Udział Polski w EXPO 2000 będzie procentował

Adam Pawłowicz
opublikowano: 2000-11-20 00:00

Adam Pawłowicz: Udział Polski w EXPO 2000 będzie procentował

Dzisiaj pod przewodnictwem premiera Komitet Honorowy EXPO 2000 podsumowuje udział Polski w Światowej Wystawie, która odbyła się w Hanowerze od 1 czerwca do 31 października 2000 r. Nasz kraj zaprezentował się tam wyjątkowo korzystnie.

PAWILON Polski należał do najchętniej odwiedzanych na wystawie i przyjął ponad 3 miliony gości. Aż 90 proc. z nich, po obejrzeniu ekspozycji zadeklarowało chęć odwiedzenia naszego kraju, a 93 proc. ankietowanych bardzo pozytywnie oceniło sam pawilon. Można więc śmiało stwierdzić, iż udział Polski w EXPO 2000 spełnił swój podstawowy cel — przyczynił się do budowania pozytywnego wizerunku naszego kraju za granicą w przededniu wejścia do Unii Europejskiej, wzbudził przychylność i sympatię do Polski i Polaków.

PO RAZ PIERWSZY podeszliśmy do udziału w tak wielkiej imprezie wystawienniczej w sposób metodyczny, zlecając wcześniej przeprowadzenie badań marketingowych. Inne treści przekazu zostały skierowane do polityków, biznesmenów i dziennikarzy, a inne do odbiorcy masowego — rodzin z dziećmi oraz młodzieży. Taka nowoczesna metoda powinna stać się już zasadą promocji Polski za granicą. Każdy, kto odwiedził nasz pawilon, zapamięta serdeczną atmosferę wyróżniającą „polski dom“ spośród innych obiektów EXPO. Właśnie wyeksponowanie pierwiastka ludzkiego w stechnicyzowanym świecie okazało się kluczem do sukcesu polskiej prezentacji.

POLSKIE Biuro EXPO 2000 KIG/PAIZ zdecydowało się na wykorzystanie sponsoringu jako źródła wspomagającego budżet przy finansowaniu wystawy. Zaangażowanie sponsorów umożliwiło realizację bogatego programu promocyjnego Polski. Szczególne podziękowania należą się obu sponsorom głównym — Telekomunikacji Polskiej SA oraz Wytwórni Klejów i Zapraw Budowlanych Atlas, a także Polskim Liniom Lotniczym LOT. W przyszłości współdziałanie biznesu i instytucji państwowych zajmujących się promocją gospodarczą powinno być jednak większe, jeśli Polska ma wejść na stałe do europejskiej pierwszej ligi. Wskazówką jest liczba sponsorów innych pawilonów narodowych, zwłaszcza państw UE.

Z PUNKTU widzenia PAIZ, najważniejszym celem EXPO była promocja gospodarcza naszego kraju. Dzięki zintegrowanym działaniom MG, KIG i PAIZ udało się zrealizować jej wielowątkowy program. Między innymi zorganizowano w pawilonie Klub Polski, który stał się forum dyskusyjnym, ułatwiającym dotarcie do świata polityki i biznesu z przekazem promocyjnym. To dzięki klubowi nasz pawilon był jednym z najczęściej odwiedzanych przez ministrów i innych polityków z krajów UE — w tym z Niemiec — oraz z Europy Środkowej i Wschodniej. Działalność klubu zainaugurowali debatą na temat stosunków polsko-niemieckich premierzy obu państw. Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się także dwie debaty prywatyzacyjne — na temat sektora samochodowego oraz polskich doświadczeń i wyzwań, związanych z prywatyzacją.

BARDZO ważnym, oryginalnym i udanym elementem promocji gospodarczej Polski były prezentacje poszczególnych regionów kraju. Poza nami na taką formę prezentacji postawiły jedynie państwa o ustroju federalnym — Niemcy i Austria, a także Brazylia i Hiszpania. Dzięki inicjatywie MTiGM, Polska — jako jedyne państwo oprócz gospodarzy — wzięła też całościowy udział w EXPO am Meer w Wilhelms- haven, czyli morskiej części wystawy.

ŚWIATOWA Wystawa EXPO 2000 była unikalną okazją do zaprezentowania Polski światu, Europie oraz Niemcom, które są naszym najważniejszym partnerem gospodarczym. Okazja ta została dobrze wykorzystana. Godny udział naszego kraju w gigantycznej imprezie w Hanowerze na pewno zaprocentuje ożywieniem kontaktów gospodarczych, turystycznych i kulturalnych pomiędzy Polską a innymi krajami — należącymi do UE i bardziej odległymi.

Adam Pawłowicz jest prezesem Państwowej Agencji Inwestycji Zagranicznych