A PKP mogą mieć kłopoty z hutami

Katarzyna Jaźwińska
opublikowano: 2001-05-21 00:00

A PKP mogą mieć kłopoty z hutami

Nie mogąc doczekać się spłaty długów przez huty, PKP próbują sprzedać ich wierzytelności. Zapędy przewoźnika mogą jednak przyhamować resort transportu i resort gospodarki. W projekcie ustawy o restrukturyzacji hutnictwa zapisano bowiem, że PKP mogą sprzedać wierzytelności jedynie za zgodą ministra transportu po zasięgnięciu opinii ministra gospodarki.

PKP ogłosiła przetarg na sprzedaż blisko 50,7 mln zł wierzytelności Huty Katowice wobec Dyrekcji Kolejowych Przewozów Towarowych Cargo i 6,9 mln zł zobowiązań Huty Częstochowa — również wobec DKPT. Za kilka miesięcy przewoźnik może stracić prawo do prowadzenia takich praktyk. Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów przyjął bowiem program restrukturyzacji stalowego sektora przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki, który utrudni sprzedaż długów.

Ustawowy kaganiec

Filarem programu jest ustawa o uzdrowieniu branży. Jej projekt jest już gotowy. W art. 11 zapisano, że PKP mogą sprzedawać wierzytelności hut jedynie za zgodą ministra transportu, po zasięgnięciu opinii ministra gospodarki.

Nie wiadomo na razie, czy MTiGM będzie aprobować handel stalowymi zobowiązaniami przez przewoźnika. Pewne jest natomiast, że resort gospodarki takie plany będzie opiniować negatywnie. Lansuje bowiem pomysł konwersji długów wobec PKP na akcje Polskich Hut Stali (koncern ma powstać po konsolidacji hut Katowice, Sendzimira, Cedler i Florian). Zobowiązania hut sięgają około 540 mln zł. Projekt ustawy przewiduje zresztą również zamianę stalowych długów na walory oraz umorzenia i odroczenie spłat zobowiązań.

— To jedynie projekt ustawy, a więc nie ma podstaw prawnych, aby zaprzestać sprzedaży — mówi Roman Hajdrowski, rzecznik prasowy PKP.

Sprzedane wierzytelności — według programu — ma skupować TF Silesia.

Zielone światło

Istotne zmiany wprowadzono również do programu restrukturyzacji branży hutniczej. Warto przypomnieć, że pierwotny projekt za najważniejsze dla rozwoju sektora uznał inwestycje: w Hucie Sendzimira w modernizację walcowni gorącej blach (koszt około 175 mln USD — 693 mln zł) oraz w linię ciągłego odlewania stali (COS) w Hucie Katowice (ponad 100 mln USD — 396 mln zł). Związkowcy HK i firm z nią związanych przygotowali projekt alternatywny, rekomendując rezygnację z budowy linii ciągłego odlewania stali, a w zamian przyśpieszenie realizacji projektu zintegrowanego odlewania i walcowania blach (ZOWB) w spółce z Dąbrowy Górniczej (ponad 600 mln USD — 2,4 mld zł). Obecnie w programie przewiduje się możliwość zrezygnowania z budowy linii COS i przyśpieszenie realizacji ZOWB — pod warunkiem, że mający powstać biznesplan PHS będzie przewidywał realną możliwość pozyskania środków na tę inwestycję.