8,5 mld zł z rocznej sprzedaży detalicznej piwa

(Tadeusz Stasiuk)
opublikowano: 2006-10-17 19:21

Sprzedaż piwa to połowa rocznych przychodów ze sprzedaży wszystkich alkoholi w Polsce.

Około 8,5 mld zł wyniosły obroty w detalicznej sprzedaży piwa w Polsce, od sierpnia ubiegłego roku do lipca tego roku. To połowa rocznych przychodów ze sprzedaży wszystkich alkoholi - poinformowano we wtorek podczas XIV Jesiennych Spotkań Browarników w Kielcach.

Dynamika sklepowej sprzedaży piwa w Polsce jest na trzecim miejscu wśród alkoholi. Największy przyrost - w stosunku do roku ubiegłego - dotyczy whisky (25 proc.), a drugi w kolejności - wina stołowego (10 proc.). Piwo osiągnęło 7-procentowy wzrost - podał Tomasz Głos z AC Nielsen.

Według niego, nasz rynek piwa ustępuje wielkością w Europie środkowo-wschodniej tylko rosyjskiemu; podczas gdy w 2005 roku w Polsce zakupiono w sklepach 1,85 mld litrów piwa, w Rosji sprzedaż tego trunku w samych tylko miastach sięgnęła 5,3 mld litrów.

Jak poinformował Głos, litr piwa jest jednak u nas najdroższy w Europie środkowo-wschodniej w odniesieniu do dochodów mieszkańców; kosztuje średnio 1,4 USD, podczas gdy w Rosji tylko 1 USD. Najtańszy jest w Czechach (74 centy).

Podczas integrujących branżę piwowarską dorocznych Jesiennych Spotkań Browarników, praktycy i naukowcy przedstawiają najnowsze rozwiązania i technologie służące szeroko pojętej produkcji piwa.

Rozstrzygnięty zostanie także otwarty konkurs piw; jurorzy- degustatorzy ocenią w tym roku ponad 50 marek tego trunku. Polskie i zagraniczne browary zaprezentują swoją ofertę także na wystawie Piwa Świata 2006.

Kieleckie spotkanie browarników przygotował Browar Belgia z pomocą Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego "Browary Polskie" i Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich. (DI, PAP)