Młoda branża, a jednak dojrzała. Poziom usług doradców i kwalifikacje polskich kadr nie odbiegają od zachodnich. A będzie lepiej...
Analizując rynek doradztwa personalnego A.D. 2006, warto choć przez chwilę dostrzec jego niesłychaną ewolucję, jaka dokonała się na przestrzeni ostatnich lat. Nie zapominajmy, że sama branża narodziła się w Polsce stosunkowo niedawno, na początku lat 90. i ówczesny obraz rynku był zgoła inny: ogromny deficyt odpowiednich menedżerów i specjalistów, mocno ograniczona liczba firm gotowych korzystać z usług doradców, brak doświadczenia oraz rzetelnej wiedzy tych ostatnich.
Poprzeczka wzwyż
Dzisiaj ten sektor przeżywa niesłychany rozkwit, porównywalny do tego z drugiej połowy lat 90., jakkolwiek jest to już bardzo dojrzały rynek, mocno zdywersyfikowany i konkurencyjny, oferujący bogatą gamę dobrych produktów i usług. Pojawiają się nowe zjawiska i tendencje, które kiedyś były rzadkością: wyraźnie rośnie mobilność polskich menedżerów i specjalistów, a więc gotowość do zawodowych przeprowadzek w Polsce i poza nią. Codziennością stają się międzynarodowe awanse i transfery Polaków w ramach korporacji, często na bardzo eksponowane stanowiska i dojrzałe zachodnie rynki, wyraźnie wzrosła jakość polskiej kadry, jej poziom wykształcenia i rzeczywistego doświadczenia.
Równie ciekawe zmiany obserwować można po stronie dostawców usług w tym sektorze, firm executive search, firm rekrutacyjnych średniego szczebla, pracy czasowej, firm doradczych obszaru HR. Ich poziom jakości jest już bardzo zbliżony lub często tożsamy z tym, który spotyka się na dojrzałych rynkach. Szybko dostosowały się one do międzynarodowych standardów, zatrudniają dobrych specjalistów i posiadają narzędzia wielokrotnie zweryfikowane przez rynkowe case’y.
Trzeba pamiętać, że w szeroko rozumianym sektorze doradztwa personalnego w Polsce działa z powodzeniem wiele firm i zagranicznych, i o czysto polskim kapitale.
Nowe firmy, nowi klienci
W najbliższej przyszłości przewiduję dalszy, dynamiczny rozwój rynku doradczego, pojawienie się kolejnych międzynarodowych graczy, przy jednoczesnym szybkim poszerzaniu się bazy klientów, do których — oprócz stałej grupy obecnych w Polsce firm międzynarodowych — dołączają cały czas kolejne. Od jakiegoś już czasu pracujemy również z podmiotami polskimi. Są to w zasadzie wyłącznie firmy o kapitale prywatnym lub mieszanym, ale w perspektywie 2- -3 lat pojawią się pierwsi klienci z obszaru firm budżetowych i samorządowych, tak jak dzieje się to na całym świecie. Nie zapominajmy wreszcie, że sektor doradztwa personalnego pełni nie tylko rolę akceleratora różnych pozytywnych zmian na rynku pracy, ale ma też sporą rolę edukacyjną i stymulującą rozwój profesjonalnej wiedzy, metod i narzędzi, co jest zdecydowanie nie do przecenienia.