Perspektywa operatora – czy jesteśmy gotowi na system kaucyjny?

System kaucyjny to nie tylko zmiana w sposobie zbierania opakowań, ich odzysku i przetwarzania, ale prawdziwa rewolucja w gospodarce odpadami opakowaniowymi w Polsce. Czy jesteśmy na niego gotowi? Jako PSK S.A., operator systemu, od miesięcy dopracowujemy każdy szczegół, aby zapewnić jego sprawne wdrożenie. Jednak sukces tego przedsięwzięcia zależy od całego rynku – producentów, sprzedawców, konsumentów i recyklerów. Jakie wyzwania stoją przed uczestnikami systemu i jakie rozwiązania już teraz wdrażamy, by mu sprostać? Sprawdzamy, co czeka Polskę po starcie systemu kaucyjnego.

Czy wszyscy jesteśmy gotowi?

Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Start systemu wymaga jeszcze dużego wysiłku organizacyjnego między innymi finalizacji wdrożenia systemów IT, podpisania tysięcy umów, dopracowania działania infrastruktury logistycznej, liczącej i przetwórczej oraz skutecznej komunikacji z konsumentami. W PSK S.A. mamy ten proces zaplanowany w najdrobniejszych detalach, tak aby nie tylko spełnić wymagania ustawodawcy, lecz przede wszystkim – by zapewnić sprawne i wygodne funkcjonowanie systemu dla jego użytkowników.

Klucz do sukcesu? Efektywna infrastruktura zbiórki i przetwarzania opakowań. Korzystając z doświadczenia naszych akcjonariuszy w prowadzeniu dobrowolnych systemów kaucyjnych dla butelek szklanych wielokrotnego użytku, prowadzimy intensywne rozmowy z szeroko rozumianym handlem. To właśnie punkty handlowe wielu formatów, z których większość prowadzi już dzisiaj obrót zwrotnymi butelkami szklanymi – staną się głównymi punktami zwrotu butelek plastikowych i puszek metalowych. Pracujemy intensywnie, aby nasza sieć partnerska rosła z każdym tygodniem i obejmowała zarówno duże sieci handlowe, jak i mniejsze sklepy. Kulminacja działań nastąpi od czerwca, kiedy to będziemy gotowi na podpisywanie umów. Już dzisiaj zaproponowaliśmy rynkowi stawki opłat i otworzyliśmy nasz system IT dla rejestracji punktów handlowych w systemie PSK. Co więcej, pracujemy również na integracją systemów kasowych i dopracowujemy rozwiązania, które sprawią, że zwrot opakowań będzie prosty, szybki i efektywny. Proces rejestracji oraz podpisywania umów na uczestnictwo w systemie kaucyjnym PSK dla mniejszych sklepów to jeden z naszych priorytetów, a wszystko po to, aby uniknąć sytuacji, w której system stanie się zbyt dużym obciążeniem dla lokalnych przedsiębiorców lub staną się oni mniej konkurencyjni w swoim najbliższym otoczeniu poprzez brak uczestnictwa w systemie kaucyjnym.

Co z konsumentami? Pewne jest to, że będą musieli zmienić nawyki, ale doświadczenia z innych krajów pokazują, że świadomość ekologiczna rośnie szybko po wprowadzeniu systemu kaucyjnego. Nie można oczywiście zapominać o edukacji społeczeństwa. Skuteczna komunikacja na temat działania systemu i jego pozytywnego wpływu na środowisko będzie miała kluczowe znaczenie dla jego powodzenia. Konsumenci muszą wiedzieć, jak i gdzie zwracać opakowania oraz jakie korzyści z tego płyną.

Wyzwania przed nami

Mimo zaawansowanych przygotowań, przed nami nadal kilka kluczowych kwestii do dopracowania. Oczekujemy na wydanie zezwolenia z Ministerstwa Klimatu i Środowiska, co stanowi warunek formalny uruchomienia systemu. Równolegle operatorzy systemu muszą podpisać pomiędzy sobą umowę zapewniająca sprawne i transparentne rozliczenia. Bardzo istotna jest również logistyka odbioru opakowań, która pozwoli uniknąć gromadzenia się zwróconych opakowań na zapleczach lub – co gorsza – przed sklepami. Pracujemy nad rozwiązaniami logistycznymi, które zapewnią efektywną zbiórkę, m.in. logistykę zwrotną, czyli transport pustych opakowań tymi samymi pojazdami, które dostarczają produkty.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Pierwsze tygodnie po uruchomieniu systemu będą dla nas wszystkich sprawdzianem – ale jesteśmy na niego gotowi. Nasze systemy IT, wdrażane we współpracy z naszym partnerem technologicznym – firmą Sensoneo, sprawdzone w innych krajach, już wkrótce będą w pełni gotowe do obsługi tysięcy punktów zbiórki w całej Polsce i przetwarzania danych w czasie rzeczywistym. Wiemy, że kluczowe będzie zapewnienie płynnej obsługi pobierania i zwrotu kaucji – w sposób przejrzysty, intuicyjny i bezpieczny dla konsumentów. Nie startujemy od zera. PSK S.A. została utworzona przez wiodących producentów piwa, którzy od 30 lat skutecznie realizują dobrowolne systemy kaucyjne, osiągając wskaźniki zbiórki na poziomie 90%. To właśnie nasze doświadczenie i skala działalności sprawiają, że podchodzimy do nadchodzącego wdrożenia z pewnością i profesjonalizmem. Wiemy, jak zarządzać takim systemem, jak reagować na wyzwania i jak skutecznie prowadzić zbiórkę opakowań. Jesteśmy gotowi – teraz czas na ostateczny test w nowej formule.

Co dalej?

W Polsce system przybierze formę multioperatorską, co oznacza, że różni operatorzy będą musieli współdziałać, aby system działał sprawnie i skutecznie realizował założone cele – czyli osiągnął 77proc. poziomu zbiórki w latach 2025–2029, a docelowo 90 proc. od 2030 r. Kluczowe dla sukcesu systemu kaucyjnego jest również to, by operatorzy działali — zgodnie z ustawą — na zasadzie not-for-profit, co pozwoli na minimalizację kosztów operacyjnych bez dodatkowych marż.

Choć wyzwań nie brakuje, nasze przygotowania są zaawansowane i pozwalają patrzeć w przyszłość z optymizmem. Polska dołączy do grona krajów, w których system kaucyjny realnie zwiększa poziom recyklingu i zmniejsza ilość odpadów w środowisku. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom i szerokiej współpracy system kaucyjny stanie się elementem codzienności, który będzie nie tylko wygodny dla konsumentów, ale przede wszystkim korzystny dla planety.

Jakub Ogórek

prezes zarządu PSK S.A.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.