Zmiany w zmianach i po zmianach. Polski Ład 3.0 uchwalony przez Sejm

Partnerem publikacji jest Vistra
opublikowano: 15-09-2022, 17:09
aktualizacja: 19-09-2022, 15:21
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
DARIA BIDELSKA
DARIA BIDELSKA
doradca podatkowy, radca prawny, TAX Manager w VISTRA Poland

Sejm uchwalił już rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o CIT (druk 2544), który ma na celu poprawić, czy też udoskonalić, jak wskazano na stronie poświęconej procesowi legislacyjnemu, regulacje wprowadzone w ramach tzw. Polskiego Ładu. Jest to więc dobry czas, żeby na spokojnie podsumować, na czym stanęło, z czym podatnicy będą się mierzyć, a co będą mogli sobie odpuścić (przynajmniej na jakiś czas). Poniżej prezentujemy wybrane zmiany podatkowe w tym zakresie.

Minimalny podatek dochodowy

Przypomnijmy, że podatek ten został wprowadzony ustawą tzw. Polski Ład 1.0 i dotyczy podatników, którzy w roku podatkowym ponieśli stratę albo ich rentowność na działalności operacyjnej wynosi nie więcej niż 1 proc. Podatek minimalny to 10 proc. podstawy opodatkowania, tj. głównie 4 proc. przychodów z działalności operacyjnej powiększonej o dodatkowe kategorie. Podatek minimalny liczymy w skali roku po zakończeniu roku podatkowego.

Podatnicy będą mogli jednak jeszcze chwilę odetchnąć, gdyż stosownie do rządowego projektu proponuje się zwolnienie z opodatkowania tym podatkiem w okresie 2 lat, tj. od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r.

Dodatkowo proponuje się zmiany w konstrukcji tego podatku, tj.:

  • podwyższenie do 2 proc. wskaźnika rentowności oraz zmiany w jego wyliczeniu;
  • wprowadzenie uproszczonej metody ustalania podstawy opodatkowania – wg wyboru podatnika, tj.: podstawa opodatkowania to 3 proc. przychodów z działalności operacyjnej albo podstawa opodatkowania to 1,5 proc. przychodów + obecne kategorie wyliczania podstawy opodatkowania;
  • rozszerzenie podmiotów wyłączonych z opodatkowania, przykładowo o małych podatników, spółki komunalne, podatników, których rentowność w 1 z 3 ostatnich lat podatkowych była powyżej wskaźnika 2 proc.

Uchylenie przepisów dot. „ukrytej dywidendy”

Stosownie do propozycji z Polskiego Ładu 1.0 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów koszty poniesione przez spółkę w związku ze świadczeniem wykonanym przez podmiot powiązany, jeżeli poniesienie tego kosztu stanowi ukrytą dywidendę.

Proponuje się uchylenie tych kontrowersyjnych przepisów, zanim jeszcze weszły w życie. Należy jednak pamiętać, że organy podatkowe mają wiele innych instrumentów do kwestionowania podejrzanych wydatków w kosztach podatkowych.

Uchylenie przepisów dotyczących obowiązku dokumentacyjnego przy pośrednich transakcjach rajowych

Proponuje się wycofanie z niefortunnych przepisów, które nakazywały badać, czy nasz kontrahent dokonuje transakcji z podmiotem rajowym oraz sporządzać lokalne dokumentacje cen transferowych do tzw. pośrednich transakcji rajowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane