Żywe laboratorium

BAW
05-04-2018, 22:00

Redukcja zużycia energii elektrycznej o około 104 MWh, ograniczenie emisji CO 2 łącznie o 124 tony — to rezultaty projektu Energia Living Lab.

Do testów zaproszono 300 gospodarstw domowych z siedmiu dzielnic Gdyni (Chwarzno, Redłowo, Wielki Kack, Dąbrowę, Witomino, Śródmieście i Karwiny), w których wdrożono produkty i narzędzia pozwalające monitorować zużycie energii. Projekt miał dwie edycje, które trwały od początku kwietnia 2015 r. do końca stycznia 2018 r. Opierał się na metodyce żywego laboratorium (Living Lab). Jego podstawowym założeniem są testy w warunkach rzeczywistych. Przez dwa lata rodziny sprawdzały, jak w praktyce działają narzędzia i produkty mające zmniejszyć zużycie prądu. Rozwiązania opracowane przez Enspirion, spółkę należącą do Grupy Energa, pozwoliły ograniczyć emisję CO 2 o 124 tony i zredukować zużycie energii elektrycznej o około 104 MWh (to tyle, ile zużywa przez rok 50 przeciętnych rodzin).

Zobacz więcej

REZULTAT: Przez dwa lata rodziny z Gdyni sprawdzały, jak w praktyce działają narzędzia i produkty mające zmniejszyć zużycie prądu. Rozwiązania te opracowała spółka Enspirion należąca do Grupy Energa. Pozwoliły ograniczyć emisję CO 2 o 124 tony i zredukować zużycie energii elektrycznej o około o 104 MWh. Fot. ARC

— Konsumenci uczyli się, jak optymalizować zużycie prądu. Dzięki temu oszczędzali na rachunkach, dbając o stabilność Krajowego Systemu Elektroenergetycznego i o czystość powietrza — podkreślała 28 marca 2018 r.

Aleksandra Korczyńska, kierownik projektu, podczas jego podsumowania.

Grywalizacja o nagrody

W pierwszej edycji gospodarstwa korzystały z wielostrefowych programów cenowych, uwzględniających różne stawki za energię w ciągu doby i dostawały raporty z informacją o aktualnym zużyciu. Dodatkowo rodziny otrzymały system Inteligentnej Sieci Domowej (ISD), który pozwalał na nadzór i sterowanie urządzeniami elektrycznymi. Uczestnicy mogli np. wyłączyć światło w dowolnym pomieszczeniu z tabletu lub smartfonu, nie będąc nawet w domu. — Efekty pierwszej edycji były obiecujące, ale zastanawialiśmy się, jak jeszcze bardziej zachęcić uczestników do optymalizacji zużycia. Postanowiliśmy przetestować mechanizm grywalizacji w polskiej energetyce — mówił Jakub Szymanowski, kierownik merytoryczny projektu.

Na potrzeby drugiej edycji zaprojektowano aplikację na tablet. Dzięki niej uczestnicy mogli łatwiej zarządzać zużywanym prądem. Aplikacja pokazywała pobór energii z dokładnością do 5 minut. 43 gospodarstwa biorące udział w drugiej edycji zostały podzielone na trzy drużyny — Faraday, Tesla i Edison. Monitorowały statystyki i ustawiały cele oszczędnościowe na kolejne dwa tygodnie, czyli tzw. rundy. Indywidualne wyniki sumowały się na wyniki zespołu, do którego należał gracz.

Za realizację celów oszczędnościowych i inne osiągnięcia w grze każda rodzina otrzymywała punkty, które mogła wymienić na nagrody, m.in. wejściówki do instytucji kulturalnych czy gadżety energetyczne. Grywalizacja trwała cztery miesiące, od października 2017 do stycznia 2018 r.

Najważniejsze wnioski

Przeciętny uczestnik testu to trzyosobowe gospodarstwo domowe, które zredukowało zużycie średnio o 4,3 proc. Ponad 91 proc. chętnie weźmie udział w podobnym projekcie w przyszłości. Po zakończeniu testów uczestnicy mieli bardzo wysoką świadomość energetyczną i ekologiczną. Zdecydowana większość uważała, że ich zachowania mają wpływ na środowisko naturalne, przede wszystkim na wielkość emisji CO 2. Większość testujących pozostawiła innowacyjne urządzenia w swoich gospodarstwach domowych.

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: BAW

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Ekologia / Żywe laboratorium