Najmniejsi przedsiębiorcy są wychwytywani przez bank zaraz po rejestracji działalności. Pomaga w tym sztuczna inteligencja.
Automatyczny system komunikacji z klientami, czyli Dronn oparty na
technologii sztucznej inteligencji wykorzystującej syntezę mowy i
analizę języka naturalnego — to pomysł Alior Banku na akwizycję
mikrofirm. Jest on zintegrowany z bazą Centralnej Ewidencji i Informacji
o Działalności Gospodarczej (CEIDG) i umożliwia telefoniczny kontakt z
przedsiębiorcą na krótko po zarejestrowaniu działalności gospodarczej.
— Wykorzystujemy informacje o rejestracji nowych firm i nasz wirtualny
doradca od razu się z nimi kontaktuje, proponując założenie bezpłatnego
rachunku bankowego z darmową księgowością online, o ile oczywiście
wyrażą na to zgodę — mówi Maciej Surdyk, wiceprezes Alior Banku.
Jego zdaniem, Dronn może przeprowadzić pełną interaktywną rozmowę z
klientem i zaproponować mu założenie konta bankowego, ale także
skorzystanie z innych produktów. Odpowiada na pytania i przesyła linki
e-mailem — w celu aktywacji zamówionych produktów lub usług.
— Rozwiązanie testujemy od kilku tygodni. Udało nam się tym sposobem
przekonać do siebie około 200 mikroprzedsiębiorców. Pomysł polega na
tym, żeby nie czekać, aż pojawi się konkurencja, tylko zainicjować
kontakt z przedsiębiorcą bezpośrednio po uruchomieniu przez niego
działalności. Wszystko odbywa się automatycznie. Wychodzimy z założenia,
że jeżeli firma pozyskana tym sposobem będzie zadowolona z naszych
usług, to chwilę później sięgnie również po inne, bardziej zaawansowane
produkty — kredyt, leasing czy faktoring — tłumaczy Maciej Surdyk.
Bank chce stać się instytucją pierwszego wyboru dla najmniejszych
przedsiębiorców — to rozwiązanie ma mu w tym pomóc. Obecnie Alior
pozyskuje ok. 2 tys. nowych mikro- i małych firm miesięcznie. W portfelu
ma ich w sumie około 140 tys., co daje mu ok. 7-procentowy udział w
segmencie MSP na rynku bankowym. Do końca tego roku chce pozyskać
dodatkowych 25 tys. małych firm. Bank podkreśla, że chce takich klientów
obsługiwać kompleksowo.
— Jednym z największych wyzwań w tym segmencie jest fakt rosnących
oczekiwań klientów w zakresie jakości obsługi. Produkty muszą być szybko
i łatwo dostępne. Czas podjęcia decyzji kredytowej i udostępnienia
finansowania to jeden z najważniejszych elementów wpływających na ocenę
współpracy klienta z bankiem. Coraz chętniej mikroprzedsiębiorcy sięgają
też po zaawansowane rozwiązania — przekonuje Maciej Surdyk.
W Alior Banku mogą oni dostać nie tylko kredyt, ale też leasing czy
faktoring. Bank oferuje im bezpłatną księgowość online, która pomoże w
rozliczeniu książki przychodów i rozchodów. Lada chwila ruszy również
rozwiązanie dla firm prowadzących księgi rachunkowe. Za pośrednictwem
bankowego portalu zafirmowani.pl przedsiębiorcy mogą bezpłatnie
generować pliki JPK i zasięgać informacji o zmianach prawnych. W
kolejnych kwartałach uruchomiony zostanie proces kredytowania całkowicie
online, włącznie z podpisaniem umowy.
© ℗