ABC Data najlepsza w branży

Kamil Zatoński
opublikowano: 06-12-2010, 00:00

Akcje dystrybutora sprzętu IT dały zarobić od majowej oferty publicznej ponad 60 proc. To najlepszy wynik wśród tegorocznych debiutantów

Notowania dystrybutora sprzętu IT wzrosły w ubiegłym tygodniu o 17 proc. Stopa zwrotu, liczona od ceny z majowej oferty publicznej, przekroczyła już 60 proc. To zdecydowanie najlepszy wynik wśród 21 tegorocznych giełdowych debiutantów, z których większość przyniosła straty lub mizerny zarobek.

Zysk na akcjach ABC Data nie byłby tak imponujący, gdyby nie atrakcyjna — z dzisiejszego punktu widzenia —wycena w IPO. Przypomnijmy, że cenę ustalono wówczas w dolnej granicy przedziału 2,35-2,95 zł. Na wyższą zarząd i oferujący raczej nie mogli liczyć, bo koniunktura na giełdzie była w tym czasie słaba (rozpędzała się akurat druga w mijającym roku poważna korekta). Z tego też powodu premiera ABC Data nie wypadła nadzwyczajnie —kurs wzrósł zaledwie o 1 grosz na zamknięciu pierwszej sesji. Do końca sierpnia w notowaniach panował marazm, który zakończył się wraz z pierwszymi konkretami co do ekspansji na rynku litewskim oraz zapowiedzią rychłej finalizacji przejęć. Spółkę dostrzegli też analitycy Domu Maklerskiego BZ WBK, którzy rozpoczęli wydawanie rekomendacji dla spółki od zalecenia "kupuj" z ceną docelową 3,25 zł.

Specjaliści DM BZ WBK prognozują, że w tym roku spółka zarobi na czysto 30,9 mln zł. Liczony na podstawie tych szacunków wskaźnik cena do zysku (C/Z) wynosi 13,5. Prognoza zarządu (31,2 mln zł) jest podobna do prognoz analityków, ale prezes Marek Sadowski zasygnalizował już kilka tygodni temu, że plan finansowy może zostać podwyższony, m.in. w wyniku przejęcia Scop Computers, jednego z wiodących dystrybutorów na rynku rumuńskim. Prognoza musiałaby jednak pójść w górę o dużo więcej, niż wymagane do jej oficjalnej korekty 10 proc., by istotnie zmniejszyła się wysoka, sięgająca 30 proc. premia, z jaką akcje ABC Data notowane są w stosunku do giełdowych rywali — AB i Action. Obie firmy mają wskaźniki C/Z na poziomie 10-11.

Inwestorzy mogą być jednak wciąż skłonni płacić relatywnie więcej za akcje ABC Data, bo przejęcie w Rumunii od strony logistycznej ułatwi firmie ekspansję na kolejne rynki (Bułgaria, Węgry, Słowenia). Ponadto w porównaniu z konkurentami spółka wypada najlepiej pod względem wyników finansowych. W trzecim kwartale ABC Data zarobiła na czysto prawie 10 mln zł, wobec 7,3 mln zł, jakie odnotował Action i 8 mln zł, jakie wypracowało AB. Rentowność operacyjna wyniosła odpowiednio 2,1, 1,6 i 0,6 proc., a rentowność netto 1,43, 1,46 i 1,06 proc. Gdyby ABC Data miała podwyższać prognozy o wspomniane 10 proc. (to minimum), to przy założeniu utrzymania rentowności z trzeciego kwartału firma musiałaby osiągnąć prawie 960 mln zł przychodów w ostatnich trzech mie-

siącach roku. Byłoby to prawie

30 proc. więcej niż w takim samym okresie ubiegłego roku. Nie jest to jednak osiągnięcie nierealne — w trzecim kwartale dynamika przychodów wyniosła 31 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu