Od pięciu lat nagradzamy najlepszych

JACEK SOCHA, wiceprezes i partner PwC Polska
03-09-2017, 22:00

KOMENTARZ ORGANIZATORA MERYTORYCZNEGO "POLSKA FIRMA - MIĘDZYNARODOWY CZEMPION":

Konkurs „Polska Firma — Międzynarodowy Czempion” ma za sobą już 5 edycji. W tym czasie polski eksport wzrósł od 603 do 798 mld zł, a ujemne saldo na poziomie 45 mld zł zmieniło się w nadwyżkę w obrotach handlowych o wysokości 20 mld zł. Sukcesy przedsiębiorców, których nagradzaliśmy w minionych latach, doskonale obrazują rozwój działalności polskich firm na rynkach zagranicznych. Wśród zwycięzców i wyróżnionych w konkursie powtarzają się np. firmy z branży IT, chemii, materiałów budowlanych czy produkcji żywności (np. Asseco, Comarch, Synthos, Grupa Azoty, Tubądzin, Atlas, Maspex, Colian). Pojawiają się również branże mniej licznie reprezentowane, których przedstawiciele wykazują jednak wysoką dynamikę eksportu i z odwagą podbijają zagraniczne rynki — tu można wymienić np. takie marki jak Kruk, Inglot, TZMO, Pol-Inowex czy Work Service.

W Rządowej Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju znalazło się w sumie 10 branż, które docelowo mają być motorami rozwoju polskiej gospodarki, wśród nich są między innymi sektor lotniczy, systemów militarnych, systemów wydobywczych, elektroniki profesjonalnej, specjalistycznych technologii informatycznych czy leków. Rząd argumentuje wybór wspieranych branż ich największym potencjałem. Pytanie tylko, czy konieczne jest dokonywanie takiej selekcji? Absolutnie realny jest przecież scenariusz, w którym nasz kraj rozwija nowoczesne technologie w sektorze „niesubsydiowanym” z naszych podatków. Tak samo możliwe jest także, że polska marka eksportowa narodzi się w dziedzinie, której akurat nie wspiera Ministerstwo Rozwoju.

Aby nasza gospodarka była innowacyjna i proeksportowa, potrzebne są również narzędzia uniwersalne. Moim zdaniem, takim narzędziem jest rynek kapitałowy. Cieszy fakt, że warszawska giełda w ostatnim czasie notuje zwyżki, ale kompleksowe podejście do działalności giełdy i KNF z pewnością wzmocniłoby jeszcze bardziej firmy notowane na warszawskim parkiecie. To spółki giełdowe muszą być liderami w swoich branżach, aby przyciągać zainteresowanie inwestorów. Wśród firm nagrodzonych i wyróżnionych w konkursie „Polska Firma — Międzynarodowy Czempion” około 50 proc. to firmy notowane na giełdzie.

Nie tylko rząd, lecz również administracja regionalna proponuje dodatkowe rozwiązania skierowane do przedsiębiorców. Tu ciekawymi działaniami może się pochwalić Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego z inicjatywą „Biznes Lubelskie” bądź Urząd m.st. Warszawy oraz 39 gmin sąsiadujących (tworzących tzw. Warszawski Obszar Funkcjonalny) z projektem „Grow with Greater Warsaw”. Przed nami też duża szansa na wybór Łodzi jako miejsca kolejnej międzynarodowej wystawy Expo. Jesienią powinno się okazać, czy pozyskamy przychylność świata do organizacji tego ważnego dla polskich eksporterów wydarzenia.

Ofertę władz samorządowych i centralnych uzupełniają firmy doradcze i inne instytucje prywatne. Organizacje działające w ramach międzynarodowej sieci są w stanie wesprzeć polskie firmy w ekspansji zagranicznej od początkowej strategii do konsekwentnego jej wdrożenia, rozpoczynając od badania atrakcyjności rynku, opracowania kompleksowego planu, poprzez poszukiwanie potencjalnych partnerów handlowych, aż po zadbanie o bezpieczeństwo i efektywność funkcjonowania na zagranicznych rynkach.

Polscy przedsiębiorcy mają coraz większe możliwości wyboru „skrojonych na miarę” instrumentów wspierających internacjonalizację. Podjęcie decyzji o pierwszym kroku w kierunku zagranicznych rynków może w przyszłości zaowocować globalnym sukcesem. A to właśnie takich „bohaterów” poszukujemy i nagradzamy statuetką „Polska Firma — Międzynarodowy Czempion”. W tym roku kapituła konkursu postanowiła jeszcze bliżej przyjrzeć się firmom, które dopiero rozpoczynają działalność eksportową i już teraz odnoszą zauważalne sukcesy na tym polu. Dlatego stworzyliśmy nową kategorię konkursową „Debiutant na rynkach zagranicznych”. Mam nadzieję, że w ten sposób przybliżymy te firmy szerszemu gronu odbiorców.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: JACEK SOCHA, wiceprezes i partner PwC Polska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Od pięciu lat nagradzamy najlepszych