci. Platforma pełni rolę zaufanej trzeciej strony, a dokumentacja umieszczana jest na trwałym nośniku.

Drugie wyróżnienie przyznaliśmy mBankowi, który wdrożył zabezpieczenie oparte o biometrię behawioralną. Także i w tym przypadku technologię dostarczyła przez firma z segmentu fintech — Centrum Bezpieczeństwa Cyfrowego, spółka z grupy mBanku, będąca w portfelu funduszu mAkcelerator. Biometria behawioralna to nowy rodzaj zabezpieczenia, analizujący interakcje użytkownika z komputerem lub smartfonem. Pod uwagę brane jest zachowanie w systemie — sposób poruszania kursorem i dynamika korzystania z klawiatury. Analizując te zachowania system tworzy unikatowy, niezwykle trudny do podrobienia profil użytkownika. W ten sposób bank jest w stanie ocenić, czy po drugiej stronie ekranu znajduje się właściwy użytkownik konta.

KATEGORIA: KONTO OSOBISTE

Laureaci: 1. Santander Bank Polska 2. Alior Bank 3. Bank Millenium

Santander z ofertą dla wszystkich grup klientów

Konto osobiste jest jednym ze strategicznych produktów bankowych. To w dużej mierze od ROR-u zależy, jak będzie układać się dalsza współpraca klienta z bankiem. O tym banku, który prowadzi nasze konto osobiste, mówimy w pierwszej kolejności „mój bank”. Instytucje finansowe zdają sobie z tego sprawę i dokładają wszelkich starań, by rachunek spełniał możliwie jak najwięcej zachcianek klienta. W końcu liczy się przede wszystkim pierwsze wrażenie.

W tegorocznej edycji rankingu „Złoty Bankier” wzięliśmy pod uwagę trzy profile klientów.

Uwzględniliśmy nie tylko aspekt cenowy, ale także elastyczność i szeroki zakres usług dodatkowych. W pierwszym profilu przeanalizowaliśmy rynek kont dla osób, które preferują głównie obrót bezgotówkowy, czyli płacą kartą, a rozliczeń dokonują za pomocą przelewów. Drugi profil stanowiły osoby znajdujące się na przeciwnym biegunie — preferujące obrót gotówkowy i potrzebujące dostępu do rozbudowanej sieci placówek.

W badaniu po raz pierwszy wzięliśmy też pod lupę ofertę banków dla klientów mobile only — osób, które do obsługi konta potrzebują tylko urządzeń mobilnych. To coraz większe grono, dla którego liczy się przede wszystkim „wszystkomająca” aplikacja w telefonie oraz płatności mobilne. Szczegółowo analizując ofertę banków, wybraliśmy tę instytucję, która naszym zdaniem najlepiej sprawdza się w każdej z trzech kategorii.

Liderem w kategorii Konto Osobiste został bezapelacyjnie Santander Bank Polska.

Bank oferuje rachunek, który po spełnieniu prostych warunków może być bezpłatny. Tym co niewątpliwie wyróżnia konto na tle konkurencji są bezpłatne przelewy natychmiastowe, rozbudowana aplikacja mobilna, moneyback i wszystkie dostępne na rynku cyfrowe portfele — Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay, Masterpass i Visa Checkout. Dodatkowo użytkownik może korzystać z karty wielowalutowej i samodzielnie zarządzać podpiętymi usługami, aktywując lub wyłączając wybrane pakiety.

Drugie miejsce w rankingu zajął Alior Bank, który — podobnie jak lider — pozwala elastycznie zarządzać rachunkiem dzięki dodatkowym modułom.

Trzecie miejsce na podium przypadło Bankowi Millennium. Proponowany przez niego rachunek także należy do rynkowej czołówki.

KATEGORIA: KARTA KREDYTOWA

Laureaci: 1. Citi Handlowy 2. Santander Bank Polska 3. Alior Bank/ PKO Bank Polski

Citi Handlowy wciąż nie ma sobie równych

Rynek kart kredytowych wydaje się niewdzięcznym poletkiem dla działalności banków w Polsce. Liczba aktywnych plastików znacznie spadła przez ostatnich kilka lat. Ostatni rok okazał się o tyle dobry, że posiadacze kart kredytowych stanowili stabilne grono. Wzrosty obserwowane są tylko w przypadku limitów na aktywnych rachunkach „kredytówek”. Niestety nie wystarczyło to do tego, żeby w ofercie pojawiły się innowacyjne nowości względem zeszłego roku.

Kapituła „Złotego Bankiera”, mając niełatwe zadanie, wciąż stawiała na analizę nie tylko czynników cenowych, ale i użytkowych. W końcu karta kredytowa nie jest samodzielnym bytem i powinna być w naturalny sposób włączona w kompleksową obsługę w ramach bankowości internetowej i mobilnej. Dlatego w tym roku, aby zostać zwycięzcą, bank musiał umożliwiać zarządzanie rachunkiem i funkcjami karty z poziomu smartfona. Dodatkowe punkty przysługiwały także za przydatne możliwości zamiany części limitu kredytowego w pożyczkę gotówkową lub rozłożenie spłaty zadłużenia na raty.

W kategorii najlepsza karta kredytowa statuetkę „Złotego Bankiera” po raz kolejny odbiera Citi Handlowy, którego karta Citi Simplicity wciąż nie ma sobie równych. Nadal to jedyny plastik, za który klient nie będzie obciążony żadnymi (nawet warunkowymi) opłatami za użytkowanie. Nawet przy braku opłat Citi Handlowy pozostaje liderem w punktach przyznawanych za maksymalną wysokość dostępnego limitu kredytowego oraz dodatkowe opcje jego wykorzystania — np. zamiany na kredyt.

Na drugim miejscu znalazł się Santander Bank Polska.

Aktualne warunki promocyjne karty uprawniają klientów do korzystania z niej za darmo przez ponad rok — jest jednak jeden haczyk. Maksymalny limit kredytowy nie należy do największych na rynku. Santander Bank nadrobił jednak w klasyfikacji dzięki solidnemu wsparciu technologicznemu, które umożliwia posiadaczowi plastiku korzystanie z pełnej gamy systemów płatności mobilnych oraz zarządzanie rachunkiem karty z poziomu aplikacji mobilnej.

Ostatnie miejsce na podium przypadło ex aequo PKO Bankowi Polskiemu i Alior Bankowi. Oba straciły wiele do zwycięzców z powodu opłat naliczanych za użytkowanie karty. PKO Bank Polski nadrobił jednak obsługą produktową i płatniczą oraz wysokimi limitami zadłużenia. Alior Bank z kolei oferuje w ramach swojej karty najdłuższy okres bezodsetkowy, wynoszący prawie dwa miesiące. To również jedyny plastik, na którym zadłużenie będzie oprocentowane według stawki nieco niższej niż maksymalne, i wszechobecne w pozostałych bankach, 10 proc. w skali roku.

KATEGORIA: KREDYT HIPOTECZNY

Laureaci: 1. BNP Paribas Bank Polska 2/ Bank Pekao 3. Bank Pocztowy

Kupno mieszkania razem z BNP Paribas Bank Polska

Rok 2018 zakończył się zdecydowanie pomyślnie dla banków udzielających kredytów hipotecznych. Wolumen finansowania zbliżył się do rekordów odnotowanych w szczycie poprzedniej nieruchomościowej hossy, a pierwsze miesiące 2019 r. wyglądały dla kredytodawców obiecująco. Konkurencyjna walka toczy się teraz na nieco innych warunkach — „Mieszkanie dla młodych” odeszło w przeszłość, a potencjalnych nabywców coraz droższych mieszkań trzeba przyciągać dobrze skonstruowaną ofertą i okazjonalnymi promocjami.

W tegorocznej edycji rankingu położyliśmy nacisk nie tylko na ocenę kosztu finansowania, ale także szereg innych czynników. Przeanalizowaliśmy oferty dla trzech typów klienta — singla kupującego mieszkanie na rynku pierwotnym, rodziny z dzieckiem nabywającej lokal na rynku wtórnym oraz gospodarstwa domowego budującego dom. W każdym przypadku pod lupę wzięliśmy propozycje dla kredytobiorców dysponujących mniejszym i większym wkładem własnym.

Oceniliśmy łącznie kilkanaście zmiennych pogrupowanych w zestawy dotyczące kosztów kredytu,

dostępności zobowiązania, elastyczności produktu, opcji dostępnych dla budujących systemem gospodarczym, możliwości obsługi w kanałach elektronicznych oraz zakresu sprzedaży krzyżowej.

W ten sposób wyłoniliśmy bank, który nie tylko wyróżnia się warunkami cenowymi, ale również wszechstronnością oferty i udogodnieniami istotnymi na dalszych etapach współpracy z klientem.

Kapituła zdecydowała, że nagroda Złotego Bankiera powędruje w ręce BNP Paribas Bank Polska (bank, gdy był oceniany, działał jeszcze pod nazwę BGŻ BNP Paribas). Instytucja ta nie tylko lokowała się w czołówce zestawienia kosztów finansowania w każdym z analizowanych scenariuszy, ale także wyróżniała się w wielu jakościowych składnikach oceny — elastyczności i dostępności kredytu.

Drugie miejsce zajął Bank Pekao, który zawdzięcza swoją pozycję atrakcyjnym warunkom cenowym finansowania, elastycznemu podejściu do wyznaczania maksymalnej zdolności kredytowej, a także procedurom zwiększającymi dostępność produktu (m.in. wspólnemu zaciąganiu zobowiązania przez wielu kredytobiorców).

Trzecia lokata przypadła Bankowi Pocztowemu, który wyróżnił się parametrami cenowymi kredytu dla klientów posiadających co najmniej 20-procentowy wkład własny. W zakresie dostępności i elastyczności oferty bank również lokował się wśród najlepiej ocenionych kredytodawców.

KATEGORIA: KREDYT GOTÓWKOWY

Laureaci: 1. Santander Bank Polska 2. Nest Bank 3. Citi Handlowy

Po szybką pożyczkę do Santandera

Przez ostatni rok banki stawiały na konkurencję z firmami pożyczkowymi.

Chwalenie się nowymi ofertami z szybką wypłatą i promocyjne cenniki dla niskich kwot kredytu i krótkich okresów spłaty nie było trudne do wychwycenia. Trend chyba jednak nie do końca wpisał się w gusta kredytobiorców, bo ci składali wnioski głównie o większe kwoty.

Dlatego w tegorocznej edycji rankingu „Złoty Bankier” chcieliśmy docenić te banki, które pomimo gonitwy za trendami potrafią zaproponować atrakcyjną ofertę także w innych przypadkach — im więcej klientów z różnymi potrzebami jest w stanie uzyskać w danym banku atrakcyjne warunki finansowania, tym wyżej był on oceniany przez kapitułę. Przy czym, podobnie jak rok wcześniej, w analizie uwzględniono także inne parametry. Oferty sprawdzano więc także pod kątem możliwości dostosowania do potrzeb i wygody klienta. Dodatkowe punkty banki mogły zatem zebrać za możliwość przeprowadzenia procesu kredytowego zdalnie, możliwość odbioru pieniędzy w gotówce w najbliższym oddziale lub oddanie do dyspozycji klienta wakacji kredytowych w trakcie spłaty zobowiązania.

Banki walczyły o statuetkę Złotego Bankiera w kategorii kredyt gotówkowy trzema wariantami kredytów — różniły się one okresem spłaty i kwotą tak, żeby spełnić potrzeby trzech profilów kredytobiorcy.Nie były analizowane oferty wymagające nabycia przez klienta dodatkowych produktów, sprawdzaliśmy jednak możliwość obniżenia kosztów odsetkowych w związku ze skorzystaniem ze sprzedaży wiązanej.

Zwycięzcą tegorocznej edycji rankingu „Złoty Bankier” w tej kategorii produktowej został Santander Bank Polska. Udało się to mu po raz pierwszy w historii rankingu, również licząc te edycje, w których występował jeszcze pod nazwą Bank Zachodni WBK. Bank wyróżnił się na tle innych jednymi z najtańszych warunków kredytowania dla wszystkich profilów kredytowych, a dodatkowo zapewniał klientom możliwość przerwy w spłacie kredytu oraz wybór pomiędzy przelewem pożyczonych środków na konto a bezpłatnym pobraniem gotówki w oddziale.

Na drugim miejscu znalazł się Nest Bank. W jego przypadku siłą okazała się cena, która w każdym miesiącu była oceniana niemal na maksymalną liczbę punktów.

Podium zamyka natomiast zeszłoroczny zwycięzca — Citi Handlowy. Choć jego oferta wciąż wyróżniała się pod względem wygody, to warunki cenowe nie były równie atrakcyjne dla każdego analizowanego profilu.

Wojciech Boczoń, analityk Bankier.pl; Mateusz Gawin, redaktor Bankier.pl; dr Michał Kisiel, analityk Bankier.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Boczoń, Bankier.pl

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu