Część umowy na KSI dla Comarchu, cześć dla Asseco

opublikowano: 20-02-2019, 14:49

Comarch otrzymał od ZUS informację o odstąpieniu od umowy na utrzymanie Kompleksowego Systemu Informatycznego w zakresie usług niezaliczonych i z nimi powiązanych oraz usługi integratora. ZUS powierzyło Asseco na 26 miesięcy wybrane usługi, ale w wyniku negocjacji cena spadła.

W związku ze złożonym częściowym wypowiedzeniem umowy ZUS wezwał konsorcjum Comarchu do zapłaty kary umownej w wysokości 10 proc. wartości wynagrodzenia brutto, tj. do zapłaty kwoty 24,2 mln zł  zł w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania oświadczenia ZUS.Według oświadczenia ZUS w zakresie nieobjętym wypowiedzeniem lub odstąpieniem umowa pozostaje w mocy. 

Przejęcie największego w Polsce systemu IT to wydarzenie bez precedensu. Jeszcze większe wyzwanie to podział tak skomplikowanego kontraktu. Nad przebiegiem procesu czuwa Krzysztof Dyki, członek zarządu ZUS ds. IT.
Zobacz więcej

Dyrygent:

Przejęcie największego w Polsce systemu IT to wydarzenie bez precedensu. Jeszcze większe wyzwanie to podział tak skomplikowanego kontraktu. Nad przebiegiem procesu czuwa Krzysztof Dyki, członek zarządu ZUS ds. IT. Fot. Marek Wiśniewski

„Jako powód odstąpienia od umowy w zakresie metryk niezaliczonych oraz częściowego wypowiedzenia umowy ZUS wskazuje niepowodzenie w weryfikacji gotowości Comarch w zakresie siedmiu Metryk Niezaliczonych, co w opinii ZUS implikuje także konieczność wypowiedzenia Umowy w zakresie 23 Metryk Powiązanych oraz w zakresie pełnienia roli Integratora” – czytamy w komunikacie Comarchu.

Wartość usług, których Comarch nie będzie świadczył po odstąpieniu od części  umowy to 1,9 mln zł netto miesięcznie. 

Z informacji podanej przez Comarch wynika, że ZUS nie przekaże mu 30 usług plus roli integratora. Oznacza to, że zaopiekuje się nimi Asseco Poland. Według wcześniejszych informacji miały być też usługi wspólne: Comarchu i Asseco.

Wraz z podjęciem decyzji o rozwiązaniu w części umowy z konsorcjum Comarchu, zarząd ZUS powierzył świadczenie wskazanych usług firmie Asseco. Umowa z Asseco została podpisana na czas niezbędny do przeprowadzenia postępowania na wybór nowego wykonawcy w trybie konkurencyjnym.

W wyniku przeprowadzonych przez ZUS negocjacji, Asseco obniżyło ceny świadczonych wcześniej usług. W zakresie metryk usług ceny spadły o 30 proc., zaś w zakresie roli integratora – o 15 proc.

W opinii zarządu Comarchu nie zaistniały przesłanki do odstąpienia od jakiejkolwiek części umowy lub jej częściowego wypowiedzenia. 

„Ponadto, naliczając karę umowną ZUS powołuje się na postanowienia umowy nie mające zastosowania do częściowego wypowiedzenia/odstąpienia od umowy na podstawach wskazanych w oświadczeniu ZUS” -  czytamy.

Comarch podaje, że w ramach sprawdzianów kompetencji wykonanych przez ZUS do dnia 30 stycznia 2019 potwierdzone zostało kompletne przygotowanie merytoryczne Konsorcjum w zakresie funkcji Integratora oraz w zakresie 67 metryk z 74 metryk ogółem. Zwraca uwagę,  że częściowe wypowiedzenie umowy przez ZUS nastąpiło przed zakończeniem okresu przejściowego, co do zasady pozbawiło go  możliwości dowiedzenia swoich kompetencji w okresie przewidzianym Umową.

„W opinii zarządu Comarch działania podjęte przez ZUS stanowią istotne naruszenie warunków Umowy i prawa, w związku z tym Konsorcjum wezwie ZUS do respektowania jej zapisów i jest gotowe do dochodzenia swoich praw, w tym odszkodowania, na drodze sądowej. Zarząd Comarch stoi na stanowisku, że nie ma podstaw do żądania przez ZUS od Konsorcjum zapłaty kary umownej” – czytamy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Suteniec

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy