Emperia urośnie na swoim

opublikowano: 17-05-2013, 00:00

W branży supermarketów sprzedaż ciągle spada, ale Emperia ma poprawić marże dzięki własnej logistyce.

Przychody sieci handlowych w Polsce rosną, ale wzrost napędzają głównie otwarcia nowych sklepów, a nie zakupy dotychczasowych klientów. Według danych Nielsena, przywoływanych przez giełdową Emperię — która ma w całym kraju 202 supermarkety pod szyldem Stokrotka — sprzedaż LFL (czyli na tej samej powierzchni co rok wcześniej) spada — w pierwszym kwartale tego roku o 3,2 proc. To oznacza, że branża traci dystans do zdobywających corazbardziej dominującą pozycję dyskontów — dla porównania najpotężniejsza i najszybciej rozwijająca się w kraju portugalska Biedronka w pierwszym kwartale zanotowała aż 8,8 proc. wzrostu LFL, zwiększając przychody do 7,6 mld zł. Emperia w tym okresie miała 493 mln zł przychodów i 13,7 mln zł zysku netto, a jej flagowa Stokrotka rosła o 0,4 proc.

— Pierwszy kwartał w handlu był słaby, a zanosi się na to, że drugi będzie jeszcze słabszy. Były tygodnie, w których sprzedaż supermarketów na tej samej powierzchni spadała rok do roku o ponad 10 proc., a hipermarketów — nawet o ponad 20 proc. Nasz wynik nie jest zadowalający, ale przynajmniej wypadamy lepiej od branży — mówi Dariusz Kalinowski, który w marcu zastąpił na fotelu prezesa Emperii Artura Kawę, założyciela spółki. Jego zdaniem, nie ma tego złego, co by na dobre Emperii i Stokrotce nie wyszło.

— Nie ma nic lepszego niż negocjacje z dostawcami w kryzysie, gdy spada im sprzedaż. A my właśnie kończymy proces przechodzenia z logistyki zapewnianej przez Tradis [sprzedany Eurocashowi — red.] na własną, zorganizowaną wokół centralnego magazynu pod Warszawą, i kończymy bezpośrednie negocjacje z producentami — mówi Dariusz Kalinowski. Od początku lipca większość dostaw do Stokrotek będzie zapewniana przez Emperię.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane