Konkurencyjny rynek wymaga od przedsiębiorców coraz więcej kompetencji i zaangażowania. Prowadzenie działalności w obecnych trudnych czasach wymusza na menedżerach posiadanie wiedzy nie tylko z zakresu branży, w której przedsiębiorstwo działa, ale również m.in. z prawa, księgowości, informatyki czy marketingu. Nie można jednak być dobrym we wszystkim, dlatego warto nawiązać współpracę ze specjalistami, którzy wyręczą nas w niektórych obszarach działalności. Zwłaszcza w sytuacji, gdy prowadzimy niewielką firmę, która nie ma wydzielonych działów zajmujących się prawem, podatkami czy IT.
Doradca podatkowy
Doradca podatkowy to w powszechnej opinii zaawansowany księgowy, który oprócz standardowej wiedzy z księgowości udziela porad i opinii dotyczących obowiązków podatkowych i celnych. Doradca może prowadzić również księgi rachunkowe i inne ewidencje do celów rozliczeń z fiskusem. Uprawniony jest także do niezależnego audytu funkcji podatkowej, sporządzania w imieniu klientów zeznań i deklaracji, a także reprezentowania ich w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych wydawanych przez nie aktów.

Przedsiębiorca powinien skorzystać z usług doradcy podatkowego, gdy ma świadomość swoich braków w wiedzy w tej dziedzinie. Tym bardziej, że Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) nie próżnuje. Według danych Ministerstwa Finansów, eksperci tego resortu oraz KAS w minionym roku przeprowadzili prawie 2,5 tys. kontroli celno-skarbowych i prawie 12 tys. podatkowych (ich liczba w porównaniu z poprzednim rokiem zmniejszyła się o 4,6 proc). Kontrolerzy podjęli również prawie 2,3 mln czynności sprawdzających, czyli o 8,4 proc. więcej niż w poprzednim roku.
Prawnik
Każdy przedsiębiorca, niezależnie od branży, w której działa, powinien konsultować się z prawnikiem – adwokatem lub radcą prawnym. Po pierwsze, jest to wskazane podczas zawierania jakichkolwiek umów z partnerami biznesowymi. Dla osoby, która nie ma wiedzy prawniczej, skonstruowanie z pozoru prostego dokumentu uwzględniającego obowiązujące przepisy wcale nie jest proste. Wystarczy niewielki błąd i umowa będzie nieważna. Z drugiej strony – podpisanie przez przedsiębiorcę niekorzystnej dla niego umowy może rodzić negatywne konsekwencje. Poza tym przedsiębiorca prowadząc działalność B2C musi przestrzegać zawartych w licznych ustawach praw konsumenta. Z kolei e-handel i obecność firmy w sieci internetowej oznacza konieczność wzięcia pod uwagę przepisów dotyczących ochrony danych. Poza tym wielu przedsiębiorców boryka się z koniecznością ścigania dłużników i nieuczciwych kontrahentów, a prawnicy wiedzą, jak to skutecznie zrobić. I wreszcie – przedsiębiorca, nawet nieświadomie, może popełnić przestępstwo gospodarcze, a ich liczba w ostatnich latach znacząco wzrosła. To kilka argumentów za tym, aby udać się do specjalisty z branży, który pomoże nam uniknąć kłopotów z paragrafami.
Informatyk
Nie da się dziś prowadzić firmy, nie korzystając z komputerów. W wielu branżach koniecznością jest też obecność w internecie. W tych kwestiach pomogą przedstawiciele zawodów informatycznych, które jednak są dość zróżnicowane. Do projektanta stron internetowych przedsiębiorca powinien udać się wtedy, gdy chce stworzyć witrynę swojej firmy w sieci. Programista z kolei stworzy na zlecenie odpowiedni program lub aplikację. Poza tym mamy informatyków zajmujących się naprawą i serwisowaniem sprzętu komputerowego. W ostatnich latach zwiększa się liczba ataków hakerskich, dlatego szczególnie pożądani są specjaliści zajmujący się bezpieczeństwem w sieci – nie dziwi więc zwiększone w ostatnich czasach zapotrzebowanie na pracowników z tej dziedziny.
Marketer
Każdej firmie powinno zależeć na pozytywnym wizerunku i skutecznej reklamie, bo te czynniki wpływają na postrzeganie marki na rynku i zwiększenie sprzedaży. Wsparcie w tym zakresie zapewnić może profesjonalna agencja marketingowa. Pomoże ona w budowie wizerunku firmy w sieci i zwiększy rozpoznawalność firmy w internecie. To często dzięki marketerom przedsiębiorstwo uzyskuje przewagę nad rynkowymi konkurentami. Profesjonalista pomoże nie tylko wypromować firmę, ale zadba również o efektywność działań i zmniejszenie kosztów pozyskania klienta. Retargetowanie pozycjonowanie stron i SEO, content marketing i budowa obecności w serwisach społecznościowych – to tylko część działań, które mogą podjąć współpracujące z firmą agencje marketingowe.
Broker ubezpieczeniowy
Prowadzenie działalności w każdej branży jest ryzykowne, dlatego firmy powinny pomyśleć o polisie OC. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej w działalności gospodarczej jest formą ochrony przedsiębiorcy przed ponoszeniem kosztów pokrycia z własnej kieszeni szkody, jaka może wystąpić u kontrahenta. Broker powinien dobrać optymalną ofertę do potrzeb prowadzonej działalności. Może też pomóc wybrać korzystną propozycję polisy OC lub autocasco samochodów firmowych. Dzięki skorzystaniu z jego usług firma nie musi kontaktować się z różnymi towarzystwami ubezpieczeń w sprawie ofert ani ich ze sobą porównywać. Specjalisto zrobi to za nią.