Życie na rollercoasterze

DK
opublikowano: 13-12-2018, 22:00

MAŁGORZATA DOMBROWSKA: NFM PRODUCTION

Początek mojej historii jest dość typowy. Po skończeniu studiów na Politechnice Gdańskiej znalazłam się, pełna ambicji i marzeń, na rynku pracy. Już w pierwszej firmie, kiedy pracowałam na stanowiskach związanych ze sprzedażą, zderzenie z rzeczywistością trochę ostudziło mój zapał. Zaledwie po trzech latach doświadczeń w dwóch firmach, w których moja rola nie była znacząca, odpowiedziałam na dosyć zawiłe ogłoszenie o pracę zamieszczone przez jakąś firmę zagraniczną. To wydarzenie zmieniło bieg mojego życia. Dwa dni po krótkiej rozmowie kwalifikacyjnej odezwał się telefon i pojawiła się propozycja pracy, ale ostatni etap rekrutacji należało przeprowadzić w Norwegii. Był rok 2001, luty. Moja babcia — z czego do dziś żartują koledzy z Norwegii — powiedziała mi, żebym nie jechała, bo… sprzedadzą mnie do Turcji! Kiedy mój szef Walter Øverland to wspomina, mówi, że bardzo szybko odesłaliby mnie z tej Turcji z powrotem.

Odtąd czuję, że moje życie pędzi jak rollercoaster. Założyłam dla Norwegów firmę w niewielkiej wsi w okolicach Lęborka, w pomieszczeniach po byłym sklepie meblowym. Powoli budowaliśmy naszą organizację maszyna po maszynie i produkt po produkcie. Wznieśliśmy nową siedzibę w 2006 r. i w ostatnich latach kolejne piękne i profesjonalne hale w Lęborku. Rozwinęliśmy firmę ze sklepu meblowego do europejskiego lidera projektowania i produkcji kamizelek kuloodpornych oraz wyposażenia dla wojska i policji. Obecnie mamy w Polsce dwie firmy, zatrudniające 350 osób, kolejne dwie na Ukrainie, zatrudniające ponad 90 osób, a także dwie spółki zagraniczne we Francji i Szwecji.

Mając na uwadze naszą skandynawską kulturę, nigdy nie promowaliśmy pracowników ze względu na płeć — liczą się tylko ich osiągnięcia i umiejętności. W firmie dominują kobiety, stanowiące aż 72 proc. kadry. Pracują nie tylko przy produkcji, ale także na prestiżowych stanowiskach: dyrektora sprzedaży, dyrektora produkcji, dyrektora operacji, kierownika jakości, kierownika działu badawczo-rozwojowego tekstyliów, kierownika HR.

NFM jest bardzo zróżnicowanym przedsiębiorstwem. Mamy pracowników w wielu krajach, różne kultury i różne obyczaje, sześć religii, 11 narodowości. Myślę, że w tej sytuacji wrażliwość emocjonalna, jaką cechują się kobiety, wzmacnia komunikację i zrozumienie. A ja właśnie jako szef jestem emocjonalna, lubię słuchać, ale jednocześnie jestem bardzo analityczna i nastawiona na osiągniecie celu. Nie toleruję dyskryminacji, kłamstwa i niedbalstwa. Wspieram mój zespół, mam otwarte drzwi i zawsze można się ze mną skontaktować. Osobom, które stawiają pierwsze kroki w biznesie, życzyłabym, aby nie przestawały marzyć, do wszystkiego podchodziły z optymizmem, odwagą i otwartością, szczególnie do zmian.

Uważam, że można z sukcesem połączyć role zawodową i prywatną w życiu kobiety. Jesteśmy wielozadaniowe: zarządzanie firmą, wychowywanie dzieci i prowadzenie gospodarstwa domowego są możliwe, trzeba tylko dać sobie szansę, pozwolić sobie pomóc i po prostu trafić na dobry klimat w firmie. Norwescy właściciele NFM zawsze wspierali mnie w rozwoju osobistym, ale także prywatnym. Udało mi się stworzyć rodzinę z trójką cudownych dzieci, dwoma psami i dwoma kotami. Mimo moich ciągłych nieobecności, długich godzin w pracy i podróży rodzina bardzo mnie wspiera. Bez tego nie czułabym się szczęśliwa.

NFM Production

Polska firma z kapitałem norweskim rozwija się w niszowej branży projektowania i produkcji wyposażenia ochrony osobistej służb mundurowych (tekstylia i ochrona balistyczna). Ma siedziby w północnej Polsce: w Lęborku i pobliskim Potęgowie. Realizuje kontrakty dla armii i policji wielu krajów. NFM Production 10 proc. swoich zasobów finansowych przeznacza na inwestycje w badania i rozwój. Dwa działy badawczo- -rozwojowe pozwalają spółce wyprzedzać rynek i kreować trendy w całej branży. W Polsce firma zatrudnia 350 pracowników, a ponad 90 na Ukrainie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DK

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu