Alkohol z przestrogą

Wiktor Szczepaniak
opublikowano: 2008-03-27 00:00

Od 1 kwietnia na butelkachi puszkach piwa pojawią siękomunikaty zniechęcającekierowców do picia.Podobnie ma być z wódką.

Na opakowaniach pojawią się ostrzeżenia o szkodliwości

Od 1 kwietnia na butelkachi puszkach piwa pojawią siękomunikaty zniechęcającekierowców do picia.Podobnie ma być z wódką.

 

Na rynku alkoholi, wartym w Polsce ponad 20 mld zł rocznie, będzie się w tym roku dużo działo. Producenci piwa i wódki dobrowolnie wprowadzają na opakowania komunikaty zniechęcające do spożywania alkoholu, skierowane do tzw. grup podwyższonego ryzyka (m.in. do kierowców, kobiet w ciąży, młodzieży). W ten sposób nie tylko poprawią wizerunek, lecz także mogą odwieść posłów od planów wprowadzenia ustawowego obowiązku umieszczania ostrzeżeń na butelkach i puszkach z alkoholem (w Sejmie jest już projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości).

 

Liderzy kampanii

W kampanię w głównej mierze chcą się włączyć największe firmy piwowarskie działające w Polsce (Kompania Piwowarska, Żywiec, Carlsberg i Royal Unibrew). Dziś zaprezentują publicznie pierwszy raz butelki i puszki piwa, na których znajdują się komunikaty apelujące o nieprowadzenie pojazdów po spożyciu alkoholu. Piwa w nowych opakowaniach pojawią się w sprzedaży od 1 kwietnia.

— Zapoczątkował akcję koncern SABMiller, który zdecydował się wprowadzić takie komunikaty na opakowaniach produktów w całej Europie. Nasi główni konkurenci w Polsce szybko postanowili przyłączyć się do projektu — mówi Paweł Kwiatkowski, rzecznik Kompanii Piwowarskiej, która jest częścią SABMiller.

Firmy porozumiały się co do treści komunikatu i jego kształtu graficznego oraz zasad jego stosowania. Mogą go umieszczać na opakowaniu w dowolnym miejscu, przy czym ustalona została minimalna wielkość znaku.

Do kampanii nie przyłączą się na razie mniejsze browary.

— Wiemy o tej inicjatywie. My jednak nie jesteśmy na razie przygotowani do wzięcia w niej udziału. Po jakimś czasie ostrzeżenia powinny się jednak znaleźć także na opakowaniach naszych wyrobów — mówi Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich.

Podkreśla, że takie kampanie będą się upowszechniać. To konsekwencja prac działającego od 2007 r. pod egidą Komisji Europejskiej tzw. forum alkoholowego UE. Jego celem jest m.in. ograniczenie spożycia alkoholu w grupach podwyższonego ryzyka.

 

Odpowiedzialne spożycie

Także sektor spirytusowy skłania się do złożenia samokrytyki i rozwoju kampanii promujących odpowiedzialne spożywanie alkoholu. Katalizatorem zmian jest w tym wypadku francuska grupa Pernod Ricard. Dzięki jej inicjatywie na opakowaniach wódki we Francji najwięksi producenci wprowadzili znak zniechęcający do picia kobiety w ciąży. Taki znak wprowadziła też niedawno w Polsce Wyborowa, będąca częścią francuskiej grupy.

— To dopiero pierwszy krok. Z czasem stosowanie tego rodzaju komunikatów w naszej branży powinno bardziej się upowszechnić. Pytanie tylko, w jakim wymiarze i w odniesieniu do jakich grup konsumentów? Na razie, w ramach Stowarzyszenia Polska Wódka, przygotowujemy dużą kampanię informacyjno-edukacyjną skierowaną do kierowców i młodzieży — mówi Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka i wiceprezes Wyborowej.

Wiktor Szczepaniak