ABC Data podbija Europę Środkową

Dominika Masajło
opublikowano: 20-10-2016, 22:00

Dystrybutor sprzętu IT i elektroniki użytkowej planuje, do 2018 r., zwiększenie udziałów w polskim rynku do 25 proc., a w rynku Europy Środkowo- -Wschodniej do 10 proc.

POLSKA FIRMA — MIĘDZYNARODOWY CZEMPION

Bywa, że strategie rozwoju firm są dokumentami tworzonymi „na pokaz”. W spółce ABC Data tak nie jest. Nasz plan jest jak najbardziej realistyczny — podkreśla Ilona Weiss, prezes ABC Daty.
Zobacz więcej

PRZEMYŚLANA STRATEGIA:

Bywa, że strategie rozwoju firm są dokumentami tworzonymi „na pokaz”. W spółce ABC Data tak nie jest. Nasz plan jest jak najbardziej realistyczny — podkreśla Ilona Weiss, prezes ABC Daty. ARC

ABC Data, spółka notowana na GPW, w ubiegłym roku świętowała 25-lecie swojej działalności w Polsce. Gdy startowała, jej oferta liczyła 550 produktów, spółka obsługiwała 60 resellerów (firm sprzedających sprzęt klientom końcowym) i realizowała około 600 zamówień miesięcznie. Dziś portfolio dystrybutora liczy już 220 tys. produktów. Spółka obsługuje 13 tys. resellerów i jest w stanie realizować nawet 90 tys. zamówień każdego miesiąca. Z danych światowej organizacji badawczej CONTEXT, monitorującej kanały sprzedaży i cen w sektorze ITC, wynika, że w czerwcu tego roku do ABC Daty należało już 23 proc. rynku dystrybucji sprzętu IT i elektroniki użytkowej w Polsce.

— Rozwój naszej firmy jest efektem zmiany postrzegania roli dystrybutora, do której doprowadziliśmy na przestrzeni lat. Jako firma nie zajmujemy się „sprawnym przesuwaniem pudełek”, ale oferujemy kontrahentom najwyższej jakości usługi — logistyczne, marketingowe, finansowe oraz związane ze specjalistycznym doradztwemtechnicznym — wyjaśnia Ilona Weiss, prezes ABC Daty.

Na pierwszej pozycji

W historii dystrybutora było wiele przełomowych wydarzeń. Np. w 1998 r. powstał InterLink, pierwsza internetowa platforma sprzedaży oraz obsługi klientów. W 2005 r. spółka podjęła decyzję o ekspansji zagranicznej, rozpoczynając ją od rynku czeskiego. W następnych latach pojawiła się na Słowacji, Litwie, Łotwie i w Estonii. Kolejnym etapem było wejście firmy, w 2012 r., na rynek węgierski, a rok później również rumuński.

— Postawiliśmy na kraje regionu CEE, ponieważ rynki w tej części Europy wciąż się rozwijają. Z tego powodu są dla nas najbardziej perspektywiczne, ponieważ pozwalają na systematyczne poszerzanie kanału dotarcia, a także uzyskiwanie satysfakcjonujących marż — tłumaczy Ilona Weiss.

— Zgodnie z naszą strategią, do końca 2018 r. chcemy zwiększyć udział ABC Daty w rynku dystrybucji IT w regionie CEE z 6,1 do 10 proc. Pozycja lidera tego rynku sprawia, że globalni dostawcy technologii IT widzą w nas dużego gracza, z którym mogą efektywnie współpracować w całym regionie. Owocuje to coraz większą ilością zawieranych kontraktów regionalnych — dodaje prezeska.

Na półmetku

By wzmocnić swoją pozycję, ABC Data w 2014 r. kupiła 100 proc. akcji spółki iSource, dystrybutora produktów Apple’a w Polsce. Dzięki inwestycji w zakup i rozwój tej spółki ABC Data jest dziś największym dystrybutorem produktów Apple’a w naszym kraju. Ponadto, spółka sukcesywnie uruchamiała centra dystrybucyjne. Obecnie posiada cztery magazyny: w Warszawie, Sosnowcu, Bukareszcie i Budapeszcie. Dzięki temu umacnia swoją pozycję w regionie CEE jak i całej Europie.

— Strategicznie zlokalizowane magazyny ułatwią nam w przyszłości realizację planów dalszej ekspansji na południe Europy — do Bułgarii i na Bałkany — przekonuje Ilona Weiss.

Jeśli Twoja firma jest eksporterem lub inwestuje za granicą, zgłoś ją do 5. edycji konkursu Polska Firma — Międzynarodowy Czempion, organizowanego przez PwC i „PB” wspólnie z PKO Bankiem Polskim. Szczegółowe informacje oraz formularz zgłoszeniowy znajdziesz na stronie czempioni.pb.pl. Na zgłoszenia czekamy do 4 listopada.

Dywersyfikacja regionalna jest niezwykle istotna w działalności ABC Data, ponieważ stanowi jeden z głównych sposobów dynamicznego rozwoju spółki. A systematyczny rozwój firmy jest głównym elementem strategii dystrybutora na lata 2016-18. Przedstawiciele ABC Daty, zapewniają, że nowa strategia zaczęła przynosić efekty już w pierwszych miesiącach, w postaci m.in. znacznego przyspieszenia rozwoju na rynkach zagranicznych, dynamicznej rozbudowy portfolio czy wzrostu znaczenia spółki w obszarze VAD (dystrybucja z wartością dodaną).

— W ciągu ostatniego roku umocniliśmy pozycję spółki np. w Rumunii i na Węgrzech. W obszarze mobile zostaliśmy czołowym dostawcą smartfonów HUAWEI w naszym kraju, jesteśmy też pierwszym oficjalnym partnerem Xiaomi w Unii Europejskiej. Systematycznie rozwijamy platformy e-commerce, przez które realizujemy już ponad 85 proc. transakcji. Oceniamy, że zrealizowaliśmy już większą część planu — dodaje prezes ABC Daty. W ostatnich miesiącach spółka podpisała umowę inwestycyjną na zakup większościowego pakietu akcji notowanej na rynku NewConnect krakowskiej spółki S4E, czołowego polskiego dystrybutora VAD. Było to kluczowe w tym roku przejęcie w krajowej branży IT.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dominika Masajło

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / ABC Data podbija Europę Środkową