partner publikacji

OPONEO – wizjoner
polskiego rynku
e-commerce

W społecznym odczuciu, głównie przez gwałtowny rozwój w ostatnich latach, e-commerce wydaje się segmentem stosunkowo młodym, jednak historia firmy OPONEO.PL dowodzi, że polski sukces nie jest jedynie „dzieckiem” pandemii i lockdownu.
 
Świętujące w 2021 roku 20-lecie OPONEO jest dobrym przykładem na to, ile można osiągnąć w biznesie internetowym. W ostatnich latach polski e-commerce przyrastał w tempie kilkunastu procent rocznie. Spółka z Bydgoszczy rośnie szybciej. Dynamiczne ożywienie rynku sprzyja rozwojowi, ale wpływ na tak dobre rezultaty ma także przemyślana dywersyfikacja biznesu oraz efekt silnej pozycji rynkowej, wypracowanej przez lata. Niewątpliwą przewagą firmy jest prekursorskie podejście do sprzedaży opon w Internecie, wykorzystujące wiedzę na temat struktury ruchu i zachowań klientów. Pozwoliło to zbudować bogaty know-how. Z tych doświadczeń korzystają teraz inne spółki, należące do grupy OPONEO.PL, które prężnie się rozwijają oraz osiągają dobre wyniki sprzedażowe. Działają one poza branżą motoryzacyjną, oferując m.in.: rowery i akcesoria rowerowe, drabiny, regały metalowe czy elektronarzędzia. Inwestycje w nowe branże pokazują potencjał firmy.

Pionierzy e-handlu w Polsce

OPONEO, od 2007 roku notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, jest jedną z tych firm, które budowały polski e-handel. – Początki firmy sięgają 1999 roku, kiedy wraz z Ryszardem Zawieruszyńskim i Arkadiuszem Kocembą wpadliśmy na pomysł założenia biznesu w raczkującym wówczas obszarze Internetu. Wcześniej mieliśmy doświadczenia związane z dystrybucją sprzętu komputerowego oraz oprogramowania i widzieliśmy potencjał działalności w przestrzeni rozwijającego się Internetu – opowiada Dariusz Topolewski, prezes OPONEO.PL. Internet był wtedy kanałem jeszcze niezbadanym, zarówno pod względem możliwości technicznych, jak i biznesowych. Wiadomo było jednak, że to wielki potencjał, przyszłość. Na świecie w latach 90. minionego wieku działały już eBay i Amazon. Pod koniec lat 90. również polskie strony internetowe zaczęły wyrastać jak grzyby po deszczu. Swoją e-commercową działalność rozpoczął Merlin.pl, a następnie Empik.pl, a w Bydgoszczy grupa przyjaciół tworzy spółkę Citynet Media, która z czasem przekształci się w dzisiejsze OPONEO. Początkowo firma zajmuje się tworzeniem portali branżowych z serwisem opony.com.pl na czele. W listopadzie 2001 roku rusza za jego pośrednictwem sprzedaż opon i felg.

– Początkowo koncepcja zakładała tworzenie branżowych serwisów informacyjnych. Jako Citynet Media zarejestrowaliśmy kilkadziesiąt domen, w tym opony.com.pl. Ten portal rozwijał się na tyle dobrze, że w 2001 roku, po dogłębnej analizie, postanowiliśmy ruszyć ze sprzedażą opon i rozpocząć nasz pierwszy e-commercowy projekt. I to okazało się strzałem w dziesiątkę, chociaż początki nie należały do najłatwiejszych.

Dariusz Topolewski, prezes zarządu

– Początkowo koncepcja zakładała tworzenie branżowych serwisów informacyjnych. Jako Citynet Media zarejestrowaliśmy kilkadziesiąt domen, w tym opony.com.pl. Ten portal rozwijał się na tyle dobrze, że w 2001 roku, po dogłębnej analizie, postanowiliśmy ruszyć ze sprzedażą opon i rozpocząć nasz pierwszy e-commercowy projekt. I to okazało się strzałem w dziesiątkę, chociaż początki nie należały do najłatwiejszych.

Dariusz Topolewski, prezes zarządu

Klienci w 13 krajach

Dziś firma, oprócz prężnie działającego w Polsce serwisu oponeo.pl, ma również 12 zagranicznych internetowych sklepów z oponami: niemiecki, austriacki, hiszpański, francuski, belgijski, holenderski, włoski, brytyjski, irlandzki, węgierski, czeski i słowacki.

Po drodze rozwija się współpraca partnerska firmy z serwisami i warsztatami samochodowymi. Dzięki temu klienci sklepu zyskują możliwość zakupu opon przez Internet wraz z dostawą i montażem w wybranym przez siebie serwisie. Tylko w Polsce OPONEO nawiązało współpracę z ponad 1200 punktami.

Liczba sprzedanych opon

Ponad 3 miliony opon

Rok 2020 r. pomimo ogólnoświatowej pandemii, to czas znakomitych wyników finansowych i intensywnego rozwoju. Firma sprzedała rekordową liczbę 3,8 mln opon w Polsce i za granicą.
 
– Niewątpliwie rok 2020 przyniósł szybki rozwój e-commerce. Wiele firm stanęło przed ogromną szansą, ale i wyzwaniami związanymi chociażby z transformacją cyfrową czy rosnącymi wymaganiami klientów. OPONEO, dzięki wieloletniemu doświadczeniu oraz silnym fundamentom umocniło swoją pozycję lidera w branży – komentuje Dariusz Topolewski i dodaje: – Nie oznacza to jednak, że omijają nas trudności. Drastyczny wzrost cen frachtu czy problemy z dostępnością produktów nas również dotyczą. Pandemia pokrzyżowała też niektóre plany rozwoju grupy.

Dynamiczny rozwój

– W ostatnich latach nasza grupa kapitałowa rozrosła się o kolejne sklepy internetowe, w tym z branży rowerowej oraz narzędzi i elektronarzędzi. Weszliśmy także na rynek metalowy, przez spółkę LAM, którą stworzyliśmy z Metalkas – sprzedajemy drabiny i regały metalowe, w Polsce, Niemczech i Austrii – informuje prezes Topolewski. Dodaje, że na tym firma nie poprzestaje. – Obecnie czekamy na zgodę UOKiK*, by móc zainwestować w spółkę z branży odzieży luksusowej. Na koniec roku 2020 należąca do Grupy spółka zależna Dadelo zadebiutowała na GPW, a w przyszłym roku mamy w planach wprowadzić na rynek główny warszawskiej giełdy spółkę Rotopino. To dojrzałe biznesowo podmioty i takie też mają być wszystkie spółki, którymi zarządzamy. W perspektywie kilku lat myślimy o przekształceniu się w holding – wyjaśnia.  

*Wypowiedź pochodzi z listopada 2021
0 . miejsce
w segmencie Motoryzacja w rankingu Opineo (2021)
0 lat
doświadczenia w prowadzeniu e-commerce
0 osób
pracujących na sukces spółki (11.2021)

IT i logistyka

OPONEO korzysta z własnych rozwiązań informatycznych oraz nieustannie stawia na rozwój. Dzięki temu zwiększa bezpieczeństwo danych oraz oferuje wsparcie na każdym etapie składania zamówienia. Proces zakupowy ma być prosty i intuicyjny.

– Kiedy zaczynaliśmy, robienie zakupów online nie było tak oczywiste, jak jest obecnie. Sami też musieliśmy nauczyć się prowadzenia internetowego biznesu, stworzyć oprogramowanie łączące wszystkie obszary działalności i zadbać o sprawną logistykę – wspomina Dariusz Topolewski. – W 2001 r. nie mieliśmy gotowych rozwiązań, do wszystkiego doszliśmy właściwie samodzielnie.

Spółka dba nie tylko o sprawne funkcjonowanie strony internetowej, ale i kładzie także duży nacisk na to, aby w jak najlepszy sposób zaprezentować ofertę odbiorcom. Prowadzi nieustanne inwestycje, a jedną z nich jest rozbudowa studia fotograficznego. W siedzibie firmy wykonywane są m.in. zdjęcia 360 stopni, które pozwalają klientom na dokładne przyjrzenie się oferowanym im produktom.

Opony i felgi, które trafiają do koszyków klientów wysyłane są z nowoczesnego centrum logistycznego, znajdującego się w Bydgoskim Parku Przemysłowo-Technologicznym. To aż 28 tys. m2.

Outside of business

OPONEO realizuje szereg działań wpisujących się w ideę zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu. Filozofia ta widoczna jest w sposobie zarządzania zespołem pracowników, infrastrukturą biurową oraz magazynową. Jest zauważalna także na zewnątrz, co można zobaczyć w działaniach charytatywnych i sponsorskich. Spółka podejmuje też liczne aktywności na rzecz lokalnych mieszkańców, koncentrując się na wspieraniu inicjatyw sportowych oraz pasji dzieci i dorosłych. Zaangażowana jest także w motosport.