ABC Data podbija Europę Środkową

Dominika Masajło
opublikowano: 20-10-2016, 22:00

Dystrybutor sprzętu IT i elektroniki użytkowej planuje, do 2018 r., zwiększenie udziałów w polskim rynku do 25 proc., a w rynku Europy Środkowo- -Wschodniej do 10 proc.

POLSKA FIRMA — MIĘDZYNARODOWY CZEMPION

PRZEMYŚLANA STRATEGIA:
PRZEMYŚLANA STRATEGIA:
Bywa, że strategie rozwoju firm są dokumentami tworzonymi „na pokaz”. W spółce ABC Data tak nie jest. Nasz plan jest jak najbardziej realistyczny — podkreśla Ilona Weiss, prezes ABC Daty.
ARC

ABC Data, spółka notowana na GPW, w ubiegłym roku świętowała 25-lecie swojej działalności w Polsce. Gdy startowała, jej oferta liczyła 550 produktów, spółka obsługiwała 60 resellerów (firm sprzedających sprzęt klientom końcowym) i realizowała około 600 zamówień miesięcznie. Dziś portfolio dystrybutora liczy już 220 tys. produktów. Spółka obsługuje 13 tys. resellerów i jest w stanie realizować nawet 90 tys. zamówień każdego miesiąca. Z danych światowej organizacji badawczej CONTEXT, monitorującej kanały sprzedaży i cen w sektorze ITC, wynika, że w czerwcu tego roku do ABC Daty należało już 23 proc. rynku dystrybucji sprzętu IT i elektroniki użytkowej w Polsce.

— Rozwój naszej firmy jest efektem zmiany postrzegania roli dystrybutora, do której doprowadziliśmy na przestrzeni lat. Jako firma nie zajmujemy się „sprawnym przesuwaniem pudełek”, ale oferujemy kontrahentom najwyższej jakości usługi — logistyczne, marketingowe, finansowe oraz związane ze specjalistycznym doradztwemtechnicznym — wyjaśnia Ilona Weiss, prezes ABC Daty.

Na pierwszej pozycji

W historii dystrybutora było wiele przełomowych wydarzeń. Np. w 1998 r. powstał InterLink, pierwsza internetowa platforma sprzedaży oraz obsługi klientów. W 2005 r. spółka podjęła decyzję o ekspansji zagranicznej, rozpoczynając ją od rynku czeskiego. W następnych latach pojawiła się na Słowacji, Litwie, Łotwie i w Estonii. Kolejnym etapem było wejście firmy, w 2012 r., na rynek węgierski, a rok później również rumuński.

— Postawiliśmy na kraje regionu CEE, ponieważ rynki w tej części Europy wciąż się rozwijają. Z tego powodu są dla nas najbardziej perspektywiczne, ponieważ pozwalają na systematyczne poszerzanie kanału dotarcia, a także uzyskiwanie satysfakcjonujących marż — tłumaczy Ilona Weiss.

— Zgodnie z naszą strategią, do końca 2018 r. chcemy zwiększyć udział ABC Daty w rynku dystrybucji IT w regionie CEE z 6,1 do 10 proc. Pozycja lidera tego rynku sprawia, że globalni dostawcy technologii IT widzą w nas dużego gracza, z którym mogą efektywnie współpracować w całym regionie. Owocuje to coraz większą ilością zawieranych kontraktów regionalnych — dodaje prezeska.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Na półmetku

By wzmocnić swoją pozycję, ABC Data w 2014 r. kupiła 100 proc. akcji spółki iSource, dystrybutora produktów Apple’a w Polsce. Dzięki inwestycji w zakup i rozwój tej spółki ABC Data jest dziś największym dystrybutorem produktów Apple’a w naszym kraju. Ponadto, spółka sukcesywnie uruchamiała centra dystrybucyjne. Obecnie posiada cztery magazyny: w Warszawie, Sosnowcu, Bukareszcie i Budapeszcie. Dzięki temu umacnia swoją pozycję w regionie CEE jak i całej Europie.

— Strategicznie zlokalizowane magazyny ułatwią nam w przyszłości realizację planów dalszej ekspansji na południe Europy — do Bułgarii i na Bałkany — przekonuje Ilona Weiss.

Jeśli Twoja firma jest eksporterem lub inwestuje za granicą, zgłoś ją do 5. edycji konkursu Polska Firma — Międzynarodowy Czempion, organizowanego przez PwC i „PB” wspólnie z PKO Bankiem Polskim. Szczegółowe informacje oraz formularz zgłoszeniowy znajdziesz na stronie czempioni.pb.pl. Na zgłoszenia czekamy do 4 listopada.

Dywersyfikacja regionalna jest niezwykle istotna w działalności ABC Data, ponieważ stanowi jeden z głównych sposobów dynamicznego rozwoju spółki. A systematyczny rozwój firmy jest głównym elementem strategii dystrybutora na lata 2016-18. Przedstawiciele ABC Daty, zapewniają, że nowa strategia zaczęła przynosić efekty już w pierwszych miesiącach, w postaci m.in. znacznego przyspieszenia rozwoju na rynkach zagranicznych, dynamicznej rozbudowy portfolio czy wzrostu znaczenia spółki w obszarze VAD (dystrybucja z wartością dodaną).

— W ciągu ostatniego roku umocniliśmy pozycję spółki np. w Rumunii i na Węgrzech. W obszarze mobile zostaliśmy czołowym dostawcą smartfonów HUAWEI w naszym kraju, jesteśmy też pierwszym oficjalnym partnerem Xiaomi w Unii Europejskiej. Systematycznie rozwijamy platformy e-commerce, przez które realizujemy już ponad 85 proc. transakcji. Oceniamy, że zrealizowaliśmy już większą część planu — dodaje prezes ABC Daty. W ostatnich miesiącach spółka podpisała umowę inwestycyjną na zakup większościowego pakietu akcji notowanej na rynku NewConnect krakowskiej spółki S4E, czołowego polskiego dystrybutora VAD. Było to kluczowe w tym roku przejęcie w krajowej branży IT.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dominika Masajło

Polecane