Granty ułatwią zmianę pokoleniową

opublikowano: 17-11-2019, 22:00

Dotacje pomogą przedsiębiorcom w przekazaniu familijnego biznesu następcom.

Przedstawiciele Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) podkreślają, że sukcesja jest jednym z największych wyzwań stojących przed firmami rodzinnymi. Zwracają jednak uwagę, że świadomość przedstawicieli biznesu na ten temat jest znikoma.

— Większość przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, jak długi i skomplikowany jest to proces. Dlatego oferujemy przedsiębiorcom wsparcie w zaplanowaniu i przeprowadzeniusukcesji — mówi Adam Banaszak, wiceprezes PARP.

Zauważa, że dla wielu firm zbliża się moment przekazania kierownictwa w ręce kolejnego pokolenia.

— Sytuacji nie ułatwia to, że w Polsce jest mało przykładów udanej sukcesji, które mogłyby być wzorem dla innych przedsiębiorców. Przedstawiciele biznesu, którzy ponad dwadzieścia lat temu zakładali firmy, często nie przyjmują do wiadomości, że nadszedł czas, aby rozważyć ich przekazanie następcom — podkreśla Adam Banaszak.

Z badań PARP wynika, że w ok. 70 proc. przedsiębiorstw rodzinnych temat sukcesji w dyskusjach ich właścicieli nie pojawia się w ogóle lub okazjonalnie. Być może — jak podkreślają przedstawiciele PARP — uważają oni sukcesję za naturalny proces wynikający z sytuacji w firmie. Eksperci rządowej agencji nie mają wątpliwości, że takie podejście może stanowić zagrożenie dla przyszłości przedsiębiorstw. Od roku PARP prowadzi projekt pod nazwą „Sukcesja w firmach rodzinnych”. Przedsiębiorcy, którzy wezmą w nim udział, otrzymają wsparcie doradcze. Specjaliści zdiagnozują sytuację w ich firmach, a także wskażą szanse i zagrożenia związane z oddaniem firmy w ręce kolejnego pokolenia. Za realizację projektu odpowiada pięciu operatorów, w tym m.in. spółka DGA i Ośrodek Doradztwa i Treningu Kierowniczego.

Mają oni doświadczenie w szkoleniu firm rodzinnych, a także ekspertów w dziedzinach finansów, prawa, psychologii i zarządzania. Natomiast przedsiębiorcy, którzy chcą być uczestnikami kursów, powinni działać w sektorze MŚP i mieć w planach przekazanie firmy w ręce kolejnego pokolenia. Oferowane przez PARP dotacje sfinansują przedsięwzięcia związane z bieżącą analizą firmy rodzinnej, wykonaniem i wdrożeniem strategii sukcesji, a także szkolenia z wyżej wymienionych dziedzin. Projekt jest finansowany z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane