Zmiany u dealerów

Paweł Janas
22-06-2004, 00:00

Dealerzy Daewoo-FSO szukają sposobu na przetrwanie. Chcą równolegle sprzedawać auta marki KIA, Chevrolet, Suzuki i Hyundai.

Utrzymujący się od kilku lat spadek sprzedaży aut marki Daewoo odbija się na sieci sprzedaży warszawskiego producenta matizów i lanosów. W rekordowym 1999 r. grupa 187 dealerów sprzedała ponad 179 tys. aut. W tym roku 61 partnerów Daewoo-FSO znalazło chętnych na 1866 aut. Co dalej?

— Na razie sytuacja jest stabilna. Na koniec roku nasza sieć dealerska powinna liczyć 55-60 punktów — mówi Jerzy Pniewski, zastępca dyrektora handlowego Daewoo-FSO.

Dodaje jednak enigmatycznie, że „większe zmiany” co do liczebności mogą dotyczyć liczby subdealerów, których jest obecnie 37.

Koło ratunkowe

Malejący popyt na auta marki Daewoo skłania dealerów fabryki do poszukiwania dróg ratunku. Jedną z nich jest sprzedaż innej marki.

— W 2004 r. podpisaliśmy umowę z Hyundaiem. Auta Daewoo sprzedawały się zbyt słabo. Nadal jednak będę prowadził serwis Daewoo — zapewnia Stanisław Syguła, szef firmy PPHU Syguła, jednego z byłych dealerów FSO.

Czasami partnerzy żerańskiej fabryki (za zgodą centrali) decydują się na równoległą sprzedaż aut dwóch marek. Tak zrobiła katowicka firma Gala Car, która od ubiegłego roku sprzedaje także samochody marki Suzuki.

— To pozwoliło na przetrwanie — mówi jeden z jej pracowników.

Wśród nowych partnerów dealerów firmy z Żerania są m.in. KIA, Chevrolet (produkowany przez GM Daewoo), Hyundai, Honda, Peugeot, Nissan i Suzuki.

Pod presją

Producenci i importerzy stosunkowo chętnie nawiązują współpracę z dealerami Daewoo.

— Muszą to być firmy, których właściciele zainwestowali w salon sprzedaży i punkt serwisowy — mówi Paweł Kaczmarek, regionalny menedżer KIA Motors Polska.

Ma to konsekwencje dla rynku.

— Dealerzy innych marek znaleźli się pod presją. Producenci i importerzy zawsze mogą im powiedzieć: bądźcie bardziej ulegli, bo możemy zastąpić was innymi — twierdzi Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Zmiany u dealerów