Zysk powinien mieć też wymiar społeczny

MK
30-04-2009, 00:00

Idea CSR została porwana przez wielki biznes i stała się rodzajem figowego listka, zakrywającego nieuczciwe praktyki. Albo koncepcją, którą można się pochwalić w raporcie rocznym. Na szczęście są też firmy, które społeczną odpowiedzialność traktują o wiele poważniej i wpisują ją w DNA swojej marki. Należy do nich Graamen Bank, stworzony przez Muhammada Yanusa, laureata pokojowej Nagrody Nobla z 2006 roku.

Misją tej instytucji jest dostarczenie mikropożyczek biednym mieszkańcom Bangladeszu, którymi ze zrozumiałych względów nie interesują się komercyjne banki. Co ciekawe, Graamen Bank ma najwyższy procent spłaconych kredytów i pożyczek w całym sektorze finansowym, o wiele wyższy niż banki nastawione tylko na zysk. Dzięki mikropożyczkom wielu biednych wychodzi z ubóstwa. Dotąd ci ludzie byli poddani finansowemu apartheidowi i nie mieli możliwości ubiegania się o to, co jest siłą napędową kapitalizmu — czyli o kredyty i kapitał.

Przekonanie, że zysk ma także wymiar społeczny i ekologiczny, wyróżnia również amerykańską księgarnię Better Word Book, oferującą książki używane. Trafiają one na ogół na śmietnik lub na przemiał, zostawiając węglowy odcisk na środowisku, choć do ich produkcji

wykorzystano pewną ilość nieodnawialnych surowców i energii. Założycielom księgarni nie podoba się takie marnotrawstwo. Better World Books część zysków przeznacza na specjalny fundusz i akcje promujące czytelnictwo na całym świecie, między innymi w Afryce i w amerykańskich więzieniach.

Społeczna odpowiedzialność biznesu jest ważna szczególnie dzisiaj. Obecny kryzys jest w wielkim skrócie kryzysem zaufania do marek. Czas na nowo zaskarbić sobie zaufanie konsumentów, które zostało nadużyte.

Grzegorz Kosson

strategic planner w Young Rubicam Poland

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MK

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / Zysk powinien mieć też wymiar społeczny