Alior Bank uniknął wysokiej kary

Sąd obniżył bankowi sankcję do 500 tys. zł z 3,3 mln zł, których domagał się urząd antymonopolowy.

Po raz kolejny okazało się, że warto walczyć z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Tym razem przekonał się o tym Alior Bank. W 2016 r. w pierwszej instancji Sądzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK) oddalił jego odwołanie i w całości utrzymał decyzję prezesa UOKiK z 2014 r. wraz z karą wysokości 3,3 mln zł. Alior zaskarżył wyrok do wyższej instancji.

Zobacz więcej

Michał Chyczewski złożył rezygnację z funkcji wiceprezesa Alior Banku Marek Wiśniewski

Opłaciło się — sąd apelacyjny znacznie przyciął oczekiwania urzędu i obniżył karę do 500 tys. zł. Wyrok jest prawomocny. Sprawa sięga 2014 r., kiedy UOKiK wszczął postępowanie wobec banku. Wziął pod lupę oferowane klientom terminowe lokaty prowadzone w złotych oraz we frankach szwajcarskich (CHF). Podejrzenia urzędu wzbudziła zmiana w regulaminie banku, powodująca niemożność wypłacania klientom pieniędzy we frankach szwajcarskich po upływie terminu lokaty, a także w jej trakcie. Brak obsługi gotówkowej we frankach trwał od 1 listopada 2013 r. UOKiK ustalił, że bank nie realizował gotówkowych wpłat ani wypłat w szwajcarskiej walucie nie tylko na rachunkach lokat terminowych, ale także na rachunkach oszczędnościowych i oszczędnościowo-rozliczeniowych. Wypłaty z nich mogły być realizowane jedynie przelewem lub gotówką, ale tylko w złotych. Kto zaś chciał wypłacić z lokaty franki szwajcarskie w gotówce, tracił możliwość uzyskania odsetek od ulokowanego kapitału.

„Oczywistym jest, że konsument zawierając z bankiem umowę o prowadzenie lokaty terminowej we frankach szwajcarskich liczy na to, że po upływie terminu, na jaki została zawarta, otrzyma wpłacone środki powiększone o należne odsetki w walucie, w której je zdeponował. Wprowadzone zmiany w regulaminie modyfikowały istotne warunki umów. Przede wszystkim niweczyły zakładany przez konsumentów cel ekonomiczny” — podkreślał UOKiK.

Bank tłumaczył, że wycofanie obsługi gotówkowej we frankach szwajcarskich wskazanych rachunków i lokat spowodowane było optymalizacją kosztów banku, a przyczyną zmiany w regulaminie była „zmiana w zakresie oferowanych produktów i usług, polegająca na wycofaniu obsługi gotówkowej we frankach. Bank bronił się twierdzeniem, że umożliwiał klientom wypłatę franków w gotówce w oddziałach po uzgodnieniu terminu i miejsca transakcji. Prezes UOKiK uznał jednak, że Alior Bank naruszał zbiorowe interesy konsumentów. Nakładając w 2014 r. ponad 3 mln zł kary, prezes UOKiK stwierdził, że bank naruszał też dobre obyczaje, m.in.: uczciwość działania, rzetelność, zasadę dotrzymywania umów, poszanowanie interesu klientów. Powołując się na orzecznictwo SOKiK, bank ripostował, że jego działania nie były sprzeczne z dobrymi obyczajami. W ocenie sądu apelacyjnego urząd był zbyt surowy w ocenie praktyk banku i zastosowanej sankcji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Banki / Alior Bank uniknął wysokiej kary