Znowu będzie rynek kandydata

Alina Treptow
opublikowano: 03-09-2010, 00:00

Specjalistów i menedżerów wszystkich branż łączy jedno — chęć pracy w międzynarodowych firmach. Źle to wróży polskim pracodawcom.

Absolwentom polskich uczelni brakuje doświadczenia i realnego spojrzenia na rynek pracy

Specjalistów i menedżerów wszystkich branż łączy jedno — chęć pracy w międzynarodowych firmach. Źle to wróży polskim pracodawcom.

Pokazują to przeprowadzone wśród wyższej i średniej kadry menedżerskiej badania Antal International dotyczące najbardziej pożądanych pracodawców.

— Wyniki pokrywają się z naszymi obserwacjami — zagraniczne koncerny cieszą się bardzo dobrą reputacją wśród pracowników średniego i wyższego szczebla menedżerskiego — informuje Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International.

Dodaje, że dla tej grupy pracowników ważne są nie tylko warunki zatrudnienia, jakie oferuje pracodawca, ale i atmosfera w miejscu pracy.

Bolączka pracodawców

Tymczasem przedstawiciele firm rekrutacyjnych twierdzą, że coraz bardziej widać oznaki powrotu "rynku kandydata". Dla pracodawców oznacza to jedno — problem ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. Jak przyciągnąć najlepszych?

— Trzeba pracować nad marką dobrego pracodawcy. Dużą rolę odgrywa tu wizerunek firmy, zarówno zewnętrzny, jak i wewnętrzny. Zadowoleni pracownicy są najlepszą reklamą przedsiębiorstwa. Należy więc podejść strategicznie do takich elementów jak polityka zarządzania talentami, motywowanie pracowników, coaching czy mentoring. A na zewnątrz dobrym pomysłem jest współpraca z uczelniami i stowarzyszeniami branżowymi oraz przede wszystkim — jasna i spójna komunikacja. Nie może również zabraknąć informacji o firmie w mediach — wskazuje Artur Skiba.

Co u absolwentów

Świeże spojrzenie na polski rynek pracy ma Andrew Samu, dyrektor operacyjny Simpliki. Według niego statystyki to tylko jedna strona medalu. Druga — to realna sytuacja na rynku pracy, szczególnie w dużych miastach. Chociaż dane GUS wskazują na problem absolwentów szkół wyższych ze znalezieniem pracy, to problem mają również pracodawcy. Brakuje bowiem absolwentów z jakimś doświadczeniem zawodowym, odpowiednią znajomością języków obcych i technologii. Co więcej — kandydaci nie potrafią się nawet dobrze zaprezentować podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Młodzi ludzie nie mają pojęcia, gdzie i jak szukać pracy. Korzystają z nieprofesjonalnych stron internetowych, agencji pracy tymczasowej, a za pracą bardziej ambitną oglądają się za późno. Wiek powyżej 21 lat to trochę za późno na zdobywanie pierwszego doświadczenia — uważa Andrew Samu.

Młodzi ludzie najczęściej chcą pracować w IT, marketingu i HR. Tymczasem najwięcej ofert dla osób bez doświadczenia pochodzi z administracji, call centers czy obsługi klienta.

— Brakuje w Polce firm, które zajmują się rekrutacją studentów i absolwentów czy współpracą ze szkołami. Więcej portali internetowych powinno się opiekować absolwentami na rynku pracy, tak jak to robią portale internetowe praca.pl czy pracuj.pl — twierdzi Andrew Samu.

Przestrzega też pracodawców przed zatrudnianiem na umowę zlecenie. Twierdzi bowiem, że nie jest to dobre rozwiązanie, gdy szuka się doświadczonej osoby z określoną wiedzą. A w dodatku może to wpłynąć negatywnie na wizerunek firmy.

Kryzys powoli odpuszcza. Rośnie nieco zatrudnienie. Ale wraz z tym może wrócić problem znany już przed kilku laty: znalezienie wykwalifikowanych pracowników. Najlepsi chcą bowiem pracować dla międzynarodowych firm, a młodzi na ogół nie mają przydatnego pracodawcom doświadczenia.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Alina Treptow

Polecane