Akademia wyszkoli menedżerów

Dorota Zawiślińska
16-04-2018, 22:00

Granty pomogą firmom konkurować lepszą kadrą zarządzającą. Na kursach szefowie zdobędą umiejętności analityczne i interpersonalne

Mali i średni gracze mogą rywalizować ze sobą nie tylko technologiami lub nowatorskimi procesami. Ważny są także rozwój menedżerów i poprawa zarządzania — i na nie warto postawić w strategii biznesowej.

KRÓTKO- WZROCZNIE:
Zobacz więcej

KRÓTKO- WZROCZNIE:

Rafał Kamiński, wicedyrektor departamentu rozwoju kadr w przedsiębiorstwach w PARP, podkreśla, że szefowie małych firm mają problem z planowaniem działań w dłuższym okresie. Dzięki szkoleniom oferowanym w programie „Akademia Menedżera MSP” nauczą się, jak delegować zadania i budować zespół. Fot. Marek Wiśniewski

Z badań Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wynika, że ok. 40 proc. rodzimych przedsiębiorstw nie ma planów rozwoju, a ich właściciele koncentrują się głównie na bieżących zadaniach. W dłuższym okresie spółki na tym tracą. Tylko 31 proc. firm utrzymuje się na rynku po pięciu latach działalności. W innych krajach europejskich jest to średnio 44 proc. Odpowiedzią na ten problem ma być „Akademia Menedżera MSP”, czyli działanie 2.21 programu Wiedza Edukacja Rozwój („Poprawa zarządzania rozwoju kapitału ludzkiego”). Budżet konkursu, którego organizatorem jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), wynosi 55 mln zł. Wnioski można składać do 11 maja.

W poprzedniej unijnej siedmiolatce rządowa agencja prowadziła wiele naborów, których celem była poprawa zarządzania w firmach MSP. Był to np. instrument „HeRosi organizacji” (poddziałanie 2.1.1 programu Kapitał Ludzki), który finansował kursy dla menedżerów i pracowników HR.

— W „Akademii Menedżera MSP” wybieramy pięciu operatorów z pięciu makroregionów. Na każdy z nich przypadnie pula średnio 11 mln zł — mówi Rafał Kamiński, wicedyrektor departamentu rozwoju kadr w przedsiębiorstwach w PARP.

Kluczowa bolączka

Kto może być operatorem? Podmioty mające co najmniej trzyletnie doświadczenie w udzielaniu wsparcia przedstawicielom biznesu, w tym m.in. izby gospodarcze i agencje rozwoju regionalnego. Ich rolą będzie pozyskanie przedsiębiorców do programu i ułatwienie im dostępu do usług szkoleniowo-doradczych.

— Wsparcie jest przeznaczone dla właścicieli firm, osób pełniących funkcje kierownicze lub przewidzianych do objęcia stanowisk menedżerskich. Granty pomogą im zdobyć nowe umiejętności biznesowe i podnieść kompetencje dotyczące zarządzania pracownikami — wyjaśnia Rafał Kamiński.

Z badań PARP wynika, że mniejsze przedsiębiorstwa mają problem z przemyślanym, spójnym planem działania w perspektywie dłuższej niż najbliższy kwartał czy półrocze.

— Chcemy pomagać przedstawicielom biznesu w zarządzaniu strategicznym, aby nie myśleli tylko o zdobywaniu i utrzymaniu już pozyskanych klientów — podkreśla wicedyrektor PARP.

Jego zdaniem, osoby obejmujące stanowiska kierownicze w firmach nie dostają odpowiedniego wsparcia w rozwijaniu swoich menedżerskich umiejętności.

— Są to najczęściej specjaliści, którzy sprawdzili się w zadaniach merytorycznych i w uznaniu tych kompetencji otrzymują do odegrania nową rolę. Natomiast nie mają przygotowania menedżerskiego, a zarządzania swoim zespołem uczą się metodą prób i błędów. Chcemy nauczyć takie osoby, jak planować, delegować zadania i budować zespół — zaznacza wicedyrektor PARP.

Oferta BUR

Wybrani przez rządową agencję operatorzy zrekrutują przedsiębiorców do programu i przyznają im dotacje na szkolenia dostępne w Bazie Usług Rozwojowych (BUR), portalu prowadzonym przez PARP od 2015 r.

— Daje ona gwarancję jakości wspomnianych usług. W BUR znajduje się ponad 20 tys. ofert, w tym ok. 2 tys. dotyczących zarządzania przedsiębiorstwami — tłumaczy wicedyrektor PARP.

Konkursem będzie objętych co najmniej 4 tys. menedżerów. Jedna osoba może liczyć na grant w wysokości 10 tys. zł.

— Potrzeby są jednak znacznie większe. Nie wykluczamy kolejnej edycji naboru w przyszłym roku — zapowiada Rafał Kamiński.

Oprócz szkoleń i doradztwa przedstawiciele biznesu dostaną pomoc w stworzeniu diagnozy potrzeb biznesowych, szczególnie w kontekście rozwoju kompetencji menedżerskich. Odpowie ona na pytanie, na jakie usługi szkoleniowe powinna postawić firma.

Badanie firm

Magdalena Wolińska, ekspert działu doradztwa biznesowego i zarządzania innowacjami w Crido Taxand, ocenia, że w poprzedniej unijnej siedmiolatce projekty szkoleniowe dla pracowników firm nie przynosiły planowanych rezultatów.

— Dlatego tak ważne jest wprowadzenie w tego typu programach etapu dotyczącego badania potrzeb rozwojowych w przedsiębiorstwie. Dzięki temu szkolenia mają pozytywny wpływ na działalność firm inwestujących w zwiększenie kompetencji pracowników — zaznacza Magdalena Wolińska.

Zwraca uwagę, że mali i średni gracze, którzy nie mają strategii lub jednoznacznej wizji rozwoju, osiągają mniejsze przychody i wolniej rozkręcają swoje projekty.

— Przedsiębiorcy muszą stale ponosić nakłady na bieżący rozwój. Niejednokrotnie wydaje im się, że inwestycje w badania potrzeb przedsiębiorstwa nie dają szybkiego zwrotu i stać na to tylko duże firmy lub te, które mają stabilną sytuację finansową. PARP niejako wymusza przeprowadzenie diagnozy w przedsiębiorstwie, ale również umożliwia pozyskanie na ten cel funduszy unijnych — zauważa Magdalena Wolińska.

Jej zdaniem, wsparcie szkoleń menedżerów będzie miało długofalowy wpływ na rozwój rodzimych firm.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Akademia wyszkoli menedżerów