Jest bardzo dobrze — zapewnia Marcin Kuśmierz, prezes Allegro. W nocy ze środy na czwartek spółka opublikowała wyniki za pierwsze półrocze — przychody wzrosły o 8,2 proc. r/r, do 5,6 mld zł, skorygowany zysk EBITDA o 13,3 proc., do 1,66 mld zł, a zysk netto o prawie 16 proc., do 682 mln zł. W samym II kw. GMV [gross merchandise value, czyli łączna wartość obrotów na platformie — red.] wzrosło o 8,5 proc., do 32,7 mld zł.
— Mamy bardzo dobre wyniki. Notujemy dobry rozwój w regionie środkowej Europy i spektakularny wzrost GMV — mówi Marcin Kuśmierz.
Po ruchu na kursie polskiej spółki e-commerce można stwierdzić, że wśród inwestorów panowała huśtawka nastrojów. Na początku sesji akcje Allegro taniały ponad 1,5 proc. Strata została szybko nadrobiona i pół godziny przed rozpoczęciem konferencji walory drożały o 0,5 proc., jednak w późniejszej fazie handlu kurs znów był ponad 1 proc. pod kreską.
— Dało się wyczuć pozytywne nastawienie do spółki, jeśli chodzi o perspektywy GMV oraz przestrzeń do rozwoju działalności na rynku polskim, w tym również opartej na rozwiązaniach AI. Spółka podtrzymuje nacisk na rozwój usługi Allegro Delivery, która systematycznie zwiększa wolumeny, a dalsze wsparcie dla jej rozwoju powinna przynieść współpraca z DPD — mówi Marek Szymański, analityk Ipopemy.
Kilka dni temu Allegro i DPD podpisały nową umowę dotyczącą doręczeń przesyłek w ramach programu Allegro Delivery — będzie obowiązywać do końca kwietnia 2030 r. Allegro Delivery oferuje największą w kraju sieć około 33 tys. automatów paczkowych i około 37 tys. innych punktów odbioru, obejmującą także sieci Orlen Paczka, DHL.
— Allegro Delivery bardzo dobrze się rozwija. Wraz z partnerami stworzyliśmy największą i najbardziej przyjazną sieć dostaw. W tym roku chcemy mieć 8 tys. automatów — mówi Marcin Kuśmierz.
Walka z InPostem
Ekspert Ipopemy podkreśla, że istotnym pytaniem wciąż pozostaje współpraca z InPostem. Spór dotyczy roszczenia o zapłatę kary umownej za naruszenie obowiązującej umowy między stronami w ramach Allegro Delivery. InPost twierdzi, że największy polski marketplace od kilku miesięcy sugeruje użytkownikom inne automaty paczkowe, mimo że wcześniej korzystali z InPostu. Oczekiwane zakończenie postępowania przewidziane jest na III lub IV kw. 2026 r. Wyrok arbitrażowy będzie ostateczny (nie przewiduje się procedury odwoławczej).
InPost domaga się zapłaty 100 mln zł, Allegro uznaje roszczenia za bezpodstawne. „Wszystkie umowy — po pierwsze — respektujemy, po drugie — realizujemy. Dotyczy to wszystkich firm. Każdego partnera czy dostawcę traktujemy w taki sam sposób. Nie uważamy, żebyśmy byli z kimś w jakimś sporze biznesowym” — powiedział Marcin Kuśmierz na początku miesiąca.
AI – atut czy zguba?
Różnica zdań nie kończy się na dostawach. Zdaniem Rafała Brzoski, prezesa InPostu, przyszłość marketplace'ów rysuje się w ciemnych barwach wraz z rozwojem agentów AI. Innego zdania jest Marcin Kuśmierz.
— Jesteśmy po drugiej stronie tej debaty — AI to jest atut — stwierdził prezes Allegro.
Spółka przedstawiła plan wdrożenia sztucznej inteligencji do codziennej działalności. Planuje m.in. wdrożenie inteligentnych asystentów, narzędzi do analizy procesów i strategiczne przekwalifikowanie pracowników. Do 2026 r. technologia AI ma być wdrożona w około 40 proc. nowych projektów rozwojowych.