Czytasz dzięki

Podczas pandemii nauczanie głównie na ekranie

opublikowano: 29-07-2020, 22:00

Ratunkiem dla firm szkoleniowych są usługi zdalne.

Webinaria, pigułki wiedzy, coaching wideo oraz badania online i platformy szkoleniowe… Z tzw. zdalnych form rozwojowych pracodawcy korzystają od lat, ale zarówno trenerzy biznesu, jak i pracownicy zawsze woleli zajęcia stacjonarne, realizowane w biurach lub centrach konferencyjnych. Wraz z pandemią musieliśmy jednak przekonać się do nauki na odległość, przez co narzędzia do e-learningu są używane w stopniu niespotykanym nigdy wcześniej.

Grzegorz Święch, wiceprezes i partner w firmie szkoleniowejNowe Motywacje, uważa, że jego branża należy do tych, którym COVID-19 zaszkodził najbardziej. Jednocześnie twierdzi, że najlepiej w kryzysie radzą sobie przedstawiciele tych sektorów, które od dawna wspomagają się systemami online. Niemniej nawet oni — dodaje ekspert — musieli wykonać ogrom pracy, by odpowiedzieć na aktualne potrzeby firm dotyczące podnoszenia kompetencji zawodowych.

— Modne stały się ostatnio podróże edukacyjne, e-warsztaty i seriale edukacyjne, które pomagają w efektywnym przekazywaniu wiedzy. Na uwagę zasługuje „edukacyjny Netflix”, jak nazywa się platformę CrossKnowledge, która oferuje firmom możliwość nieustannego kształcenia pracowników za naprawdę rozsądną kwotę. To rozwiązanie wydaje się idealne dla przedsiębiorstw odnotowujących zmniejszenie przychodów — mówi Grzegorz Święch.

Ponad 75 proc. firm szkoleniowych doświadcza znaczącego spadku wpływów z powodu pandemii. Jak się przed tym bronią? 48 proc. podmiotów przygotowuje się do rozpoczęcia lub znaczącego rozszerzenia zakresu szkoleń online, a 44 proc. już teraz świadczy usługi w tej formule. Na rozszerzenie oferty zdalnej wskazuje co szósta organizacja — wynika z badania „Potrzeby branży UR”, przeprowadzonego przez MCM Institute na zlecenie Polskiej Izby Firm Szkoleniowych (PIFS). O powadze sytuacji niech świadczy to, że 13 proc. instytucji szuka dochodów poza usługami rozwojowymi, a niektóre rozważają nawet całkowite wyjście z tego rynku (2 proc.). Nie brakuje też asekurantów — aż 32 proc. reprezentantów branży chce przeczekać najtrudniejszy okres bez wprowadzania jakichkolwiek zmian. Respondenci zwracają także uwagę na problemy wewnętrzne — 66 proc. nie wie, jakie działania są najlepsze w obecnej sytuacji i co powinna obejmować strategia zmiany.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Skąd wziąć pieniądze na wdrożenia IT? — Sektor nie jest w stanie przejść w krótkim czasie transformacji cyfrowej. Wynika to m.in. z przesłanek ekonomicznych. Znaczne zmniejszenie popytu na usługi rozwojowe blokuje możliwości finansowania takich zmian — tłumaczy Piotr Piasecki, prezes PIFS i przewodniczący Rady ds. Kompetencji Sektora Usług Rozwojowych.

Co może zmieść z rynku firmy szkoleniowe? 95 proc. ankietowanych przez MCM Institute za główny problem uważa spadek popytu, a 34 proc. ocenia tę barierę jako niemożliwą do pokonania.

93 proc. respondentów twierdzi, że szkolenia na odległość nie cieszą się dużym zainteresowaniem. 85 proc. wskazuje, że specyfika ich usług wymaga fizycznej obecności uczestników, a 84 proc. narzeka na niski poziom kompetencji cyfrowych odbiorców.

— Wcześniej czy później pojawią się w przedsiębiorstwach potrzeby kompetencyjne. Kto je zrealizuje? Koronawirus pozostanie z nami na dłużej, więc wszyscy musimy zaakceptować nową formę edukacji: zdalną i wykorzystującą narzędzia cyfrowe — argumentuje Piotr Piasecki.

Sprawdź program konferencji "E-commerce Development", 28 października, stacjonarnie w Warszawie lub on-line >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane