AGB SZYKUJE SIĘ DO MONITORINGU SIECI

Mariusz Zielke
opublikowano: 2000-01-25 00:00

AGB SZYKUJE SIĘ DO MONITORINGU SIECI

Pierwszym portalem, który zdecyduje się na badania, może być Onet.pl

JEDEN ZA WSZYSTKICH: Jeśli firmie AGB Polska, reprezentowanej przez Krzysztofa Nożyńskiego, uda się namówić na monitoring serwisów jedną z firm internetowych, pozostali gracze będą zmuszeni do weryfikacji swoich danych przez niezależną instytucję. fot. G. Kawecki

AGB Polska, jedna z największych firm zajmujących się badaniem rynku, zamierza monitorować polski Internet. Być może pierwszym portalem, który zdecyduje się na takie rozwiązanie, będzie Onet, należący do spółki Optimus Pascal.

AGB Polska, firma znana głównie z badań rynku TV, zamierza zająć się komercyjnym monitoringiem Internetu w Polsce. Pierwsi klienci już testują oprogramowanie do pomiarów oglądalności stron WWW. AGB liczy głównie na zainteresowanie firm z sektora finansowego, prasowego i ubezpieczeniowego. Prowadzone są też rozmowy ze spółkami zarządzającymi portalami internetowymi na temat badań oglądalności serwisów.

Lobbying pomoże

Inicjatywa AGB może jednak spotkać się z oporem mediów internetowych.

— W tej chwili nie funkcjonuje żaden system, pozwalający na weryfikację danych, podawanych przez portale. Zainteresowani takimi informacjami muszą polegać tylko na rzetelności firm internetowych — uważa Krzysztof Nożyński, odpowiedzialny za sieciowe projekty w AGB Polska.

Specjaliści z AGB liczą jednak, że jeśli uda im się doprowadzić do monitoringu jednego z portali, inne również będą do tego zmuszone. Zdaniem Krzysztofa Nożyńskiego, do upowszechnienia tego procesu może przyczynić się lobbying ze strony agencji reklamowych. Wzrost budżetów przeznaczonych na reklamę w sieci skłoni ich decydentów do poszukiwania wiarygodnych źródeł informacji i oszacowania kosztów dotarcia do klienta.

Pierwszy Onet

— Portale powinny zrozumieć, że dynamika rynku internetowego wymusza konieczność inwestowania w miarodajne badania — uważa Ewa Wróbel z agencji Lintas.

Jej zdaniem, monitoring Internetu byłby bardzo cennym narzędziem zarówno dla właścicieli stron, portali i agencji jak również dla samych klientów.

AGB przyznaje, że rozmawia z większością działających portali. Nie chce ujawnić szczegółów.

— W ciągu najbliższego miesiąca powinno dojść do pierwszych porozumień. Przed zakończeniem negocjacji niczego nie mogę zdradzić — mówi Krzysztof Nożyński.

Być może pierwszy na monitoring zdecyduje się Onet, który od pewnego czasu kwestionuje wiarygodność statystyk oglądalności stron.

OBOP się szykuje

— W tej chwili podawanie statystyk mija się z celem, gdyż często są to informacje nieprawdziwe. Dopiero weryfikacja danych przez niezależną instytucję uwiarygodni polski Internet — uważa Grzegorz Urban z firmy Optimus Pascal, zarządzającej portalem Onet.

Firma przyznaje, że rozmawia z AGB. Na konkretne decyzje trzeba jednak jeszcze poczekać.

Także przedstawiciele innych portali zdają sobie sprawę z konieczności prowadzenia monitoringu. Leszek Bogdanowicz, prezes Internet Ventures Poland (IVP), twierdzi, że kiedy jego portal ruszy pełną parą, na pewno zdecyduje się na podłączenie do zewnętrznego systemu monitoringu.

— Trudno powiedzieć, czy to będzie akurat system AGB. Decyzję podejmiemy po przeanalizowaniu ofert — zastrzega.

Być może prezes IVP będzie mógł skorzystać z badań konkurencyjnego Ośrodka Badań Opinii Publicznej (OBOP). Jak powiedziała Barbara Pudło z OBOP-u, ośrodek adaptuje w tej chwili technologie internetowe swego zagranicznego udziałowca — Taylor Sofres Nelson. Podobno prowadzi już rozmowy z portalami.