Czytasz dzięki

Rząd przyjął projekt tzw. slim VAT

JK
opublikowano: 28-10-2020, 17:16

Przedsiębiorcy mają dostać kilka ułatwień w rozliczaniu podatku VAT. Biznes apelował o więcej, ale i ten prezencik przyjmie z zadowoleniem.

Rada Ministrów zaakceptowała w środę projekt zmian w ustawie o podatku od towarów i usług, nazwany przez resort finansów projektem slim VAT.

Siedziba Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (KPRM) w Warszawie
Siedziba Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (KPRM) w Warszawie
Fot. Adrian Grycuk/Wikimedia Commons/CC BY-SA 3.0pl

„Rząd chce uprościć i unowocześnić rozliczanie podatku VAT. Wprowadzone zostaną zmiany dotyczące m. in. fakturowania, ułatwień dla eksporterów oraz pakiet korzyści finansowych dla przedsiębiorców. Dodatkowo uruchomione zostaną rozwiązania doprecyzowujące niektóre konstrukcje VAT oraz dotyczące tzw. Tax Free, co ułatwi stosowanie przepisów VAT” - pisze w komunikacie Centrum Informacyjne Rządu.

Podkreśla, że slim VAT to program pilotażowy i powstał w odpowiedzi na postulaty rynku.

Od samego początku eksperci z organizacji przedsiębiorców ciepło oceniali propozycje Ministerstwa Finansów. Twierdzili, że projekt zawiera pozytywne pomysły, zmniejszające obciążenia biurokratyczne biznesu, lecz zbyt zachowawcze. Konfederacja Lewiatan pozytywnie oceniła m.in. zniesienie obowiązku potwierdzania odbioru faktury korygującej, wydłużenie o miesiąc terminu na odliczenie podatku, podniesienie limitu prezentów o małej wartości, ujednolicenie kursów walut dla potrzeb rozliczania VAT, CIT, PIT, wydłużenie terminu na wywóz towarów przy eksporcie (dla stawki 0 proc.).

Organizacja ta zaapelowała do rządu o poszerzenie pakietu np. o neutralne rozliczanie wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru, importu usług oraz dostawy towarów w ramach odwrotnego obciążenia. tj. zniesienia trzymiesięcznego terminu, w którym jest możliwa korekta podatku naliczonego i należnego w tym samym okresie. Biznes apelował również o dalszą liberalizację warunków tzw. ulgi na złe długi.

Na razie rząd tych postulatów nie uwzględnił.

Zmiany przyjęte przez Radę Ministrów mają wejść w życie 1 stycznia 2021 r.

- likwidacja obowiązku uzyskiwania potwierdzeń odbioru faktury korygującej

- wydłużenie eksporterom z 2 do 6 miesięcy na terminu na wywóz towarów dla zachowania stawki 0 proc.

- wspólne kursy walut z podatkiem dochodowym tj. opcja wyboru zasad przeliczania walut obcych na PLN dla potrzeb VAT i podatku dochodowego

- wprowadzenie odliczania VAT od usług noclegowych nabywanych w celu odsprzedaży

- podniesienie limitu na prezenty o małej wartości z 10 do 20 zł

- wprowadzenie 5-letniego okresu ważności Wiążącej Informacji Stawkowej

- wprowadzenie elektronicznego systemu wystawiania i obiegu dokumentów w procedurze zwrotu VAT dla podróżnych

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane