Związkowcy PERN uzależniają podjęcie strajku od dalszych negocjacji

(Marek Druś)
27-10-2006, 18:04

Działający w PERN "Przyjaźń" (PERN) Międzyzwiązkowy Komitet Protestacyjny (MKP) nie przeprowadzi 30 października zapowiadanego wcześniej strajku ostrzegawczego. Termin akcji przełożono po rozmowach z sejmową komisją skarbu.

Działający w PERN "Przyjaźń" (PERN) Międzyzwiązkowy Komitet Protestacyjny (MKP) nie przeprowadzi 30 października zapowiadanego wcześniej strajku ostrzegawczego. Termin akcji przełożono po rozmowach z sejmową komisją skarbu.

Komisja w najbliższym czasie ma rozpatrzyć stanowiska resortów Skarbu Państwa oraz gospodarki, a także związkowców.

Jak poinformował w piątek PAP pełnomocnik MKP Piotr Wujec, podjęcie strajku ostrzegawczego przesunięto do 6 grudnia, uzależniając to, czy i kiedy do niego dojdzie, od wyników zaplanowanych dalszych rozmów.

MKP sprzeciwia się planom Skarbu Państwa wydzielenia z PERN i przekazania do Operatora Logistycznego Paliw Płynnych (OLPP) rurociągów produktowych, transportujących benzynę i olej napędowy. Gotowy jest przeprowadzić strajk, polegający na wstrzymaniu pracy wszystkich magistrali zarządzanych przez spółkę, w tym także tłoczących ropę naftową z Rosji przez Polskę do Niemiec.

"MKP otrzymał zapewnienie sejmowej komisji Skarbu Państwa, iż na najbliższym jej posiedzeniu, najpóźniej w ciągu miesiąca, posłowie zajmą się specjalnie sprawą projektu wydzielenia z PERN rurociągów produktowych", powiedział PAP Wujec.

Dodał, iż komisja sejmowa zobowiązała ministrów skarbu i gospodarki do dostarczenia na swe najbliższe posiedzenie uzasadnienia projektu, dotyczącego rurociągów produktowych PERN, bo wcześniej takiego dokumentu ze strony rządowej nie otrzymała.

"Jako MKP jesteśmy przekonani, że istnieje olbrzymie ryzyko dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, jeżeli zrealizowana zostałaby decyzja Skarbu Państwa o wydzieleniu z PERN rurociągów produktowych, czyli majątku o wartości prawie 2 mld zł i przekazaniu ich bardzo małej spółce, jaką jest powstający OLPP", oświadczył Wujec.

Podkreślił, iż według MKP projekt Skarbu Państwa zagraża przede wszystkim bezpieczeństwu tłoczenia paliw i jednocześnie skutkuje wzrostem cen tych produktów - obecnie koszt tłoczenia rurociągami to około pół do jednego grosza w każdym tankowanym do baku litrze paliwa. äJeżeli dojdzie do tego, co proponuje resort skarbu, to o kilka groszy zdrożeją paliwa. Stanie się tak, gdyż tworzony OLPP nie ma takiego jak PERN potencjału ekonomicznego i nie zna się na przesyle rurociągami, stąd koszty z tym związane wzrosnąö - dodał Wujec.

MKP liczy, iż problemem wydzielenia z PERN rurociągów produktowych zainteresuje większą liczbę parlamentarzystów, w tym posłów sejmowej komisji gospodarki i infrastruktury.

W wydanym pod koniec września stanowisku MKP podkreślił, iż liczy na pomoc parlamentarzystów jako reprezentantów władzy ustawodawczej, äktóra ma prawo od rządu wymagać rozsądnych decyzji, podejmowanych po konsultacjach społecznych i w drodze dialogu, zamiast dysponować majątkiem wartym setki milionów złotych bez uprzednich analiz skutków finansowych, społecznych, podatkowych i gospodarczychö.

W związku z zapowiedzią strajku zarząd PERN opracował już wcześniej procedury, które zostaną uruchomione i zabezpieczą ciągłość transportu ropy naftowej rurociągami w razie przystąpienia MKP do protestu. Przygotowane działania mają zniwelować skutki wstrzymania pracy rurociągów i zabezpieczyć dostawy ropy naftowej dla polskich i niemieckich rafinerii.

MKP, który tworzą wszystkie trzy związki działające w spółce: NSZZ Pracowników PERN "Przyjaźń", NSZZ "Solidarność" PERN "Przyjaźń" oraz Związek zawodowy Pracowników Inżynieryjno- Technicznych PERN "Przyjaźń", został powołany pod koniec 2002 roku. Wtedy pojawiły się pierwsze plany Ministerstwa Skarbu Państwa powołania odrębnego podmiotu będącego logistycznym operatorem tłoczenia i magazynowania na terenie kraju paliw gotowych. Na początku września Nafta Polska poinformowała, że zmieniła spółkę Naftobazy na OLPP, który ma być strategicznym podmiotem, rozwijającym infrastrukturę magazynowania paliw w Polsce.

PERN jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Tłoczy ropę naftową z Rosji (około 50 mln ton rocznie) do rafinerii polskich - PKN Orlen i Grupy Lotos oraz do rafinerii niemieckich - PCK Schwedt i Mider Spergau, a także paliwa do baz magazynowych na terenie kraju. Przesyła również surowiec tranzytem do gdańskiego Naftoportu, w którym udziały ma PERN.

(PAP)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: (Marek Druś)

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Surowce / Związkowcy PERN uzależniają podjęcie strajku od dalszych negocjacji