PKP zarobiły na dywidendach i mocnym złotym

Niemal 400 mln zł sięgnęły skonsolidowane zyski kolejowej grupy, której sprzedaż w 2012 r. wyniosła 11,7 mld zł.

345,7 mln zł — tyle w 2012 r. zarobiła spółka PKP. Rok wcześniej jej zysk wyniósł 228,4 mln zł, a w 2010 r. miała 194 mln zł straty. Ubiegłoroczny wynik to efekt wysokich dywidend od spółek córek — zwłaszcza PKP Cargo — oraz… mocnego złotego.

Znaczna część z 4 mld zł kolejowych długów jest nominowana w euro, a silna w ubiegłym roku krajowa waluta pozwoliła na korzystny przelicznik zadłużenia PKP. Do końca przyszłego roku spółka powinnaspłacić około 2,4 mld zł zadłużenia, co powinno znów poprawić jej bilans. Nieźle wygląda też ubiegłoroczny skonsolidowany wynik grupy. Kolejowe firmy zarobiły 388,7 mln zł przy przychodach 11,7 mld zł.

Niemal połowę sprzedaży nakręca Cargo, które także poprawia rentowność grupy. Wyniki dołują natomiast Polskie Linie Kolejowe, które w ubiegłym roku straciły 747,9 mln zł, wobec 598,2 mln zł straty w 2011 r. Firma zarządzająca infrastrukturą płaci frycowe za inwestycje w modernizację torów. Paradoksalnie bowiem, im więcej inwestuje, tym wyższą ma amortyzację, która natomiast dołuje wynik. Wyniki grupy dołuje także Intercity.

Jeszcze w lutym spółka szacowała ubiegłoroczną stratę na nieco ponad 9 mln zł, ale ostatecznie w bilansie ma ponad 20 mln zł pod kreską. Jakub Karnowski, prezes PKP, zapowiadał jednak niedawno w „PB”, że spółka wkrótce zacznie odzyskiwać rezygnujących z jej usług pasażerów, co poprawi zarówno jej rentowność, jak i sprzedaż.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / PKP zarobiły na dywidendach i mocnym złotym