Czytasz dzięki

Agenci celni znajdą się na elektronicznej liście

opublikowano: 15-09-2014, 00:00

Minister finansów określił tryb wpisywania agentów celnych do ich rejestru, po niedawnej deregulacji zawodów regulowanych.

Lista agentów celnych, prowadzona przez ministra finansów (MF), będzie miała formę elektroniczną — wynika z projektu rozporządzenia w sprawie wpisywania na nią osób, które mają prawo wykonywać ten zawód. Jest to nowe rozporządzenie, konieczne z uwagi na przepisy, które ułatwiły dostęp do tej profesji. Od miesiąca nie wymaga ona zdania egzaminu w Ministerstwie Finansów (MF).

Agentem celnym może zostać osoba, która ma dyplom ukończenia studiów wyższych, na kierunku w dziedzinie nauk ekonomicznych, prawnych lub technicznych, obejmującym wiedzę i umiejętności z zakresu prawa administracyjnego i finansowego, w szczególności prawa celnego, albo świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w tym zakresie. Jeśli nie posiada takiego wykształcenia, powinna mieć co najmniej trzyletnie doświadczenie w sprawach celnych.

Na ministerialnej liście będą umieszczane dane identyfikująceosoby wykonujące czynności agenta celnego na rzecz swoich mocodawców, czyli m.in. PESEL, jeśli ten numer został nadany. MF wyjaśnia, że podanie tych informacji jest konieczne do monitorowania prawidłowości wspomnianych czynności.

W przypadku osób, które posiadają kwalifikacje uzyskane w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej, a nie posiadają wymaganego wykształcenia lub doświadczenia w sprawach celnych, ich wpisy na liście mają zawierać numer i datę decyzji o uznaniu kwalifikacji do wykonywania zawodu agenta celnego. Wniosek o wpis należy składać w izbie celnej.

Na potwierdzenie posiadanych uprawnień należy do niego dołączyć dyplom ukończenia wymaganych studiów albo dokument potwierdzający wspomniane doświadczenie. Poza tym trzeba złożyć aktualną informację o niekaralności za przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu i pieniędzmi oraz papierami wartościowym lub za przestępstwa skarbowe. Projektowane rozporządzenie jest obecnie uzgadniane z innymi resortami. Wejdzie w życie w dniu jego opublikowania w Dzienniku Ustaw.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane