2 mln Polek wykluczonych cyfrowo

opublikowano: 20-06-2017, 17:37
aktualizacja: 20-06-2017, 17:40

Co trzecia Polaka w wieku od 45 do 70 lat nie korzysta z internetu, ma też problemy z obsługą komputera – szacuje firma Aasa.

Aasa we współpracy z Kantar Public przygotowała raport „Polki Wykluczone Cyfrowo 2017”. W badaniu aż 59 proc. ankietowanych w wieku 45-70 lat bardzo źle oceniło własne umiejętności obsługi komputera, do problemów z wyszukiwaniem informacji w sieci przyznało się natomiast 57 proc. badanych. Kobiety z grupy wykluczonych cyfrowo nie radzą sobie również z robieniem e-zakupów (78 proc. wskazań), podobnie jest w przypadku płatności internetowych (73 proc.), przesyłania zdjęć (72 proc.) i pisania e-maili (69 proc.).

- Wykluczenie nie jest uwarunkowane brakiem dostępu do internetu, lecz może mieć charakter bariery psychologicznej – wyniki badania komentuje dr Bogna Bartosz z Instytutu Psychologii na Uniwersytecie Wrocławskim.

58 proc. respondentek deklaruje, że nie odczuwa potrzeby korzystania z internetu. Powodem rzadkiego odwiedzania sieci jest też brak umiejętności obsługi komputera, smartfonu czy tabletu (26 proc.). Tylko 17 proc. nie posiada dostępu do internetu. 

– Badania potwierdzają, że podstawowym powodem niekorzystania lub umiarkowanego korzystania z internetu jest brak motywacji. Warto jednak zwrócić uwagę, że mimo tych barier, zalety umiejętnego wykorzystania sieci dostrzegane są praktycznie powszechnie. Patrząc na wyniki raportu Aasa, pogląd ten podziela aż 85 proc. badanych kobiet. Jest to olbrzymia pozytywna zmiana w stosunku do sytuacji sprzed kilku lat, kiedy to zdecydowana większość starszych osób, które nie korzystały z sieci uważała, że jest to technologia dla młodych – dodaje dr Dominik Batorski, socjolog.

Firma zainicjowała akcję edukacyjną „Aasy Netu”, chce pomóc kobietom w opanowaniu podstawowych umiejętności cyfrowych. 

– Aby zbudować wśród kobiet wykluczonych potrzebę korzystania z internetu, a co za tym idzie skłonić je do uzyskania takich umiejętności, warto odwołać się do ułatwień w komunikacji z najbliższymi – komentuje Urszula Krassowska Account Director w Kantar Public. 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu