Ulga zbliża się do gier

Nawet o 180 mln zł mniej podatku w ciągu czterech lat mogą zapłacić producenci, jeśli zaliczą test kulturowy.

Projekt ustawy o finansowym wspieraniu produkcji kulturowych gier wideo trafił do konsultacji publicznych. Przewiduje wprowadzenie ulgi podatkowej polegającej na możliwości dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania CIT/PIT 100 proc. ustawowo określonych kosztów kwalifikowanych. Realna korzyść dla podatnika wyniesie 19 proc. kosztów kwalifikowanych.

Egzamin z kultury

To, czy gra dostanie ulgę, będzie rozpatrywane indywidualnie przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (MKiDN). Odpowiedź da tzw. test kulturowy, zbliżony do stosowanych w innych krajach UE, a konkretnie w Wielkiej Brytanii lub we Francji. Pod uwagę będą brane m.in.: miejsce akcji, główni bohaterowie, obecność elementów dziedzictwa kulturowego lub historycznego, bazowanie na narracji i dialogach, wykorzystanie oryginalnego pomysłu, wykorzystanie elementów innowacyjnych, produkcja większości elementów gry na terytorium RP oraz zatrudnienie przy produkcji obywateli lub rezydentów EOG.

Według resortu kultury, z przeprowadzonych analiz wynika, że do ulgi kwalifikować się będzie średnio osiem gier rocznie. Uzasadnienie do projektu ustawy zawiera wariant optymistyczny — ulga będzie na tyle atrakcyjna dla przedsiębiorców z sektora, że przestaną przenosić część prac produkcyjnych za granicę, a zagraniczne studia zaczyną lokować się w Polsce. Założono też, że koszty kwalifikowane ponoszoneprzez producentów wzrosną o 70 proc. i nowe inwestycje w sektorze osiągną ok. 1 mld zł. W takim wariancie koszty budżetu państwa wyniosą ok. 181 mln zł w ciągu czterech lat od wprowadzenia ulgi. Wyższe będą jednak dochody z tytułu podatku CIT. Najbardziej prawdopodobny scenariusz przewiduje natomiast, że producenci w pierwszych czterech latach wydadzą 561,6 mln zł na produkcję gier kulturowych, co będzie oznaczało około 106,7 mln zł ulgi w podatku dochodowym.

Wsparcie rynku

Efektem nowego rozwiązania ma być m.in. zwiększenie zatrudnienia i wynagrodzeń w sektorze, dalszy rozwój rodzimej branży gier wideo, zwiększenie jej konkurencyjności i umocnienie na pozycji lidera w Europie Środkowo- Wschodniej, a także zatrzymanie w Polsce i przyciągnięcie do niej specjalistów. MKiDN zakłada też wzrost liczby polskich firm tworzących gry oraz uniknięcie spadku krajowej produkcji gier wideo i odpływu kapitału na rynki zagraniczne charakteryzujące się bardziej korzystnym otoczeniem fiskalnym.

Wprowadzona w roku 2014 w Wielkiej Brytanii ulga podatkowa na poziomie 25 proc. kosztów kwalifikowanych przyniosła wiele pozytywnych efektów. Ograniczyła ryzyko związane z produkcją ambitnych tytułów, zwiększyła atrakcyjność produkcji dla inwestorów, spowodowała wzrost liczby powstających prototypów gier (zwłaszcza własnego pomysłu) i brytyjskich tytułów wprowadzonych na rynek, a także zatrudnienia w sektorze, zwłaszcza w małych i średnich firmach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Suteniec

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Podatki / Ulga zbliża się do gier