ABC Data myśli nad nową strategią

opublikowano: 29-05-2018, 22:00

Dystrybutor IT odczuwa wpływ na biznes konserwatywnego podejścia ubezpieczycieli, ale wierzy w dalszy wzrost.

Z końcem bieżącego roku kończy się strategia ABC Daty, którą objęte były lata 2016-18. Główna strategiczna wizja zakładała osiągnięcie pozycji lidera w dystrybucji IT opartej na e-commerce w regionie CEE. Na podsumowanie ostatniej trzylatki jest jeszcze trochę czasu, ale zarząd dystrybutora już myśli nad przyszłością.

W ocenie Ilony Weiss, prezes ABC Daty, sytuacja na rynku finansowania branży dystrybucji IT nie jest zbyt dobra. Uważa jednak, że zadłużenie grupy, której dług netto do EBITDA na koniec I kw. wynosił 1,89, jest na bezpiecznym poziomie.
Zobacz więcej

POD KONTROLĄ:

W ocenie Ilony Weiss, prezes ABC Daty, sytuacja na rynku finansowania branży dystrybucji IT nie jest zbyt dobra. Uważa jednak, że zadłużenie grupy, której dług netto do EBITDA na koniec I kw. wynosił 1,89, jest na bezpiecznym poziomie. Fot. Marek Wiśniewski

— Pracujemy już nad nową strategią. Daty jej publikacji nie mogę jeszcze podać — mówi Ilona Weiss, prezes ABC Daty.

Nie powiedziała też, czy spółka poda prognozę na ten rok, której publikacja była wcześniej wstępnie planowa na maj. W trakcie wtorkowej konferencji prezes ujawniła jednak, że jako tzw. czarne konie na przyszłość grupa obstawia segment IoT, rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa, obszar oprogramowania i sprzętu oraz segment gier.

ABC Data miała dosyć udany I kw. Przychody grupy wzrosły do 1,05 mld zł, z 995 mln zł, EBITDA zwiększyła się do 7,9 mln zł, z 6,8 mln zł, a zysk netto wyniósł 2,3 mln zł wobec 1,4 mln zł rok wcześniej. Marża brutto na sprzedaży sięgnęła 5,8 proc.

— Marża na takim poziomie potwierdza skuteczność naszych działań. Obecnie koncentrujemy się na utrzymaniu tendencji wzrostowej — mówi prezes.

Jej zdaniem, konserwatywne podejście firm ubezpieczających należności nie pomaga w biznesie.

— Limity są dużo niższe niż kiedyś i jest wiele spotkań, aby zmienić percepcję ubezpieczycieli na bardziej przychylną, ale to jest kwestia pewnej ewolucji. Nasz bilans dowodzi, że mimo iż jest tego pieniądza mniej na rynku, to da się rosnąć i finansować — mówi Ilona Weiss.

Na politykę firm ubezpieczających należności wcześniej zwracał uwagę także zarząd AB. Stała się ona konserwatywna po informacjach na temat licznych decyzji organów skarbowych w sprawie rozliczania VAT przez przedstawicieli branży. Obecnie w ABC Dacie toczy się jedno postępowanie kontrolne w sprawie VAT. Obejmuje ono II kw. 2014 r. Ponieważ trwa już ponad trzy lata, spółka liczy na jego szybkiezakończenie. Według spółki, kontrola była spodziewana i wynika z faktu, iż za badany okres wystąpiła o zwrot około 58 mln zł nadpłaconego VAT, który wówczas otrzymała.

Inny potencjalny czynnik ryzyka nad grupą to spór z trzema organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, które domagają się 27 mln zł dopłaty z tytułu tzw. opłat reprograficznych. Zdaniem spółki, kalkulacje audytora wyznaczonego przez te organizacje zawierają liczne błędy, a oparte na nich roszczenia są bezpodstawne. Spór trwa już kilka lat i w ocenie zarządu ABC Daty nie wiadomo, kiedy można spodziewać się finału. Podobnie zresztą jak w sprawie sporu spółki z doradcą, któremu spółka zarzuca dopuszczenia się niedbalstwa przy wykonaniu umowy due diligence przy przejęciu rumuńskiej firmy Scop. ABC Data domaga się do niego 21,6 mln zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Suteniec

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Ubezpieczenia / ABC Data myśli nad nową strategią