Zmierz wyniki kursu

Paweł Bochniarz
opublikowano: 30-11-2007, 00:00

Jak zdobyć pewność, że pieniądze wydane na edukację pracowników zwrócą się firmie z nawiązką? Możemy wykorzystać czteropoziomowy model oceny skuteczności szkoleń Donalda Kirkpatricka, eksperta w dziedzinie nauczania i rozwoju w miejscu pracy.

Pierwszy poziom oceny dotyczy reakcji i zadowolenia uczestników. To, w jakim stopniu podobał im się kurs czy wykład, pozwala określić profesjonalnie opracowana ankieta. Satysfakcja ma bezpośredni wpływ na motywację. Upraszczając: jeśli trener nie przypadł nam do gustu, a jego wystąpienie uważamy za nudne, z pewnością nie nabraliśmy chęci do pogłębiania wiedzy.

Tu dochodzimy do drugiego poziomu, związanego z procesem uczenia się. Można utworzyć w firmie grupę kontrolną, która sprawdzi stan wiedzy i umiejętności przed szkoleniem i po nim.

Trzeci poziom to ustalenie, jaki wpływ ma pogłębiona wiedza na postawy ludzi. Wyobraźmy sobie sekretarkę, która odbierała telefon dopiero po trzech sygnałach, a więc zniechęcała klientów do kontaktowania się z firmą. Nie zdawała sobie jednak sprawy z negatywnych skutków opieszałości. Szefowie wysłali ją na kurs, który miał ją uwrażliwić na problem. Jeżeli po powrocie do biura zacznie podnosić słuchawkę telefonu po dwóch dzwonkach, będzie dla nas jasne, że szkolenie okazało się owocne.

Ostatni, czwarty poziom metody Kirkpatricka pozwala uchwycić związek między zmianą postawy a wynikami firmy. Jeśli sekretarka odbiera telefon natychmiast, a tym samym jest coraz więcej klientów, to znak, że dobrze wydaliśmy pieniądze na szkolenia.

Paweł Bochniarz

konsultant w zakresie zarządzania kapitałem ludzkim

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Bochniarz

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu