UPC ZAINWESTUJE MINIMUM 2 MLD ZŁ

Tomasz Siemieniec
opublikowano: 1999-09-20 00:00

UPC ZAINWESTUJE MINIMUM 2 MLD ZŁ

Koncern już rozmawia w sprawie przejęcia kolejnych operatorów telewizji

TO DOPIERO POCZĄTEK: Jesteśmy agresywnym koncernem i raczej na pewno nie poprzestaniemy tylko na jednej akwizycji w Polsce — mówi Nimród Kov‡cs. fot. Grzegorz Kawecki

United Pan-Europe Communications (UPC), od niedawna właściciel Wizji TV i Polskiej Telewizji Kablowej, przygotowuje kolejne inwestycje. Wyniosą one minimum 2 mld zł, a mogą być nawet dwukrotnie wyższe.

Nie ma wątpliwości, że UPC zostanie jednym z głównych graczy na rynku medialno-telekomunikacyjnym w Polsce. Koncern z całą pewnością nie poprzestanie na przejęciu PTK i Wizji TV. Rozpoczął już nawet rozmowy z właścicielami sieci telewizji kablowych oraz przedstawicielami spółek telekomunikacyjnych. SBS (UPC kontroluje 13,3 proc. udziałów tej firmy) nie rezygnuje natomiast z walki o przejęcie Naszej TV, a jeśli nie uda się osiągnąć tego celu, to spróbuje związać się z innym nadawcą telewizyjnym. Ostatecznie imperium UPC w Polsce może się składać z największej sieci telewizji kablowej, platformy cyfrowej oraz naziemnego nadawcy telewizyjnego. Za pomocą tych mediów koncern będzie świadczył swoim klientom zintegrowany pakiet usług, w skład którego wejdą prawdopodobnie: transmisja głosu i danych, szybki Internet, zakupy on-line oraz wideo na zamówienie. Przygotowania do wprowadzenia takiej oferty mają potrwać co najmniej 12 miesięcy.

Najpierw poprawa sieci

— Nie możemy w tej chwili dokładnie określić wielkości planowanych inwestycji w Polsce. Trwa opracowywanie strategii na ten rynek. Wiele zależeć będzie od tego, czy poczynimy w Polsce kolejne zakupy. Mogę jednak zapewnić, że będą to setki milionów dolarów, na pewno powyżej 500 mln USD — tłumaczy Nimród Kov‡cs, szef UPC na Europę Środkową i Wschodnią.

Działania UPC w Polsce należy podzielić na kilka kolejnych etapów. Na początku koncern zajmie się modernizacją sieci należącej do PTK. W ciągu najbliższych miesięcy zostanie ona dostosowana do standardów obowiązujących w Zachodniej Europie. Koszt takiego przedsięwzięcia w przeliczeniu na jedno gospodarstwo domowe wyniesie od 300 do 400 USD (1200 do 1600 zł). Jeśli dodatkowo doliczymy jeszcze przygotowanie tej sieci do świadczenia usług transmisji głosu, to wydatek ten może wzrosnąć do około 700 USD. Tylko ten projekt, przy założeniu, że objęci zostaną nim wszyscy abonenci PTK (blisko 1 mln mieszkań), może pochłonąć nawet 700 mln USD (ponad 2,8 mld zł).

— Modernizacja sieci PTK zabierze nam około roku. Poprzedni właściciele rozpoczęli już ten proces — wyjaśnia prezes Kov‡cs.

Kolejnym zadaniem będzie wprowadzenie nowoczesnego Internetu.

— Internet w Polsce (dostępny głównie za pośrednictwem TP SA) jest wolny i mało efektywny. My zaproponujemy naszym klientom nowy produkt — sto razy szybsze łącza. Mogę również zapewnić, że zaoferujemy stałą miesięczną opłatę za korzystanie z Internetu. Nie ustaliliśmy jeszcze stawek, ale przypuszczam, że będą one zbliżone do obowiązujących na Węgrzech. Tam abonenci płacą około 25 USD (100 zł) za miesiąc — twierdzi Niemród Kov‡cs.

Szefowie UPC deklarują, że być może już pod koniec tego roku część abonentów PTK zyska dostęp do Internetu. Na pewno stanie się tak natomiast na początku 2000 roku.

Czas na akwizycje

Przedstawiciele UPC uważają, że obecnie jest wyjątkowa okazja, aby przejmować europejskie firmy z branży medialno-telekomunikacyjnej. W większości krajów trwa demonopolizacja tych rynków. Powstaje mnóstwo nowych firm, które potrzebują wsparcia kapitałowego, a przede wszystkich know-how.

— Pilnujemy takich okazji. Można powiedzieć, że jeździmy po Europie i kupujemy, co się da — przyznaje Nimród Kov‡cs.

UPC zarobiło na początku tego roku dzięki publicznej ofercie około 1,5 mld USD (ponad 6 mld zł). Całą tę kwotę koncern wydał w ciągu trzech miesięcy na akwizycje. Podobnie spożytkował kolejne 1,5 mld USD zarobionych na emisji obligacji.

— Jesteśmy bardzo dynamicznym graczem na rynku medialno--telekomunikacyjnym i taka strategia będzie również obowiązywała w Polsce. Oznacza to, że z całą pewnością nie poprzestaniemy tylko na przejęciu PTK i Wizji TV — zaznacza Nimród Kov‡cs.

Potwierdzeniem jest chociażby fakt, że dokładnie w tym samym czasie, kiedy finalizowała się transakcja z AT Entertainment, UPC kupiło największego operatora telewizji kablowej w Czechach, podobną firmę na Węgrzech i kilka w Rumunii. Teraz czas na integrację tych sieci.

Już rozmawiali

Szefowie UPC zaprzeczają natomiast pogłoskom, jakoby mieli sprzedać Wizję TV francuskiemu Canal+.

— Nie mamy takich zamiarów i nie rozmawialiśmy w tej sprawie z przedstawicielami Canal+. Nie wykluczamy natomiast, że w przyszłości może dojść do aliansu lub bliskiej współpracy między dwoma działającymi w Polsce platformami cyfrowymi — mówi Nimród Kov‡cs.

UPC zmieni również politykę poprzedniego właściciela Wizji TV w zakresie dystrybucji programów. Dotychczas były one dostępne tylko w jednej sieci kablowej — PTK. Teraz dostęp do autorskich programów Wizji otrzymają również pozostali operatorzy telewizji kablowej. Można przypuszczać również, że UPC zatroszczy się o znaczne wzbogacenie oferty programowej Wizji TV.