Nowa era w branży kreatywnej, czyli o korzystaniu ze sztucznej inteligencji

Bez wątpienia sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje branżę kreatywną, a jej możliwości stają się coraz bardziej znaczące - od personalizowanych kampanii marketingowych po generowanie treści na potrzeby reklam i komunikacji. Jednak z takimi możliwościami wiąże się szereg ryzyk prawnych. Jak zatem możemy wykorzystać potencjał AI, zachowując etyczne standardy i bezpieczeństwo danych?

Sztuczna inteligencja niewątpliwie może pomóc branży kreatywnej w tworzeniu treści. Może ona generować teksty, obrazy, filmy, muzykę i wiele innych form, które mogą ułatwić pracę kreatywnych. Jednak korzystanie z AI w branży marketingowej i PR nie jest pozbawione wyzwań, które należy odpowiednio zaadresować.

Weź udział w konferencji "Prawo dla PR-owców", 2 lipca 2024, Warszawa >>

Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze fakt, iż w większości przypadków materiał wygenerowany przez AI nie będzie objęty ochroną prawno-autorską (gdyż ta jest atrybuowana jedynie ludziom). Ponadto trzeba liczyć się z ryzykiem naruszenia praw autorskich osób trzecich, np. poprzez wygenerowanie obrazu, który czerpie z twórczości innych, czy też naruszenia czyichś dóbr osobistych. Dobrym przykładem tutaj byłoby wygenerowanie deepfake’a zawierającego wizerunek bez zgody tej osoby lub poprzez przypadkowe wygenerowanie wizerunku podobnego do żyjącej osoby.

Niezależnie od tego należy pamiętać o ryzyku naruszenia poufności treści, czy danych osobowych. Trzeba mieć na uwadze, że wielu dostawców narzędzi AI w warunkach korzystania z danego narzędzia zastrzega sobie prawo późniejszego wykorzystywania danych wprowadzanych do narzędzia, np. do trenowania w późniejszym czasie modelu AI.

Korzystając ze sztucznej inteligencji nie unikniemy również natury sztucznej inteligencji i tego, że w związku z tym, że dany model AI został wytrenowany na określonym zbiorze danych, istnieje zjawisko statystycznej powtarzalności wyników.

W praktyce oznacza to, że musimy mieć świadomość tego, że możliwe, że inna osoba wpisująca podobny do nas prompt otrzyma wygenerowany, analogiczny do nas obraz/tekst. Co również istotne, sztuczna inteligencja nie jest bezbłędna i niekiedy, a nawet całkiem często generuje błędne informacje (halucynuje).

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Takie realia pracy z narzędziami AI sprawiają, że o ile ułatwiają one pracę w branży kreatywnej, mogą powodować również i problemy, które przede wszystkim można ograniczać ustalając konkretne reguły korzystania z narzędzi AI w firmie, jak i poprzez odpowiedzialność w relacjach z klientami. Na tym etapie rozwoju AI możemy śmiało stwierdzić, że od AI nie uciekniemy, a nawet pewnie nie chcielibyśmy tego robić, zatem firmy – zwłaszcza w branży kreatywnej – powinny stawiać na transparentność w relacjach z klientami, co do samego faktu korzystania z AI, jak i w szczególności co do praw, które w umowach firmy te przenoszą lub licencjonują na rzecz klientów.

W stosunkowo niedługim czasie zaczniemy także stosować Akt o sztucznej inteligencji[1], który to ma na celu stworzenie jednolitych przepisów dotyczących stosowania i wdrażania sztucznej inteligencji na terytorium Unii Europejskiej. Dla branży kreatywnej największe znaczenie będzie miał artykuł nakładający obowiązek oznaczania treści wygenerowanych przez AI. Jest to jednak perspektywa co najmniej kilkunastu miesięcy.

Już teraz warto jednak mieć świadomość, że w niektórych przypadkach, rozpowszechniając treści typu deepfake, bez ich stosownego oznaczania, możemy narazić się na zarzuty czynu nieuczciwej konkurencji i wprowadzania odbiorców w błąd. Oznaczania treści wygenerowanych przez AI mogą także wymagać umowy i polityki łączące firmy z ich klientami.

Podsumowując, niezwykle istotne jest, aby firmy były świadome aspektów prawnych, etycznych i społecznych związanych z rozpowszechnianiem treści wygenerowanych przez AI. Przejrzystość, odpowiedzialność oraz poszanowanie dla praw własności intelektualnej i ochrony danych osobowych to kluczowe wartości, które powinny przyświecać każdej firmie z branży kreatywnej, która korzysta z AI w swojej działalności.

[1] https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2024-0138-FNL-COR01_PL.pdf

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.