Zrób coś dla swoich ludzi

Dorota Czerwińska
30-04-2009, 00:00

Eksperci podkreślają, że działania CSR powinny obejmować przede wszystkim pracowników. To przecież od nich zależy byt firmy.

Zawsze opłaca się wyjść poza obowiązki określone przez Kodeks pracy

Eksperci podkreślają, że działania CSR powinny obejmować przede wszystkim pracowników. To przecież od nich zależy byt firmy.

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to nie tylko zakrojone na szeroką skalę i nagłośnione w mediach akcje charytatywne. Każda firma powinna prowadzić też odpowiednią politykę wobec swoich pracowników.

— To ludzie są największym kapitałem firmy i wpływają na jej wyniki ekonomiczne, dlatego warto dbać o pracowników. Skierowane do nich działania CSR wykraczają poza obowiązki okreś- lone przez kodeks pracy. To pójście o krok dalej — mówi Justyna Januszewska z Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB).

Dla rodziców

W raporcie FOB, zatytułowanym "Odpowiedzialny biznes w Polsce", są przykłady dobrych firmowych praktyk, skierowanych właśnie do pracowników.

— Szczególnie wybijają się przykłady pomocy pracownikom w godzeniu życia zawodowego z osobistym. Accenture prowadzi program "Przyszła mama w dobrej formie". Kobietom w ciąży zapewnia wsparcie administracyjne, elastyczny czas pracy lub niepełny wymiar godzin albo pracę z domu, a także pakiet medyczny, również dla rodzin — wylicza Justyna Januszewska.

Program powstał jako odpowiedź na wyniki ankiety, która badała satysfakcję pracowników Accenture. Okazało się, że wzrosło zainteresowanie kobiet możliwością skorzystania z elastycznego czasu pracy. Panie, które wkrótce zostaną mamami, mogą też wziąć udział w specjalnym programie wellness, obejmującym ćwiczenia fitness i na basenie, a także probiotyczne przekąski i napoje dostosowane do potrzeb kobiet w ciąży.

— Przedsiębiorstwa dbają nie tylko o przyszłe mamy. Microsoft ma program przeznaczony dla wszystkich rodziców dzieci do lat 14. Mogą korzystać z elastycznego planowania czasu pracy lub wykonywać część zadań służbowych z domu — dodaje Justyna Januszewska.

Lepsza komunikacja

FOB w raporcie doceniło też usprawnianie przez firmy komunikacji między kadrą zarządzającą a pracownikami. Ciekawy pomysł włączenia w budowanie dobrych relacji i dobre informowanie o tym, co dzieje się w firmie, ma Danone. Organizuje spotkania, podczas których menedżerowie i pracownicy wspólnie wypracowują standardy codziennej współpracy, a także omawiają pożądane i niepożądane zachowania. Spotkania prowadzą ochotnicy. Aby określić efektywność programu, firma przeprowadziła w grudniu 2008 r. badanie o szacunku. Okazało się, że odsetek pracowników, którzy zgadzają się ze stwierdzeniem: "W pracy jestem traktowany uczciwie i z szacunkiem" wzrosła od poprzedniego roku z 54 proc. do 72 proc.

Z kolei Commercial Union Polska promuje wśród pracowników standardy etycznego postępowania. Zamieściła w intranecie wskazówki i instrukcje postępowania w konkretnych sytuacjach, co pomaga pracownikom w codziennej pracy.

— Firmy włączają też pracowników w zarządzanie. W DHL Express Poland każdy może zgłosić pomysł na usprawnienie jej działania. Pracownicy odbyli w 2008 roku spotkania, na których poznawali dokładnie cele firmy w różnych dziedzinach, identyfikowali problemy i szukali sposobów, jak je wyeliminować — opowiada Justyna Januszewska.

Edukujmy ludzi

Nestlé Polska postawiła na edukację pracowników na temat żywienia. Ma to pomóc firmie w osiąganiu pozycji eksperta i doradcy w tej dziedzinie. Szkolenia w 2007 i 2008 r. objęły wszystkich pracowników. Zależnie od stopnia zaangażowania w tworzenie produktów i komunikacji z konsumentami brali oni udział w szkoleniu podstawowym, zaawansowanym lub specjalistycznym.

Natomiast PricewaterhouseCoopers (PwC) i Procter Gamble (PG) promują idee równych szans i różnorodności w miejscu pracy. W PwC możliwy jest elastyczny czas pracy, zmniejszony wymiar czasu pracy, powrót na część etatu np. po urlopie macierzyńskim, telepraca (firma zapewnia infrastrukturę), przeniesienie pracy do innego biura lub działu czy zespołu.

PG stosuje "promocję od wewnątrz", czyli promuje na kolejne stanowiska pracowników, którzy mają odpowiednie umiejętności i predyspozycje. Procedury rekrutacyjne, programy edukacyjne i systemy wynagradzania dają wszystkim pracownikom jednakowe szanse rozwoju i kariery. Wśród pracowników 49 proc. to kobiety, ale na stanowiskach kierowniczych jest ich 39 proc.

— Takich dobrych przykładów jest co roku coraz więcej. Firmy, które realizują politykę odpowiedzialnego biznesu wobec pracowników, wiedzą, że służy to zwiększeniu zadowolenia z miejsca pracy, poprawia identyfikację z firmą, przyczynia się do bardziej efektywnej i harmonijnej pracy. Nie zapominajmy, że to pracownicy są ambasadorami firmy na zewnątrz — dodaje Justyna Januszewska.

Dorota Czerwińska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Zrób coś dla swoich ludzi